• muppen

Höga visan som sång?

Hej!Är det någon som känner till några tonsättningar av Höga visan, sånger på denna text? Jag vet att det finns en hel del körstycken på texten, men letar efter en solosång. Kan vara både klassiskt och pop, alla tips mottages varmt.Om någon har några andra sånger på bibeltexter om kärlek får ni gärna skriva det med.Har pratat med prästen pom att byta ut textläsningarna mot sång, för att få in ännu mer musik.:)      

• Svar på tråden Höga visan som sång?
  • Cantaton

Många av Taizésångerna är tonsatta bibelord.

Johannes 3:16 (Ty så älskade Gud...) finns det flera tonsättningar på.

Välsignelsen finns ju också tonsatt i flera varianter. Och vigselbönen kan sjungas. 

• muppen

Det låter intressant! Hur hittar man Taizésånger? Har hört talas om dem, men aldrig hört dem själv... Vigselbönen, är det det som prästen säger/sjunger? Det skall jag fråga henne om hon kan göra, hon var positiv till att jag ville ha mycket musik. :)

• aleydis

Det finns en sång som heter "love is the More excellent way", gospelsong baserat på bibelordet 1 kor 13 som kallas för kärlekens lov. brukar läsas på bröllop.

• Gerdsmygen

Taizésånger finns i egna sånghäften, vi hade de när jag sjöng i kyrkokör  (de har sitt ursprung från ett munkkloster i Frankrike om jag inte missminner mig helt)  

• muppen

Tack för tipsen, fin gospel! Skall kolla om Teizésångerna finns online på något sätt...

• Cantaton
    muppen skrev 2013-06-13 09:38:18 följande:
    Tack för tipsen, fin gospel! Skall kolla om Teizésångerna finns online på något sätt...
    En del av dem finns på Spotify.
Svar på tråden Höga visan som sång?