Festhäfte. Hjälp!!!
Avslappnad stämning får man (enligt min erfarenhet) när folk känner sig bekväma i den situation dom är i.
Där kan en genomtänkt bordsplacering hjälpa till massor, för det finns inget jobbigare än att höra till dom som kommer sist in i lokalen och få lov att sätta sig på dom där ströplatserna som uppstår mellan de klungor som har satt sig först. Hur social man själv än är då så blir det inte kul om alla andra bara pratar om saker som dom själva känner till (interna skämt, familjeangelägenheter osv) och man liksom inte kan komma in i samtalet...
Nåväl.
Undvik gästpresentation om ni inte kan presentera gästerna på ett riktigt bra sätt.
Om ni vill presentera vem som är släkt med vem - rita ett släktträd istället.
Jag antar att ni inte har några som har svårt att gå med på festen, för annars kommer ju upplägget med maten på en annan våning att bli väldigt besvärlig för dom, och det är ju inte direkt avslappnande...
Varken för dom som då får svårt att hämta mat - eller för er och dom andra runtikring som då får serva dom.
Att ha långt till maten kan också göra att en del avstår från att hämta en omgång till även om dom är hungriga för det var jobbigt och besvärligt.
Det kan också störa när man sitter och pratar med varandra.
Så att folk rör sig och springer runt behöver inte betyda avslappnat. Det kan istället bidra till stelhet. Men det här har ni säkert redan tänkt på och gjort ett aktivt och genomtänkt val
Visst kan ni ha sånger om ni gillar allsång. (tja det är väl bra om gästerna gillar sånt också Jag tänker mig att om ni är flera som inte är bekväma med att stå i centrum så kanske dom inte heller är så bekväma med att sjunga, även om det är allsång)
Om ni vet någon eller några som sjunger bra och dessutom gärna sjunger - så fråga dom om dom kan tänka sig att anordna något under kvällen. Dom kan ju göra egna häften med text i så fall om dom vill så behöver det inte stå med i ert festhäfte direkt.
Så har det varit på flera bröllop jag varit på, alltså att det ligger ett löst blad i eller under festhäftet och att någon annan än brudparet sen tar tag i sången.
Om jag får ett festhäfte med mycket att läsa, pyssla med osv, så tar det så mycket tid att jag inte är lika social som jag brukar. Om det är meningen att jag ska sitta och lösa korsord, spela spel och sådana saker så fokuserar jag ju inte på bordsgrannarna och pratar med dom i första hand.
Så några konversations-startare kan vara bra istället om man är rädd för att det ska bli tyst och stelt.
Man kan ha frågor, typ "har någon vid ditt bord hoppat fallskärm?" eller påståenden "Det finns någon i lokalen som cyklat genom hela Sverige"
Men annars skulle jag säga att det absolut viktigaste är att ni är avslappnade och har trevligt.
För det finns inget som dödar en stämning så effektivt på en bröllopsmiddag som när brudparet ser ut som om dom nyss varit til tandläkaren istället för att ha varit med om det som borde varit den lyckligaste dagen på länge