• 20140222

Musik till middagen?

Hur gjorde Ni?Hade ni lite bakgrundsmusik musik under middagen? eller inte? Vilken musik passar att ha i så fall? 

• Svar på tråden Musik till middagen?
  • Sörön10

Vi hade inte det. Det skulle blivit så jobbigt med alla tal, antingen överrösta eller pausa musiken och trycka igång. Kanske skulle det varit trevligt under brudskålen, när folk minglade och kom till restaurangen. Brukar bli rätt surrigt ändå under middagen. 

• DJ Rikard E

Dom flesta bröllopsjobb jag gör innehåller bakgrundsmusik under middagen. Och för er som hyr in t ex en discjockey för att sköta musiken blir bakgrundsmusiken inte ett problem under ev tal, be discjockeyn sänka musiken under talen! :) Musik som passar, allt från softa kärleksballader till instrumental jazz.

• jonsar02

Vi kommer inte att ha musik under middagen. Jag har en hörselskada vilket gör att om det är för mycket bakgrundsljud så hör jag i princip ingenting av vad någon säger även om de bara sitter 30 cm från mig. Vi har även fler som har hörselskador bland gästerna så för att underlätta för alla så kör vi utan musik .

• CoG

Vi kommer att ha en låtlista med utvalda lugna låtar i bakgrunden på en sån ljudnivå att den inte stör samtalen runt borden.

• 20140222

Vi har ej bestämmt hur vi skall göra. Men vi har en hörselskadad gäst att taga hänsyn till. Får prata med denna om hur han skulle uppleva det med lite låg musik i bakgrunden under middagen.

• TheD

Vi hade inte musik. Folk pratar ändå och musik tycker jag kan uppfattas störande när det inte bara ett par som sitter och äter en romantisk middag ;)

• Vichy

Jag gillar att ha mysmusik i bakgrunden till maten... men det är väl för att det har vi alltid haft hemma.. Soft jazz eller instrumental musik exempelvis...
    Vi kommer nog ha nått mingel och lite musik till maten som man kan pausa eller dra ner när det är dags för tal.. och isof kommer det ändå vara låg musik så folk kommer kunna prata...
    Jag har gjort en lista här med lite låtar jag tycker funkar till maten...

En speciell dag mingel

och här är en lista vi brukar spela hemma när det är romantisk middag:
    (Första låten är väl ingen mys låt, men det är "våran låt")

Matmusiken 

• CoG
    Vichy skrev 2013-07-04 21:31:46 följande:
    Jag gillar att ha mysmusik i bakgrunden till maten... men det är väl för att det har vi alltid haft hemma.. Soft jazz eller instrumental musik exempelvis...
    Vi kommer nog ha nått mingel och lite musik till maten som man kan pausa eller dra ner när det är dags för tal.. och isof kommer det ändå vara låg musik så folk kommer kunna prata...
    Jag har gjort en lista här med lite låtar jag tycker funkar till maten...

En speciell dag mingel

och här är en lista vi brukar spela hemma när det är romantisk middag:
    (Första låten är väl ingen mys låt, men det är "våran låt")

Matmusiken 
    Vilka härliga listor!
    Jag hoppas att det är ok att jag la till din lista så att jag kan lyssna på den?
  • Vichy
    CoG skrev 2013-07-04 22:01:12 följande:
    Vilka härliga listor!
    Jag hoppas att det är ok att jag la till din lista så att jag kan lyssna på den?
    Tack!
    fick mejl om det.. ;) Helt ok! :) 
  • CoG
    Vichy skrev 2013-07-04 22:11:54 följande:
    Tack!
    fick mejl om det.. ;) Helt ok! :)
    Det är roligt att hitta ny fin musik genom andra :)
  • Vichy

Jag tycker också det är jättekul, mest för att jag är musiker och det är inte så ofta nuförtiden som jag snubblar över nått nytt som man får en sån där wow känsla över! Jag har fler listor om du skulle vara nyfiken på nått annat! :)

• CoG

Tidigare lyssnade jag mycket på musik.
    Det låg alltid en favoritsiva och snurrade i cdspelaren som bakgrund till vardagen.

Men nu är CDspelarna i barnens rum och radion är trasig.
    Jag saknar musiken.

Det lät så trevligt att ni har på jazz i bakgrunden då ni äter middag...
    Våra middagar är rätt snabbt överstökade och vi sitter sällan längre än att barnen ätit upp.
    Men med rätt musik kanske alla får ett större lugn runt matbordet.

Jag skulle vilja ha en central musikstation (som datorn) och sedan högtalare i olika rum så att jag bara kan välja vilket rum det ska låta i.
    Det finns säkert....jag vet bara inte vad jag söker efter.

Musik är härligt och jag uppskattar musik som hjälper till att skapa ett lugn.

Vichy skrev 2013-07-05 12:26:36 följande:
    Jag tycker också det är jättekul, mest för att jag är musiker och det är inte så ofta nuförtiden som jag snubblar över nått nytt som man får en sån där wow känsla över! Jag har fler listor om du skulle vara nyfiken på nått annat! :)
  • Vichy

Hemma hos mamma har dom ett sonos-system.. Då spelar dom upp från sina telefoner eller Ipods eller liknande via en app och så kan dom välja i vilket av rummen det ska spelas.. Så står det en högtalare i varje rum.. Det funkar bra till apple. Men det finns ju säkert liknande system till andra abonnenter...

• CoG

Eller bara en eller två trådlösa högtalare till datorn, jag är inte kräsen :)

Vichy skrev 2013-07-05 19:36:18 följande:
    Hemma hos mamma har dom ett sonos-system.. Då spelar dom upp från sina telefoner eller Ipods eller liknande via en app och så kan dom välja i vilket av rummen det ska spelas.. Så står det en högtalare i varje rum.. Det funkar bra till apple. Men det finns ju säkert liknande system till andra abonnenter...
  • DJ Rikard E

Har också ett Sonos system! Värt varje krona!!

• Sudditjuven

Vi kommer att ha soft jazz som bakgrundsmusik. :) Dock väldigt lågt, man ska precis ana den. 

Svar på tråden Musik till middagen?