• Loveit

Skulle ni kunna bjuda på hembränt?

Jag har läst många trådar här på BT men har aldrig läst någon där det ska serveras hembränt. Det är väl inte så vanligt men i vissa mindre byar är man inte blyg med hembränt. Så skulle ni kunna servera hembränt i t.ex en bål? Motivera gärna era svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-01 13:46
    Ville bara skriva att vi inte kommer servera hembränt. Däremot har vi varit på ett bröllop där det serverades hembränt i bålen. Det var inget som gästerna fick höra innan.

Några gäster surade ihop lite (förståeligt) medan andra inte brydde sig alls.

Intressant att läsa era åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?
  • Annamolly

Absolut INTE!!! Det kan vara farligt. Inte sa trevligt om gaster blir sjuka och det blir deras minne av ens stora dag. NEJ.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Rin

Jag kanske är lite konservativ men jag skulle inte vilja bryta mot lagen på mitt bröllop.

• Sofie R

Ja absolut! Det är ju lika bra sprit som den man köper på bolaget. Om den som gjort den kan sina saker alltså. O det undersöker man ju såklart innan man bjuder på det.

• TheD

No f*cking way! Nej men usch! Sånt där vill jag inte vara i närheten av.

• Chicita

Nej.
    Jag skulle varken riskera gästernas hälsa eller min frihet (tja kanske inte så drastiskt, men grova böter i alla fall) för att komma lite billigare undan på spriten.

• passionsblomman

Nej. Kanske just för mina erfarenheter av spritflödet i "mindre byar" och dessutom "folks" allmäna inställning till att "fest" stavas a-l-k-o-h-o-l.

Å ena sidan skulle jag mycket väl kunna ha en fest utan alkohol alls, bara för att göra något drastiskt annorlunda och visa att det -hör och häpna-vara trevligt på en tillställning utan sprit.
    Å andra sidan älskar jag att äta mat serverad ihop med en dryck där allt gifter sig som bäst och jag tar gärna både ett glas champagne, ett gott vin, en fin whiskey eller cognac, eller får mig en fräsch drink blandad. Och ska jag bjuda ska det vara kvalité och lagligt-inte hembränt. Visst, jag har också varit på de där festera-men den tiden är slut.

Jag trodde förresten i min enfald att man liksom skulle växa ifrån det sättet att festa-med eller utan just hembränt-men jag börjar inse att jag haft förväntningar på "vuxenskapet" som många andra inte alls har. Det är precis lika viktigt att knäcka upp bärsen det första man gör-gärna ett par stycken redan innan festen, gratis är fortfaramnde gott och mycket är alltid bättre än lagom. Både bland stadsfolket och befolkningen i byarna. Sammantaget tycker jag att folk har en väldigt "generös" inställning innan man börjar tycka att någon kanske dricker lite väl mycket.

Jag störs något enormt tillexempel över sådant som midsommar-om man tar sin nubbe och öl till sillen vid lunch, varför måste man då ha ett par burkar öl med sig ner till midsommarängen där alla småbarn är och man ska leka och ha fikakorg? Öl och tårta är ju ändå inte gott samtidigt? Då kan man väl ha paus på ölen tills man är tillbaka hemma och ska grilla? (För när (medan) man grillar måste man ju dricka öl, det vet ju alla)

Jaha...det blev några fler tankar utanför det rent (!) hembrända, så här efter midsommar (som förövrigt firades bland diverse högdjur ur överklassen i Stockholms skärgård, medan livet annars framlevs i mycket liten by där det kanske är mer grogg och mindre champagne, men annars verkar glaset och dess innehåll ganska viktigt över hela linjen, samtidigt som alla givetvis tycker att de dricker lagom-det är andra som möjligen har problem med spriten, dåligt ölsinne eller dåligt omdöme.)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-06-30 10:03:31 följande:
    det är andra som möjligen har problem med spriten, dåligt ölsinne eller dåligt omdöme.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    - Eller så har dom problem med att inte alla andra vill dricka sig stupfulla Flört

Har varit på en hel del sådana fester där jag kanske ändå har hinkat i mig en flaska vin under kvällen som gått och är lite sådär lagom salongsberusad och glad. Men får då höra att jag är torr och tråkig för att jag inte vill ha snapsrace (gott med snaps förvisso, men känner jag mig redan lite smålullig så behöver jag inte dricka mer) eller spela ölspelet...
    Rolig är den som skrålar högst tydligen. Inte den som håller igång konversationen och ser till att ingen sitter ensam i ett hörn... 
  • Kala

Ja - om 1) det inte vore olagligt och 2) jag visste att det var bra kvalitet.

• Sofie R

Jag är lite fascinerad över vilka moraltanter alla tycks vara! En fråga som jag ställer mig är; vet ni ens vad ni pratar om? Har ni smakat hembränt? Ja, jag vet att det kan va varierande kvalitet, men det kan det banne mig vara på bolaget också! Har varit med om att en flaska "40%" sprit frusit till is, som var köpt på bolaget. Det finns många som faktiskt kan bränna sprit. Man behöver inte bli blind bara för att man dricker sånt.

Svar på tråden Skulle ni kunna bjuda på hembränt?