Nej. Kanske just för mina erfarenheter av spritflödet i "mindre byar" och dessutom "folks" allmäna inställning till att "fest" stavas a-l-k-o-h-o-l.
Å ena sidan skulle jag mycket väl kunna ha en fest utan alkohol alls, bara för att göra något drastiskt annorlunda och visa att det -hör och häpna-vara trevligt på en tillställning utan sprit.
Å andra sidan älskar jag att äta mat serverad ihop med en dryck där allt gifter sig som bäst och jag tar gärna både ett glas champagne, ett gott vin, en fin whiskey eller cognac, eller får mig en fräsch drink blandad. Och ska jag bjuda ska det vara kvalité och lagligt-inte hembränt. Visst, jag har också varit på de där festera-men den tiden är slut.
Jag trodde förresten i min enfald att man liksom skulle växa ifrån det sättet att festa-med eller utan just hembränt-men jag börjar inse att jag haft förväntningar på "vuxenskapet" som många andra inte alls har. Det är precis lika viktigt att knäcka upp bärsen det första man gör-gärna ett par stycken redan innan festen, gratis är fortfaramnde gott och mycket är alltid bättre än lagom. Både bland stadsfolket och befolkningen i byarna. Sammantaget tycker jag att folk har en väldigt "generös" inställning innan man börjar tycka att någon kanske dricker lite väl mycket.
Jag störs något enormt tillexempel över sådant som midsommar-om man tar sin nubbe och öl till sillen vid lunch, varför måste man då ha ett par burkar öl med sig ner till midsommarängen där alla småbarn är och man ska leka och ha fikakorg? Öl och tårta är ju ändå inte gott samtidigt? Då kan man väl ha paus på ölen tills man är tillbaka hemma och ska grilla? (För när (medan) man grillar måste man ju dricka öl, det vet ju alla)
Jaha...det blev några fler tankar utanför det rent (!) hembrända, så här efter midsommar (som förövrigt firades bland diverse högdjur ur överklassen i Stockholms skärgård, medan livet annars framlevs i mycket liten by där det kanske är mer grogg och mindre champagne, men annars verkar glaset och dess innehåll ganska viktigt över hela linjen, samtidigt som alla givetvis tycker att de dricker lagom-det är andra som möjligen har problem med spriten, dåligt ölsinne eller dåligt omdöme.)