• livsmonstret

Bröllop i fjällen

Hej! Jag och min sambo har diskuterat en möjlig förlovning inom en snar framtid och är båda helt överens om att vi vill ha ett vinterbröllop i fjällen. Vi träffades under en tid vi båda tillbringade i Norrland och tycker att det skulle vara en fin symbolik att då ha vigsel och fest vid någon fjälltopp.

Jag har letat överallt känns det som efter tips och idéer på en bra fjälltopp som man kan ta sig till relativt enkelt (exempelvis med snöskoter eller hundspann) för vigsel och då en lokal som också är beläget ganska fint med utsikt över fjälltoppar. Vi vill ju såklart att lokalen inte ska vara för dyr och vi har inte några större krav på själva lokalen, utan vill gärna fixa det mesta själva. Är det något vandrarhem så det finns bäddplatser till gästerna vore det ju det optimala. Vi räknar med maximalt 40 gäster, då vi gärna vill ha ett litet bröllop (egentligen gärna mindre än så också).

Så, har ni några tips? Ge gärna andra tips angående vinterbröllop och så, allt tas emot med öppna armar!

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Bröllop i fjällen
  • airamo

Vet att det finns en fjällstation som är ansluten till STF som heter Blåhammaren i Jämtlandsfjällen. 
    Jag vet inte något om kommunikationer dit, vi funderar på att åka dit i vårvintern 2014 och ta turskidor upp så jag har inte hunnit kolla upp allt än. 
    Men det kan ju vara värt för er att kolla upp iaf :)  

• Lisoli

Hej!Jag heter Lisa och jobbar som platschef på ovan nämnda Blåhammaren Fjällstation (www.blahammaren.se). Just i dagarna arrangerar vi drop-in bröllop och har ca 20 vigslar denna vecka. Jag själv är borgerlig vigselförrättare och just nu har vi också besök av en präst från Duveds församling. Några sällskap gör detta i all hemlighet, och några väljer att vandra upp tillsammans med familj, släkt och vänner. Under vintertid rådet förbud mot motorfordon i det här området, däremot har STF (svenska turistföreningen) tillåtelse att köra vessla upp till Sylarna Fjällstation (www.sylarna.se). Utöver dessa driver STF också Storulvån Fjällstation (www.storulvan.se), som ligger vid väg, men vid kanten av Snasahögarna. Skulle det vara intressant för er att gifta er på något av dessa ställen så hjälper jag dig gärna vidare om du vill ha mer information. Du är välkommen att maila mig på; lisa.lindblom@stfturist.se.Hälsningar Lisa  

Svar på tråden Bröllop i fjällen