• Popaulolinona

Så har det ändå hänt! Barn anmälda till barnfritt bröllop...

Men suck!
    I inbjudan som gick ut till gästerna står det exakt såhär:
    "På dagen är hela familjen bjuden, och på kvällen har vi fest för de vuxna på...*** herrgård" Framkommer det inte då att barnen inte är välkomna på festen?
    Nu är ett barn anmält och ryktet säger att det kommer minst två till anmälningar som inkluderar barn. Det är inte jag som tar emot anmälningarna så jag hinner inte på dem då de anmäler men jag har nu sagt till värdparet att hänsiva alla anmälningar med namn som inte hör till gästlistan till mej.

Var det otydligt skrivet? Hur ska jag göra nu? Våra barn kommer att vara med under middagen då alla potentiella barnvakter också kommer att vara där, lika så med ett par som kommer långväga ifrån som också har barnvakt med sej som åker hem med barnet efter middagen (Barnvakten är släkt med min blivande man, likaså barnets föräldrar). Det tycker jag ändå kan gå som rimliga skäl till att barnen faktiskt får vara med under middagen? De som anmält sitt barn har potentiella barnvakter i samma stan... Festen kommer inte vara barnvänlig den heller med musik och alkohol inblandat.

Vad ska jag göra nu? :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 12:10
    Kan tillägga att på dagen är det både dop och vigsel i kyrkan och på dopfikat är såklart barnen välkomna...

• Svar på tråden Så har det ändå hänt! Barn anmälda till barnfritt bröllop...
  • Chicita

Den som tar emot anmälningarna får väl tacka för anmälan och fråga om dom uppfattade att middagen var barnfri och höra om det bara blev en miss.
    Dom kanske tänkte att dom anmäler att alla kommer till vigseln - men att det ju var underförstått att barnen inte fick följa med till middagen?
    Red ut missförstånden så fort det går 

• Popaulolinona

Ja, förhoppningsvis är det ju så... Jag har slängt iväg ett meddelande till barnets mamma nu och förklarat ytterligare för att inte riskera missförstånd.

Tycker ni är det är otydligt i inbjudan?

• Chicita

Jag skulle kunna tolka det som att barnen är välkomna ända fram tills middagen är uppäten och festen ska börja. 
    För det står ju att festen är för dom vuxna - och inte att de reglerna gäller ända från middagen.
    Och middag och fest behöver inte vara samma sak. Så visst finns det utrymme för tolkning. 

• stormhelen

När jag först läste det du skrivit på er inbjudan tolkade jag det först som att barnen bara var välkomna på vigseln men inte på middagen eller festen.

Men min tolkning kanske beror på att man är så insöad i bröllop själv nu vilket resulterar i att man tycker att det är självklart att "fest" inkluderar middagen också. =P

Men när jag läste Chicitas tolkning av inbjudan så läste jag om den, och tänkte om. Jo, folk kan nog tolka det så som Chicita skrev - att barnen får vara med på midagen också, men att de får gå hem när själva festen börjar.

Bra att du tar tag i problemet på en gång och försöker reda ut det.

• darkHorse

Hur gammalt är det anmälda barnet? Om det är ett lite äldre barn kanske föräldrarna tänkte att det inte ingår i de som inte är välkomna. Eller att det är som någon nämnt ovan, att vissa har middag och fest separat, och att man då tror att det är festen det gäller. Det enklaste är nog bara att rätta till alla fel snabbt och vänligt.

• Kalaspinglan

Tja, tyvärr är er formulering tvetydig -- jag tolkar den också som att det är ok om barnen är med på middagen, men att "efterfesten" (eller vad man ska kalla det) är barnfri.

Vi skrev "tyvärr kan vi inte ta emot våra gästers barn" på våra inbjudningskort, men ändock var det ett par som anmälde sin tvååring. Då svarade vi vänligt men bestämt att vi inte hade möjlighet att ta emot barn, och påpekade att alla andra gäster lyckats ordna barnvakt till sina barn. Vi påpekade också att det är ganska orättvist om ett par får ta med sitt/sina barn när resten inte får det. (Om barn varit välkomna på vårt bröllop, skulle vi ha kommit upp i 25 barn, varav 20 st under 5 år...)

Det bästa är att vara tydlig och säga att det är en missuppfattning att barnen är välkomna, inte linda in det eller så. Det kommer sannolikt att bli sura miner, men det är inte så mycket att göra åt det.

• paisley

Åh men SUCK!! Vi har haft exakt samma problem och jag höll på att gå i taket!!! Hur svårt ska det behöva vara för folk att förstå vad det står? Om det finns utrymme för tolkning kan man väl fråga! Dessutom tycker jag att man borde kunna känna efter själv, är det så roligt att ha barnen med på middag/fest på ett bröllop?

Jag tycker inte att det är otydligt formulerat. Du skriver ju att barnen är välkomna på dagen och på kvällen är det fest för de vuxna. Eftersom det inte står något om middagen (men man äter ju inte middag på dagen utan på kvällen) så skulle jag säga att man räknar med middag och fest som samma sak. 

• Kalaspinglan
    paisley skrev 2013-07-05 13:10:25 följande:
    Åh men SUCK!! Vi har haft exakt samma problem och jag höll på att gå i taket!!! Hur svårt ska det behöva vara för folk att förstå vad det står? Om det finns utrymme för tolkning kan man väl fråga! Dessutom tycker jag att man borde kunna känna efter själv, är det så roligt att ha barnen med på middag/fest på ett bröllop?

Jag tycker inte att det är otydligt formulerat. Du skriver ju att barnen är välkomna på dagen och på kvällen är det fest för de vuxna. Eftersom det inte står något om middagen (men man äter ju inte middag på dagen utan på kvällen) så skulle jag säga att man räknar med middag och fest som samma sak. 
    Jag tror att många föräldrar är så vana vid att alltid ha barnen med sig, att de inte tänker på att barnen inte är välkomna om det inte står rakt ut i inbjudan. Kanske svårt att förstå för oss barnfria, men tyvärr funkar många föräldrar på det viset.
  • 1337Lise

Förstår din frustration! Själv blir jag utom mig när någon anmäler personer som faktiskt inte är medräknade i inbjudan. Vi har också barnfritt och så vitt jag vet så kommer det inga barn.. men däremot har folk anmält personer som vi inte bjudit - typ pojk - och flickvänner som vi inte känner. Retar gallfeber på mig

• kitkät
    Chicita skrev 2013-07-05 12:17:31 följande:
    Jag skulle kunna tolka det som att barnen är välkomna ända fram tills middagen är uppäten och festen ska börja. 
    För det står ju att festen är för dom vuxna - och inte att de reglerna gäller ända från middagen.
    Och middag och fest behöver inte vara samma sak. Så visst finns det utrymme för tolkning. 
    Jag tror, precis som Chicita skriver, att ni har lämnat uttrymme för gästerna att tro att barnen är välkomna på vigsel och middag men inte fest! 
    Om man tror att man är tillräckligt tydlig, så ska man nog försöka vara ännu tydligare. Man kan inte vara tydlig nog i inbjudan har jag märkt, nu när man läser alla dessa trådar om gäster som anmäler sina barn trots brudparets önskan om barnfritt bröllop. 
  • Suz

Min syrras bröllop hade bara vuxna var välkomna till middag efter kyrkan.
    Jag var den enda som hade barn av alla inbjudna och mina var i tonåren och väluppfostrade men dom fick inte ens äta middag med sin moster!
    jag uteblev själv då.
    kyrkan och sen åkte vi.
    det var hennes val men det fanns ju bara två barn bland alla gäster .

• Marjasinus

Gäster kommer alltid att tolka saker (eller inte läsa alls, det är nog där det stora problemet ligger) såsom det passar dem. Man får försöka vara så förebyggande man kan och hjälper inte det är det ju bara att ta kontakt med gästerna i fråga. Det är sällan några som gör sånt här för att medvetet provocera, bröllopet är centrum av ert liv - inte deras... Om man lägger ut anmälningshanteringen på entreprenad är det nog bra om man tar med sånt här så att det hanteras så snabbt som möjligt.

• Helenis
    1337Lise skrev 2013-07-05 13:48:56 följande:
    Förstår din frustration! Själv blir jag utom mig när någon anmäler personer som faktiskt inte är medräknade i inbjudan. Vi har också barnfritt och så vitt jag vet så kommer det inga barn.. men däremot har folk anmält personer som vi inte bjudit - typ pojk - och flickvänner som vi inte känner. Retar gallfeber på mig
    Vi kommer bara bjuda respektive som vi träffat. Jag förstår inte riktigt att folk tar för givet att deras respektive skall med om brudparet inte känner denne.. hade jag fått en inbjudan adresserad bara till mig hade jag tagit för givet att den bara gällde mig och var jag osäker skulle jag fråga. Jag tror tex min kusin, som är rätt ung har träffat en kille, men jag har inte träffat honom och vet inte hur seriöst det är och skulle hon anmäla honom så kommer jag säga att jag måste vänta till osa har gått ut och se om någon lämnat svar att de inte skall komma, och då kan han nog få komma med. vi har maxtak på 50 personer i vår lokal och jag vill inte stryka vänner som jag har bättre kontakt med före en främmande människa.
    Vi kommer också skriva i vår inbjudan att endast de barn som tillhör familjen är välkomna pga att vi har begränsat med utrymme. Jag tänker inte nämna någonting om kyrkan. kyrkan är öppen för alla, den rymmer 1000 platser och dit får vem som helst komma. Jag har varit på bröllop i kyrkan där jag inte varit bjuden på festen. Det är inget konstigt att man gör så. Jag har själv personer som jag tänker informera om när vigseln är ifall de är intresserade, men att vi tyvärr bara kan bjuda de närmaste till festlokalen. Tror en del vill gå dit även om de inte är bjudna på festen. Man kan ju inte bjuda varenda människa man varit i kontakt med.. då blir det väldigt dyrt..
  • darkHorse
    Helenis skrev 2013-07-06 01:19:24 följande:
    Vi kommer bara bjuda respektive som vi träffat. Jag förstår inte riktigt att folk tar för givet att deras respektive skall med om brudparet inte känner denne.. hade jag fått en inbjudan adresserad bara till mig hade jag tagit för givet att den bara gällde mig och var jag osäker skulle jag fråga. Jag tror tex min kusin, som är rätt ung har träffat en kille, men jag har inte träffat honom och vet inte hur seriöst det är och skulle hon anmäla honom så kommer jag säga att jag måste vänta till osa har gått ut och se om någon lämnat svar att de inte skall komma, och då kan han nog få komma med. vi har maxtak på 50 personer i vår lokal och jag vill inte stryka vänner som jag har bättre kontakt med före en främmande människa.
    Vi kommer också skriva i vår inbjudan att endast de barn som tillhör familjen är välkomna pga att vi har begränsat med utrymme. Jag tänker inte nämna någonting om kyrkan. kyrkan är öppen för alla, den rymmer 1000 platser och dit får vem som helst komma. Jag har varit på bröllop i kyrkan där jag inte varit bjuden på festen. Det är inget konstigt att man gör så. Jag har själv personer som jag tänker informera om när vigseln är ifall de är intresserade, men att vi tyvärr bara kan bjuda de närmaste till festlokalen. Tror en del vill gå dit även om de inte är bjudna på festen. Man kan ju inte bjuda varenda människa man varit i kontakt med.. då blir det väldigt dyrt..
    Jag tror det beor lite på hur inbjudan är formulerad. Står det "Du Anna är välkommen på vigsel..." eller är det så att endast ett namn står på kuveret? Många slänger kuveret och lägger ingen vikt på vilka namn som står på det.

Sedan är det så att bland många är det helt enkelt så att man bjuder båda i ett par. Det är lika självklart för dem som det är självklart för er att man inte gör det. Jag tror därför att man inte gör det för att retas eller något, utan för att man bara tror att det är så.

Ni får givetvis bjuda vilka ni vill. Mitt bästa tips är att hövligt tala om för alla som anmäler en extra partner att inbjudan bara gällde den ena. Men jag tror att ni kanske får räkna med några förorättade vänner och ev. en och annan utebliven gäst. För oss som självklart bjuder båda i ett par känns det lite som att mitt förhållande inte räknas om sambon inte blir bjuden, bara för att dom av olika anledningar kanske inte har träffat honom.
  • TheD

Vart går gränsen för middag och fest...? Någon kanske vill veta klockslag för att ev. kunna boka in barnvakt.

• Popaulolinona

Tack för alla svar! Jag har varit borta över helgen och har därför inte kunnat svara. Jag ringde mamman till barnet och det visade sej att det var ett missförstånd mellan henne och den som ringde in anmälan :)
    Kommer det fler barnanmälningar hänvisas dom direkt till mej så jag kan ta det direkt.

Det står inget i inbjudan om middag och fest utan det står bara fest (där middag såklart ingår) så det bör inte bli missförstånd över det...

Nu känns det iaf löst och en lättans suck är dragen ;)

• Pippilångstump
    Helenis skrev 2013-07-06 01:19:24 följande:
    tycker det beror då. Tex hände samma sak på mitt första bröllop, två flickvänner kom med, eller nej, bara en för jag sa nej till min brors flickvän men min dåvarande sa ej nej till sin kusins flickvän, vi hade aldrig träffat dem och de hade varit tillsammans kort. Hon var rätt oförskämd också.

MEN om min blivande man och vi har också ett barn tillsammans skulle bli inbjuden på ett bröllop så skulle jag inte ha träffat dem innan, men självklart skulle vi både räknat oss som inbjudnaoch jag vet att han inte skulle gått utan mig.

Vad gäller barn så får man ju respektera, men även brudparet om/då någon väljer att inte gå. 
Svar på tråden Så har det ändå hänt! Barn anmälda till barnfritt bröllop...