• Bullen

Fånigt/fel att ha Scotland the Brave med säckpipor som ingång?

Hej,

Som trådstarten säger: ingen av oss är skottar. Min blivande karl är lite sådär fånigt förtjust i skottland - allt från whiskey till kilt. Tycker personligen det är gulligt (haha ska ju gifta mig med grabben). Och jag verkligen älskar säckpipor. Älskar även marchen "Scotland the Brave" och skulle tycka det vore fint att ha som ingångsmusik. Men 'får' man det? Vi ska gifta oss helt borgligt så bröllopet kommer antingen ske (beroende på väder) utomhus eller i en sal.

Är det ens värt att hyra en säckpipa + trumsnubbe för EN låt?  

Vi vill gå ut till McGyver.

(ja vi är lite tramsiga ;) ) 

• Svar på tråden Fånigt/fel att ha Scotland the Brave med säckpipor som ingång?
  • Alyllyra

Omfamna eran fåniga sida!

Eftersom det är er ceremoni så ska ni ju få utforma den hur ni vill. Jag tycker personligen att det är roligare med något som är unikt än att höra Mendelssons brudmarsch för 85:e gången. Och jag antar att ingen som känner er blir förvånad om din kille är så pass skottland-tokig. Jag skulle säga, kör på! Men så är jag och min sambo också tramsiga

• Sudditjuven

Ja, kör på! :) Men tänk på att säckpipor är HÖGLJUDDA.. Så det är att föredra att ha dem utomhus. :D

• Helenis

Nej kör på det som passar er bäst. Däremot tycker jag det är tramsigt med de som går in till starwars temat och liknande, men alla har ju olika smak och gör så som de vill ha det.

Lyssna på Sudditjuven .. ta säckpipa om ni är utomhus, det funkar inte så bra inomhus. Sedan skulle jag råda er till att kolla på alternativa låtar. Scotland the Brave känns lite turistfälla, finns andra finare som inte är så kända. Jag bodde ett år i Edinburgh och var redigt trött på den eftersom de stod och spelade den för turisterna på gatan dag ut och dag in inne i stan, den är ju rätt enformig också. Sök lite på spotify eller youtube så hittar ni säkert någon annan. Jag tycker tex att Flower of Scotland eller Brentwood Bay är mycket finare.

Lycka till! Följ gärna upp tråden sedan och berätta hur ni gjorde och hur det blev. :)

• Csve

Det funkar visst med säckpipa inomhus om inte kyrkan/rummet är väldans litet! Jag hyrde in en säckpipeblåsare när det var begravning för mamma.. Han spelade amazing grace och det var tamejfan det pampigaste jag någonsin hört! Men visst, då han precis gick förbi en, då var de ganska högt men det varade ju bara nån sekund..

• Sudditjuven

Csve; om man som jag har trånga hörselgångar spelar det ingen roll om rummet är stort eller litet, ljudet "stängs  in" och det blir nästan dubbel ljudstyrka för mig och jag får migrän. Jag vet, för min moster hyrde in en säckpipeblåsare på min morfars födelsedag och jag fick gå och kräkas av huvudvärk..

• filibustern

har själv funderat på saken då min karl är väldigt görtjust i säckpipor.. och jag kan tycka det är fint också. om det blir så så blir det highland cathedral. ^^p

Svar på tråden Fånigt/fel att ha Scotland the Brave med säckpipor som ingång?