• amerika

Få med gästernas namn i inbjudan - hur gör man???

Jag vet att det finns flera trådar redan som handlar om formuleringar i inbjudan och där har jag fått många bra tips. Det jag undrar nu är:

Om inbjudan tex bara ska gälla de vuxna i familjen och inte barnen och jag skriver deras namn på kuvertet, så är det ändå inte säkert att de förstår att det bara gäller de vuxna och man slänger kanske kuvertet. Eller, vi har ett par vänner och nån kusin, där vi ska bjuda även flick/pojkvännen men hon/han får ingen egen inbjudan utan bjuds ihop med vännen/kusinen och då bör det ju tydligt framgå av inbjudan att båda är bjudna.
    Så hur får jag in namnen på dem som är bjudna i själva inbjudan??

Vi vill ha en korrekt men inte alltför formell inbjudan och kommer att skriva såhär:

Välkommen till vårt bröllop!
    Vi gifter oss
    lördag XX maj 2014 kl XX.00
    i X-parken, X-stad
    Efter vigseln inbjudes till mat & fest i  XX-gården, X-byn.
    Klädsel: kavaj
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com
    Mer information finns på bröllopshemsidan www.xxxx.se

Var i detta och på vilket sätt får jag in namnen på de inbjudna?
    Om jag skriver "Kristina och Olle är välkomna till...." så måste jag ju ändra på det om det är en person som får inbjudan "Kristina är välkommen till...." då får man skriva ut två versioner (det går väl bra men känns lite krystat).

Jag kanske trasslar till det onödigt mycket men har helt hakat upp mig på detta!! Hjälp!!

• Svar på tråden Få med gästernas namn i inbjudan - hur gör man???
  • Loveit

Vi kommer bara skriva högst upp på kortet, alltså långt innan "välkommen.." förnamnen på dom inbjudna i ett annat typsnitt, mindre textstorlek och annan textfärg.

• CoG

Välkommen till vårt bröllop
    Anna och Carl

Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad
    Efter vigseln inbjudes till mat & fest i XX-gården, X-byn.
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com

• amerika
    CoG skrev 2013-07-07 20:54:51 följande:
    Anna och Carl

Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com
    Sådär har jag tänkt. Tänkte bara pom det verkar som att det är Anna och Carl som ska gifta sig, men så kanske man inte alls kan tolka det?
  • CoG

Anna och Carl

Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com

amerika skrev 2013-07-07 20:56:34 följande:
    Sådär har jag tänkt. Tänkte bara pom det verkar som att det är Anna och Carl som ska gifta sig, men så kanske man inte alls kan tolka det?
  • CoG

Fast med ett mellanrum mellan namnen och resten av texten

CoG skrev 2013-07-07 21:04:14 följande:

Anna och Carl

Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com

• amerika
    CoG skrev 2013-07-07 21:04:14 följande:

Anna och Carl

Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad
    Svar önskas senast X/X på e-post xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com">xxxxxx@hotmail.com

Tack. Ja, det blir nog nåt sånt, jag har varit inne på det förut.
    Kan man låta det stå "välkommen" fast det är fler än ett namn? Jag tänker att det går, det blir som  en opersonlig inbjudan till den som råkar läsa det, typ.
  • CoG

Då var det de då...

amerika skrev 2013-07-07 21:09:05 följande:
    Kan man låta det stå "välkommen" fast det är fler än ett namn? Jag tänker att det går, det blir som en opersonlig inbjudan till den som råkar läsa det, typ.

Anna och Carl

Välkomna till vårt bröllop
    Vi gifter oss
    i X-parken, X-stad

• sommar2014
    amerika skrev 2013-07-07 21:09:05 följande:
    Kan man låta det stå "välkommen" fast det är fler än ett namn? Jag tänker att det går, det blir som  en opersonlig inbjudan till den som råkar läsa det, typ.
    "Välkommen" tycker jag man kan använda både när det är en till en eller flera personer, medan "välkomna" bara är til flera personer.
  • xanthine

Skriver från mobilen så lär inte bli något radbyte så ska hålla mig kort Vi har en lite mer formell inbjudan men det står hur som haver: Anna och Carl inbjuds att med sin närvaro hedra vigselakten mellan XXX och XXX. Sen kommer info om kyrka, tid och middag osv.

• Helenis
    xanthine skrev 2013-07-07 23:31:27 följande:
    Skriver från mobilen så lär inte bli något radbyte så ska hålla mig kort Vi har en lite mer formell inbjudan men det står hur som haver: Anna och Carl inbjuds att med sin närvaro hedra vigselakten mellan XXX och XXX. Sen kommer info om kyrka, tid och middag osv.
    Den tycker jag var bättre. Jag tyckte också de tidigare förslagen såg ut som det var anna och Carls bröllop.

Jag tänker skriva namnen på kuvertet och lägga till respektive där samt skriva i inbjudan att pga begränsningar i lokalen är det bara barn i den närmaste famlijen som kommer kunna vara med på festen.
  • marsmat

Vi gjorde egna inbjudningar i tre varianter; svenska, norska och engelska. Texten va opersonlig men vi skrev ett litet brev på baksidan av varje inbjudan till den eller de som fick den. Inte världens mest formella men smidigt för oss och trevligt för de att få en liten personlig hälsning. 

• Helenis
    PimPim83 skrev 2013-07-08 12:44:30 följande:

Så här ser våra inbjudningar ut. Längst upp skrev vi namnet på dem som inbjudan gäller.
    Jättefin, vilket typsnitt har ni använt?
  • Aniara4

Vi löste det också genom att vara lite formella och skriva:
    "
    <tom rad>
    inbjudes härmed till vigsel mellan...
    "
    Då gick det lika bra att skriva in ett eller flera namn.

• amerika
    xanthine skrev 2013-07-07 23:31:27 följande:
    Aniara4 skrev 2013-07-08 15:08:22 följande:
    Vi löste det också genom att vara lite formella och skriva:
    "
    <tom rad>
    inbjudes härmed till vigsel mellan...
    "
    Då gick det lika bra att skriva in ett eller flera namn.
    Tack för tipsen! Känner igen de där formuleringarna men de känns tyvärr alltför formella för just vårt bröllop ("med sin närvaro hedra" och "inbjudes härmed"). Vackert, men då krävs det oxå ett riktigt ståtligt bröllop och det kommer vi inte ha.
  • amerika
    PimPim83 skrev 2013-07-08 12:44:30 följande:
    Det var en god tanke! Den ska jag verkligen fundera på! Tack!
Svar på tråden Få med gästernas namn i inbjudan - hur gör man???