• 20140222

En dum fråga

Jag har sagt att vi skall gifta oss i februari. För vi vill ha ett vinterbröllop. Då frå jag till kommentar att det är en vårmånad! För mig är början av februari vinter. Vi skulle gift oss 22/2, men det blev ändrat till 2/2 14. Vad tycker ni? Är februarimånad vinter eller vårmånad.  Inte för att det spelar så jättestor roll, men jag blev chokad då jag får dessa kommentarer. Ha en fortsatt bra måndag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 19:16
    Är så trött på att BT är så "konstig" sajt att skriva på.
    Mina smilys kommer inte med.
    Och radbrytningen kommer inte heller med.
    Vad skall man göra åt eländet!?
    Det är samma visa varje gång!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-08 19:17
    Jaha, nu kom radbrytningen med.
    Vi bor i Göteborg.

• Svar på tråden En dum fråga
  • Pia88

Våren börjar i mars Flört bor i höjd med Västerbotten...

• daniiel

Vintermånad, utan tvekan här också! Januari och februari är snöigast och kallast, åtminstone här uppe. Ett bröllop i februari är ett vinterbröllop. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara en vårmånad..

• Chicita

Mars - April - Maj är väl dom "officiella" vår-månaderna.
    Men längre söderut så kan våren börja redan i slutet av Februari.
    Den 2 Februari så ska det nog mycket till för att det ska vara vår dock. Så kör på det ni

Och för den delen så kan man ha ett vintertema mitt i sommaren om man vill Skrattande 

• 20140222

Här i Göteborg kan det vara kallare i februari, än i december exempel. Vi kan ha snö i februari, men inte i december.

• sensommarbrud

Jag är född 3/2 och min mamma har alltid sagt att jag blev ett vinterbarn!

• TheD

Dec, jan och feb är vintermånaderMars, apr och maj är vår Jun, jul och augusti är sommar       Sep, okt och nov är höst:)

• passionsblomman

Hihi! Jaaa, Sverige är ett avlångt land. Och det betyder ju att det meteorologiska begreppet för vår mycket väl kan inträffa under februari  i söder (jag tror tom det gjorde det här där jag bor i år, innan det helt plötsligt istället blev den kallaste våren på åratal)

Men annars, så som vi tänker rent kalendermässigt, så är det ju december, januari och februari som är vinter, mars, april och maj vår, juni, juli och augusti sommar och så september, oktober november höst.
    Bor man i göteborg kanske det flyter ihop mer,då det inte så ofta ligger snö vidare länge där, och fryser gör man ju vid havet alla månader utom sommarens. ObestämdTungan ute

Däremot vill jag inflika att när det kommer till blommor, så kommer det att vara högsäsong för "vårblommor"i blomsteraffären, som alla olika lökväxter, anemoner, ranunkler och allt annat som får oss vintertrötta nordbor att hoppas på vår igen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Kala

Februari är absolut en vintermånad (dec/jan/feb = vinter, mars är första vårmånaden och november sista höstmånaden) även om den meteorologiska våren kan komma tidigare/senare beroende på väder. I början av februari brukar det ju vara smällkallt (oftast kallare än ex december) och massor av snö så det passar väl ypperligt! Vad härligt med vinterbröllop! Kör hårt! Det skulle jag också kunna tänka mig men nu satsar vi på höstbröllop ist.

• Vichy

Vintermånad såklart!

Min fästman påstod dock att det var vårmånad när vi träffades... Men vi har bara haft den diskussionen  den gången, och den slutade med att jag sa att varje årstid är ju tremånader. Så om juni, juli och augusti är sommar och september, oktober och november är höst varför skulle då vinter bara ha två månader och vår ha fyra? Det har man ju kunnat sen man gick på dagis och sjöng sånger om det. 
    Han är från västragötaland och jag är från Värmland...

Men som sagt verkar det ju vara fler som håller med! ;) 

• 20140222

Tack alla för att ni håller med om att februari är en vintermånad.

• lovisas

Vårdagjämningen är den 20 mars varje år. Jag har nog aldrig sett något annat än snö och slask i februari Tungan ute

• Sherlock

Vinter helt klart Här i england får vi oftare snö i februari än i december tex.     Helt OT men jag tyckde det var lite roligt att du bytt datum från min brors födelsedag 22/2, till min mammas födelsedag den 2/2    

Svar på tråden En dum fråga