• Birris

Tillverka egna inbjudningskort TIPS?

Jag är riktigt sugen på att göra en hel bröllopsserie själv. Save the date kort, inbjudningskort, vigselprgogram, festhäfte, placeringskort och tackkort! MEN jag skulle behöva lite tips och idéer, har ni gjort något själva? Ni får gärna dela med er om ni vill :) Behöver tips på allt från innehåll till utformning! Skicka gärna med bilder :)

• Svar på tråden Tillverka egna inbjudningskort TIPS?
  • bjorkangsbrud

Vi gjorde ett eget monogram på en sida på nätet, för 99 kr kunde man köpa "loss" monogrammet och jag lät göra en stämpel av det hos ett annat företag (ca 400 kr). Nu stämplar jag monogrammet i guld på framsidan av inbjudan och har tänkt göra det på vigselprogram, festprogram etc också.

• Sudditjuven
    bjorkangsbrud skrev 2013-07-09 00:12:49 följande:
    Vi gjorde ett eget monogram på en sida på nätet, för 99 kr kunde man köpa "loss" monogrammet och jag lät göra en stämpel av det hos ett annat företag (ca 400 kr). Nu stämplar jag monogrammet i guld på framsidan av inbjudan och har tänkt göra det på vigselprogram, festprogram etc också.
    Vilken sida var det? :)
  • Moignon

Jag rekomenderar PyHobby før pappersprodukter inkl. kuvert i riktigt bra priser! Vi anvænde dessa till inbjudningskort, vigselprogram, festhæften och lite annat. Tanken var att æven anvænda dem till tackkort, men vi kommer nog læmna in och gøra "riktiga" sådana. Vi anvænde sedan tapet och blå satinband till både festhæften och inbjudningskort før att få ett heltheltsintryck. 

• Popaulolinona

Jag har gjort precis en sån serie du pratar om. Jag har ekorrarna (som jag hittat på nätet) och papper som följer med i allt. Har även lika papper och upplägg på allt. Även bordsplaceringstavlan kommer gå i samma stil och servettringarna är gjorda i samma papper de också. Har bara bilder på inbjudningarna men såhär ser de ut:

• Birris

Jag behöver göra ca 65 kort. Kommer nog ta sin lilla tid! Funderar på att göra en egen stämpel som jag kan använda på allt :)

• Fjärilen

Vi gifte oss utomlands. Så våra save the date var som boarding pass. Vår inbjudan var ett pass och tackkorten var ett postcard. Bilder finns i mitt galleri under "vårt bröllop".

• Helenis

Jag har bara gjort utsidan av inbjudningskorten ännu, men även vigselprogram och festhäfte skall gå i samma stil. Mönsterarken jag hittade har satt stilen för hela bröllopet och färgtemat. Vi kommer att ha tags som placeringskort färsta i vinglasen i fuchsiafärgat sidenband precis som på inbjudan. Jag är väldigt nöjd med korten och det känns skönt att veta vad man nu skall leta efter för färger när man kollar på dekorationer odyl.

• Helenis

Vet inte var de sura gubben kom ifrån.. den skall definitivt inte vara med.. :)

• Äriqa
    Helenis skrev 2013-07-18 14:38:19 följande:
    Jag har bara gjort utsidan av inbjudningskorten ännu, men även vigselprogram och festhäfte skall gå i samma stil. Mönsterarken jag hittade har satt stilen för hela bröllopet och färgtemat. Vi kommer att ha tags som placeringskort färsta i vinglasen i fuchsiafärgat sidenband precis som på inbjudan. Jag är väldigt nöjd med korten och det känns skönt att veta vad man nu skall leta efter för färger när man kollar på dekorationer odyl.

Fint!
  • Sailergirl

Inbjudningskort:
    Vi köpte dubbelvikta vita kort på Gallerix (väldigt billigt) och gjorde ett eget monogram i photoshop (skrev bara R&P i lite finare skrivstil). Sedan tog vi fram vår gamla skrivare och skrev ut monogramet på utsidan och inbjudningstext på insidan. Det krävdes lite tester för att få texten på rätt håll etc, men när man väl hittat rätt är det bara att köra på och går snabbt. (Tips: öva på ett vikt och klippt A4 istället för att ta de fina korten).

Vigselprogram:
    Skrev ut på A4 vikt på mitten så att det blev format A5. Gjorde det i Publisher (office-paketet). Det går dock bra att göra i Word också, om än lite pilligare. Jag fick kämpa lite för att få ner antalet textrader så att de fick plats på de 4 sidorna vårt vikta A4 skapade, men kände som att det blev för mycket att häfta ihop två st A4 för ett vigselprogram.
    På framsidan hade vi vårt monogram i samma färg som på inbjudningskorten.

Festhäfte: 
    Vek A4 på längden så att det blev ett smalt stående festhäfte. Här hade vi många sidor som vi häftade ihop.
    Vi gjorde även festhäftet i Publisher, men vet många som gjort det i Word. Skrev ut dubbelsidigt på mannens jobb (oops men det gick bra ;) ). Annars kan man ju skriva ut dubbelsidigt hemma men då hade vi fått skriva ut en sida i taget och sedan vänt på pappret och skrivit ut igen. Publisher håller reda på sidorna när man ska skriva ut, vilket man ju får pilla mer med i Word.
    Köpte en häftapparat för 149kr på Panduro Hobby, som kunde nå in till mitten på våra festhäften. Väldigt smidigt.
    På fram sidan hade vi samma monogram i samma färg som på övriga. Vi valde också att knyta ett tunt sidenband runt i samma färg som monogramet. Blev väldigt nöjda.  

Tackkort:
    Vi ville ha ett dubbelvikt liggande tackkort. Tyvärr hade inte Gallerix detta, så vi valde att beställa dem på calligraphen.se. Vi valde då också att calligraphen skulle limma på passepartout som vi sedan skulle sätta vårt fotografi i. Detta var i efterhand inte så smart. Vi hade problem med korten i vår skrivare. Vek vi korten som de ska vara så kunde vi skriva ut vårt monogram på framsidan. Dock lyckades vi aldrig skriva ut tack-texten på insidan då passepartout fastnade i skrivaren. Vi fick därför köpa enkla vita kort på Gallerix och klistra in dem på insidan av tackkorten. Detta gick också bra men blev såklart lite meckigare.

• AnnSofieS

Jag köpte två rullar tapet, en grön och en mönstrad. Den gröna använde jag till inbjudningskorten och placeringskort och den mönstrade till vigsel och festhäfte. 
    På panduro köpte jag blommor och små pärlor och diamanter som var självhäftande. Sen hittade jag på tradera stämpel med ordet inbjudan.

Väldigt enkelt men det blev riktigt bra. På min klänning hade jag nämligen pärlor och "diamanter" och vi hade grönt teama så det blev vädigt snyggt ihop. 

Svar på tråden Tillverka egna inbjudningskort TIPS?