• Augusti13

Att fråga om hjälp

Jag tycker detta med att fråga släkt och vänner om hjälp är så himla svårt. Till exempel skulle vi behöva någon som kör och hämtar blommorna innan vigseln, men jag tycker det känns jobbigt att fråga någon eftersom jag förstår att det ställer till problem för hen som blir tillfrågad.

Hur tänker ni kring detta? Har ni lätt för att fråga om hjälp, och hur tas det i mot i sådana fall? Eller erbjuder sig folk hux flux att hjälpa till, utan att ni behöver fråga?

• Svar på tråden Att fråga om hjälp
  • Sudditjuven

Jag har lätt för att fråga mina föräldrar för jag vet att de ställer upp i vått och torrt. Men annars fungerar jag ungefär som du gör på det planet, jag tycker att det är jättesvårt. Därför brukar jag vänta tills någon stackare säger "bara säg till om du behöver hjälp!".. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Artemiss

Jag tycker också att det är jättesvårt och kommer försöka att be om hjälp med så lite som möjligt av saker som jag inte absolut behöver hjälp med så att det förhoppningsvis känns enklare att fråga om det som verkligen behövs, typ fråga närmsta familjen/brudfölje att ställa iordning bord, duka och dekorera. På själva dagen räknar jag med att pappa ställer upp på att åka hämta blommor och ev tårta, han behöver ca 10min för att gå från jeans till kostym via dusch så det känns inte som att det kommer vara så jobbigt för honom att hinna med.

• Chicita

Maken hämtade blommorna medan jag blev sminkad.
    Skjuts behövde vi inte (vi tog bilen ut på morgonen, var ju precis bredvid kyrkan sen till middagen) och så kostade vi på limousine hem på natten tillsammans med de som stannade och hjälpte till att städa.
    Dagen efter fick maken skjuts ut av svärfar så att han kunde hämta bilen. 

Fråga kan man alltid göra, men var beredda på att få ett nej, och formulera frågan så att det är möjligt för den som ni frågar att tacka nej utan att verka oerhört oartig eller elak. För en rak fråga "kan du hjälpa oss med det här, vi har svårt att hinna själva" kan kännas svår att tacka nej till även om man själv kanske inte har tid... 

• jenniferochaugust

Jag har inga problem att fråga mina eller min fästmans föräldrar om hjälp. Vi hjälper ju dom med andra saker och vice versa annars, varför skulle just ett bröllop vara svårare att be om hjälp till?
    Dessutom är det lite småsaker som de ska hjälpa oss med bara, tex ska pappa just hämta blommorna hos floristen (som ligger 10 minuter från hans bostad) och leverera blommorna till mig+färstman och brudfölje.
    Jag tänkte nog inte ens på att han hade kunnat säga nej, det skulle ha känts väldigt märkligt.

• Helenis

Man måste våga be om hjälp om man skall slippa stressa ihjäl sig. Jag tror de flesta har förståelse för att man behöver den här hjälpen i samband med bröllopet.
    Portionera ut småuppgifter så det inte blir så stora åtaganden per person.
    Just när det gäller dukning och förberedelser i lokalen kvällen innan kommer vi behöva en hel del folk som hjälper till eftersom vi inte har lokalen förrän 19-20 tiden. Detta tänkte jag lägga ut en förfrågan om på våran bröllopssidan och jag tror vi kommer få en del som vill hjälpa till. När vi skulle flytta la jag upp det som en aktivitet på fb och 12 personer dök upp.. utöver oss, killens föräldrar och bror så vi blev nästan för många.. :P

Svar på tråden Att fråga om hjälp