Mitt nytvättade hår blir fett så fort det torkar!
Jag har haft problem med mitt hår sen tonåren. Jag fick massa mjäll och utslag i hela hårbotten, och blev diagnostiserad med mjälleksem, och fick specialshampo och kortison utskrivet för det, som jag skulle använda 2 gånger i veckan. När det efter några år fortfarande inte hjälpt så stötte jag ihop med en person som sålde kemikaliefria produkter. Hen sa att kanske inte mitt receptbelagda shampo fungerade efter som jag använde vanlig shampo de dagarna... Fick testa ett naturligt shampo, och blev då av med mitt eksem (slutade även med det receptbelagda shampot och kotisolösningen) och jag har inte haft det sen dess..
Jag har fortsatt att använda samma shampo hela tiden, men sen i våras har jag stött på ett nytt problem. Mitt hår har alltid varit torrt. Har aldrig haft fett hår, men nu så blir min hårbotten fett så fort det torkar!
Jag har testat allt för att få det att gå bort. Först trodde jag att jag behöver nog bara sköjla ut håret mer ordentligt (efter som jag har ganska långt hår), och provade det ett tag. Det fungerade inte. Så jag läste på och läste att man ska inte sköjla för mycket heller. Så och försöker sköjla med måtta. Inget hjälper. Jag har varit extra försiktig med att inte få balsam i hårbotten, efter som det kanske varit orsaken. Inte det heller hjälpte.
Jag har bytt lakan oftare, bytt handukar, tvättat mina borstar, inte använt hårsprej, fönat håret så fort jag är klar med handukstorkningen (funkar några timmar), låter håret självtorka och lägger mig inte med blött hår... Ingenting hjälper! Det enda som hjälper i mer än några timmar är torrshampo. Men jag vill inte behöva använda det direkt när jag duschat!
Nu har jag forskat ännu en gång, och kanske kan det vara så att jag har mycket silikoner i håret av något (ingen aning om vad bara för jag har inte infört några nya produkter på över ett år) och att jag behöver rensa ut håret med dett shampo och balsam helt utan silikoner. Men vad skulle fungera för min känsliga hårbotten! JAg vill inte få eksem igen!
Någon som har/har haft ett liknande hår problem och var ska jag/vi göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-22 22:47
Tänkte bara tillägga att det lustiga är att även om jag alltid haft känslig hårbotten som reagerar på kemikalier i schampon så kan jag färga håret med vanlig hemma färg utan att det reagerar! OCH, hårbotten mår till och med bättre i några veckor!