• 20140222

1.000 frågor om festkvällen, allt från buffè till kör schema

Vi har 1.000 frågor känns det som Skrattande.

Vi undrar följande:

Hur lång tid tar det att äta en buffè som består av både kall och varm mat?
    Skall man ha allsång under maten?
    Eller när skall man ta det? Under tårtan kanske?
    Hur många allsånger skall man ta?
    Förslag på Vårat kör schema:
    16.00 Gäster anländer till festen.
    17.00 Middagen/Buffèn intages + Tal
    18.30 Paus och Toalettbesök
    19.00 Teaterlekar + Teaterföreställning på 30 minuter (Jag är skådespelerska)
    20.00 - 20.45 Tårta med Kaffe + Ev. Allsång
    20.45 - 21.00 Paus och Toalettbesök
    21.00 Dans + Dansföreställningar (Min fästman är dansare)
    Vad tror ni om vårat kör schema?  Var ärliga, Tack!

Vad skall man ha i toalettkorgen?
    Vi vill ha förslag på roliga saker man kan ha i festhäftet?

Ja, jag tror jag fick med allt, om inte?
    Så uppdaterar jag allt eftersom jag kommer på fler frågor.

Tack för hjälpen på förhand! Solig Vad gjorde man utan bröllopstorget? Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-05 21:30
    Vi blir 25-30 gäster.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-09 23:46
    Teaterföreställningen som vi har tänkt att ha tar ca. 30 minuter.

• Svar på tråden 1.000 frågor om festkvällen, allt från buffè till kör schema
  • Sjörå

Det enda jag kan svara på är hur vi har gjort med allsånger. Vi har valt bort det helt.  Båda vi gillar att sjunga allsång men tycker inte att det passar på en bröllopsfest utan är mer midsommar och sådana tillställningar. Om ni väljer att ha med allsång tror jag att 5-10 låtar kan vara lagom och mitt tips är att välja bort dryckesvisorna. Det är ett bröllop, inte en studentsittning. Välj hellre klassiska allsångsvisor som Taube, Vreeswijk och liknande. 

• 20140222

Ingen som vill hjälpa mig/ oss Förvånad

• BeatrixKiddo

Fundera på om ni inte ska räkna med en halvtimme extra på buffén. Två timmar låter mer lagom för att hinna äta, kanske ta om mat och lyssna på tal. Men det beror i och för sig på hur många gäster ni har och hur många som ska hålla tal. Ju fler människor desto längre tid tar allt. Annars ser allt bra ut :) Fem-tio allsångslåtar låter fint. Absolut inte fler än tio om inte era gäster formligen älskar allsång.

• Sjörå

Tror också att ni utan tvekan kan lägga på en halvtimme på tiden det tar att äta buffé. Allsång under maten känns som en dålig idé om ni ska servera både varm och kall mat. Den varma maten kommer att hinna kallna då. 

I toalettkorgarna kommer vi att ha följande: (Strunta i det som står inom parantes, det är bara mina egna anteckningar.)

Huvudvärkstabletter (Beställt) Näsdukar (Köpt) Nuvalucol (Beställt)                              Nål, tråd (Köpt) Sax (Köpt) Plåster (Köpt) Skavsårsplåster (Beställt) Bindor (Köpt) Tamponger Topz (Köpt) Nagelfil (Köpt) Tandtråd/tandpetare (Köpt) Genomskinligt nagellack (Köpt) Handkräm (Köpt) Våtservetter (Köpt) Säkerhetsnålar (Köpt) Pincett Halstabletter (Köpt) Deo (Köpt) Klädvårdsroller (Köpt 
  • Rin

Middagen tar alltid längre tid än vad man tror, speciellt med buffé. Så se till att ha mycket luft där så att ni är anpassningsbara. Man vill ju inte behöva stressa folk från bordet.
    En kul sak att ha i festhäftet är någon form av bingo. Klyschbingo är en variant, dvs man skriver upp diverse klyschor och om någon säger det runt om en eller i ett tal så får man kryssa, först till bingo kan ju få ett litet pris. Lämpligen kan man ju välja romantiska kärleks-relaterade klyschor.
    Humoristisk presentation av gästerna är ju en klassiker och det finns gott om inspiration här på forumet.
    Skojfriska ordningsregler för middagen, kan blandas med riktiga etikettsregler också om man vill. Typ: Skåla alltid med din bordsdam först; Under bordet, kryp åt vänster; Varje herre bör dansa med bruden en gång under kvällen; Det är buffé, ät så mycket du vill, men bara från din egen tallrik o.s.v.
    Man kan dela ut små uppdrag åt folk, kanske inte passar i festhäftet dock. Men typ: ta reda på vilken katastrof bordsgrannen avvärjde när han gjorde lumpen; Vem runt ditt bord har flest studentmedaljer? m.m. 

• TheD

Buffén går fortare att äta än vad man tror men det beror på hur många som springer 4 gånger för att hämta mat ;) Jag tog aldrig tid på vårat bröllop ;) Allsång - aldrig i livet! Jag förstår inte grejen att man ska sitta och sjunga när det matdags osv. Nepp, det slopade vi (fast inte ens som förslag).I toalettkorgen fanns väl hårspray, plåster..ehhh. Den var full med prylar men jag vet inte vad som fanns i den :)  Jag och fyra andra dansare gjorde ett dansnr efter tårtan men det var en överraskning för maken ;) Så jag åt inte alls mycket mat eller tårta haha  

• Helipa
    20140222 skrev 2013-07-28 20:45:31 följande:
    Vi har 1.000 frågor känns det som Skrattande.

Vi undrar följande:

Förslag på Vårat kör schema:
    16.00 Gäster anländer till festen.
    17.00 Middagen/Buffèn intages + Tal
    18.30 Paus och Toalettbesök
    19.00 Teaterlekar + Teaterföreställning på 30 minuter (Jag är skådespelerska)
    20.00 - 20.45 Tårta med Kaffe + Ev. Allsång
    20.45 - 21.00 Paus och Toalettbesök
    21.00 Dans + Dansföreställningar (Min fästman är dansare)
    Vad tror ni om vårat kör schema?  Var ärliga, Tack!

Ja, jag tror jag fick med allt, om inte?
    Så uppdaterar jag allt eftersom jag kommer på fler frågor.

Tack för hjälpen på förhand! Solig Vad gjorde man utan bröllopstorget? Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-05 21:30
    Vi blir 25-30 gäster.
    Vi ska ha varm buffé och beräknar ca 2,5 timme inklusive pauser för maten. Ett tips är att ha en organiserad tostmaster/madame som planerar in pauserna och meddelar dem (säger helt enkelt "nu finns det lite tid för en bensträckare på 15 min") så att ingen missar några tal. Be även toastmaster/madame att meddela när det bara är typ 30 min kvar tills bufféen dukas av, så att gästerna hinner gå en runda till.

De bröllop jag har varit på har klämt in allsång innan och efter maten. alltså i utrymmet när alla väntar på att bufféen ska serveras och sitter vid bord och kanske har fått välkomstskål, och även i utrymmet när bufféen precis har stängt men det är inte dags för tårta än.

Ta så många som känns rätt. Lägg in en 8-10 st i ett häfte och kör så många som gästerna är sugna på. Det där med allsång är svårt just för att det är inte kul ifall det är krystat och känns som tvång. Ibland är stämningen på topp och alla gillar att sjunga och man kör hur många som helst, ibland sjunger inte alla med och man märker att det inte är så populärt.
    Börja med 2-3 stycken första omgången och ta sedan resten andra omgången, när folk har hunnit äta och dricka :)

Vad tror ni om vårat kör schema?  Var ärliga, Tack!
    Tror det blir stressigt. Jag skulle föreslå att ni tar teaterdelen innan bufféen, alltså i samband med mingel och välkomstskål. Sätt sedan av längre tid för middag. Tänk på att där ni ska ha allsång får ni också lägga till extra tid. Att ta tårta och kaffe för 30 gäster tar ändå sin lilla stund, plus att alla ska fota tårtan och brudparet med tårtan, etc. 
    Kan ni inte köra dansföreställning en timme senare? eller hur lång är den? Kan ni ha den samtidigt som teaterdelen?

Tamponger, munvatten, plåster, nagelsax, nagelfil, hårspray, bindor, kondom, näsdukar, tops, sykit, tandtråd.

Bröllopsbingo, fakta om gästerna (typ XX% är brudens släkt, XX% är dansare, XX% är under 50 år, osv), fakta om varje enskild gäst, berättelse om hur ni träffades, livslinje som börjar som två livslinjer (med era viktigaste händelser utpekade och beskrivna) som sedan går ihop till två nära linjer när ni möts och en gemensam linje från bröllopsdagens datum, allsånger, m.m. finns flera bloggar som ger tips om detta.

Lycka till!
  • Allis

Vi har lagt 2,5 h på middagen men nu är vi 65 personer och måååååånga lär vilja hålla tal. Ett körschema är mer vettiga hållpunkter för köket tänker jag, de ser ju rätt snabbt om det börjar tunnas ut och kan ha bra kontakt med toastmastern under tiden.

Jag är ingen sångfågel men släkten är det så vi har lagt in några, inte särskilt typiska sånger i häftet.

I det står annars en kort inledning (typ tack för att ni kommit hit, ta gärna massor med foton blabla), vad maten består av, lite om gästerna, en hopplös frågesport om ung. tio av gästerna (alltså kuriosa man måste fundera på) och tack till alla som hjälpt till.

Det jag är mest nöjd med kring häftet är att vi tog med min sambos föräldrar också, trots att ingen av dem kommer att vara där (en är död, en har långt framskriden alzheimer). När alla gäster presenterats skrev jag ungefär så här:

Och trots att de inte är fysiskt närvarande måste förstås följande beskrivas:

Bosse - trygg, seglande tornedaling som av hälsoskäl fått stanna i hemmahamn. Hävdar fortfarande att hans fyra söner var "förtjusande" som barn trots att massiva bildbevis och åtskilliga bruta näsor har en tendens att visa motsatsen....

Inger - Ett sant orginal som är ihågkommen för allt från "nej, nu hinner jag inte duscha innan festen, jag springer upp och sätter på mig en peruk istället" till guldbikinis och den livslånga passionen för tuppar i filt. Alltid med i tanken, ofta med i våra vardagliga samtal. Finns det en himmel så har Inger gjort det till ett höjdarställe att vara på.

Svar på tråden 1.000 frågor om festkvällen, allt från buffè till kör schema