20140222 skrev 2013-07-28 20:45:31 följande:
Vi har 1.000 frågor känns det som
.
Vi undrar följande:
Hur lång tid tar det att äta en buffè som består av både kall och varm mat?
Skall man ha allsång under maten?
Eller när skall man ta det? Under tårtan kanske?
Hur många allsånger skall man ta?
Förslag på Vårat kör schema:
16.00 Gäster anländer till festen.
17.00 Middagen/Buffèn intages + Tal
18.30 Paus och Toalettbesök
19.00 Teaterlekar + Teaterföreställning på 30 minuter (Jag är skådespelerska)
20.00 - 20.45 Tårta med Kaffe + Ev. Allsång
20.45 - 21.00 Paus och Toalettbesök
21.00 Dans + Dansföreställningar (Min fästman är dansare)
Vad tror ni om vårat kör schema? Var ärliga, Tack!
Vad skall man ha i toalettkorgen?
Vi vill ha förslag på roliga saker man kan ha i festhäftet?
Ja, jag tror jag fick med allt, om inte?
Så uppdaterar jag allt eftersom jag kommer på fler frågor.
Tack för hjälpen på förhand!
Vad gjorde man utan bröllopstorget?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-05 21:30
Vi blir 25-30 gäster.
Hur lång tid tar det att äta en buffè som består av både kall och varm mat?
Vi ska ha varm buffé och beräknar ca 2,5 timme inklusive pauser för maten. Ett tips är att ha en organiserad tostmaster/madame som planerar in pauserna och meddelar dem (säger helt enkelt "nu finns det lite tid för en bensträckare på 15 min") så att ingen missar några tal. Be även toastmaster/madame att meddela när det bara är typ 30 min kvar tills bufféen dukas av, så att gästerna hinner gå en runda till.
Skall man ha allsång under maten?
De bröllop jag har varit på har klämt in allsång innan och efter maten. alltså i utrymmet när alla väntar på att bufféen ska serveras och sitter vid bord och kanske har fått välkomstskål, och även i utrymmet när bufféen precis har stängt men det är inte dags för tårta än.
Eller när skall man ta det? Under tårtan kanske?
Hur många allsånger skall man ta?
Ta så många som känns rätt. Lägg in en 8-10 st i ett häfte och kör så många som gästerna är sugna på. Det där med allsång är svårt just för att det är inte kul ifall det är krystat och känns som tvång. Ibland är stämningen på topp och alla gillar att sjunga och man kör hur många som helst, ibland sjunger inte alla med och man märker att det inte är så populärt.
Börja med 2-3 stycken första omgången och ta sedan resten andra omgången, när folk har hunnit äta och dricka :)
Vad tror ni om vårat kör schema?
Var ärliga, Tack!
Tror det blir stressigt. Jag skulle föreslå att ni tar teaterdelen innan bufféen, alltså i samband med mingel och välkomstskål. Sätt sedan av längre tid för middag. Tänk på att där ni ska ha allsång får ni också lägga till extra tid. Att ta tårta och kaffe för 30 gäster tar ändå sin lilla stund, plus att alla ska fota tårtan och brudparet med tårtan, etc.
Kan ni inte köra dansföreställning en timme senare? eller hur lång är den? Kan ni ha den samtidigt som teaterdelen?
Vad skall man ha i toalettkorgen?
Tamponger, munvatten, plåster, nagelsax, nagelfil, hårspray, bindor, kondom, näsdukar, tops, sykit, tandtråd.
Vi vill ha förslag på roliga saker man kan ha i festhäftet?
Bröllopsbingo, fakta om gästerna (typ XX% är brudens släkt, XX% är dansare, XX% är under 50 år, osv), fakta om varje enskild gäst, berättelse om hur ni träffades, livslinje som börjar som två livslinjer (med era viktigaste händelser utpekade och beskrivna) som sedan går ihop till två nära linjer när ni möts och en gemensam linje från bröllopsdagens datum, allsånger, m.m. finns flera bloggar som ger tips om detta.
Lycka till!