Vi tyckte båda det kändes lite osnyggt att ha en önskelista, men förstod samtidigt att vi skulle få en massa frågor, så vi gjorde en variant på det. Vi skrev en önskelista, som inte bara räknade upp olika saker utan även lite generella riktlinjer om vilka stilar och färger vi gillar generellt, samt några saker som vi helst inte ville ha eftersom vi redan har alldeles för mycket av t.ex. vinglas. Sedan gav vi listan till våra mammor, som tog emot anmälningarna, och skrev i inbjudan att de kunde svara på ev. frågor. Sen fick de samarbeta och hålla lite koll på vilka gäster som hade tänkt sig vad så att det inte blev dubletter osv.
Vi funderade på att passa på att önska oss en servis, eftersom vi inte hade någon enhetlig och det dessutom är en bra grej som går att anpassa efter olika prisnivåer genom att köpa olika delar, men vi kunde inte enas om någon vi riktigt gillade. Då fick vi en fråga från en släkting (via mamma) om vad vi tyckte om en ganska ny servis som vi inte hade sett innan, och den var klockren, så då blev det att flera släktingar gick ihop om den.
Jag hade gärna önskat mig bidrag till bröllopsresan eftersom vi redan har det mesta, vi har ju flyttat ihop två mer eller mindre fullständiga bohag, men maken var väldigt starkt emot att önska sig pengar, så vi skippade det. Sen hade vi väl råkat nämna den diskussionen inför våra mammor och vi fick några pengabidrag ändå, så de fick gå till extrasaker på bröllopsresan, som utflykter, spa, middag på finrestaurangen osv.
Jag tycker man ska ha i åtanke att det egentligen inte är så snyggt att förvänta sig presenter eller tala om för folk vad man vill att de ska ge en, även om det samtidigt finns en sådan outtalad förväntan och många gäster har dålig fantasi och vill ha förslag.