Velande gäster !!!
Ja, du överreagerar lugna ner dig lite. Bordsplaceringen är inte hela världen. Även om en person sitter längst ut med tomma platser brevid kommer det inte spela så stor roll, duka upp hela bordet även om det inte kommer sitta någon längst ut så känns det trevligare. Din svägerskas sambo vill följa med, är inte han en rätt viktig person i er familj? Även om man kan tycka att han borde vetat det från början är det ändå någon nära (din blivandes systers kille antar jag att det är?)
Din blivandes mormor kanske är gammal och sjuk? Min mans farmor velade in i det sista och vi sa att det var helt okej! Kvinnan är över 80 år, en dagen känner hon sig pigg, andra dagen inte. Hade hon känt på fredagen, nämen jag orkar faktiskt då hade hon varit jätte välkommen, trots att bordsplacering var gjord, då får man lösa det. Lite fingertopskänsla måste man faktiskt ha!
Angående kusinen som ska ha med sällskap, ring upp och säg på ett trevligt sätt att nu har ni passerat OSA och behöver veta vilka som kommer. Ge honom ett par dagar på sig att välja en dejt och har han inte hittat någon då så får du beklaga men då får han komma själv. Detta på grund av att ni måste göra färdigt det sista med bordsplaceringskort, bordsplaceringstavla m.m där du behöver ha ett namn på den som kommer. Är han väldigt angelägen om att få ha med sig en dejt kommer han ordna det då under lite press annars så får det vara. Han tror ju att "han får göra som han vill" om inte ni markerar att det inte är okej utan att ni behöver ha ett besked.
De personerna ni bjudit är väl personer ni vill ha där? varför ska du då be dom fara och dra? Var vänlig, lirka lite utan att för den delen ge med dig eller gå ifrån era tankar/planer/budget. Om du/ni vill ha dom där måste ni kanske anstränga er lite.
Alla personer vet inte hur mycket jobb det ligger i att ordna ett bröllop, dom förstår inte vilken press det är och hur viktigt det är att veta hur många som kommer.
Det är en månad kvar till ert bröllop, allt kan hända på en månad. En av mina närmaste vänner som verkligen såg fram emot vårt bröllop ringde sent fredag kväll dagen innan och var jätte ledsen men hon hade halkat i trappan och fått ryggskott! Så där stod vi med en bordsplacering och dukning där hon var inräknad, men vad ska man göra? Hon kunde ju inte stå upp! Det var ingen som reflekterade över att hennes plats var tom.
Min mans kusin gick vidare till final i sin simning- SM! Finalen var samtidigt som vår vigsel. Det var väl klart hon skulle simma sin final! Hela hennes familj var på vårt bröllop och hon kom på 10e plats! Hennes mamma missade när hon kom på 10e plats i SM för att hon var på vårt bröllop för att det krockade. Men hon fick veta det bara några dagar innan och hon var jätte ledsen att hon missade bröllopet! Ska vi säga till henne att hon är dum som simmar i final hon har ju faktiskt sagt ja till vårt bröllop och det ställer till det för oss?
Nej, men måste försöka tänka på att alla andra lever ju sina liv och saker kommer imellan ibland!
Stressa inte upp dig i onödan över saker. Ta det lite piano, det kommer gå strålande även om bordsplaceringen inte är top notch! Så länge alla har någon att prata med under middagen kommer dom vara jättenöjda!
Lycka till!