• Sofie R

Är det vanligt med överdriven fylla på festen?

Jag undrar mest, eftersom det är så många diskussioner om det här, om det är väldigt vanligt att folk använder en bröllopsfest som anledning till en röjarfest? Att gästerna alltså inte klarar av att det är gratis dricka och dricker sin egen kroppsvikt i sprit. Eller är det bara det att det är brudens värsta mardröm, helt obefogat? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Är det vanligt med överdriven fylla på festen?
  • daniiel
    Sofie R skrev 2013-07-31 19:04:37 följande:
    Ja så kan det vara. Men jag har ju alltid varit väldigt emot betalbar. Jag tycker att om man bjuder på kalas så ska man ju självklart BJUDA. Däremot funderar vi på att ev inte ha någon starksprit.
    Ja, du ser där ;) Och gällande bröllop så kan det vara väldigt känsligt det där med pengar och ekonomi och ingen vill ju uppfattas som just snål och få höra det där - att bjuder man, så ska man ju bjuda! Därav kan det vara endel som letar upp argument för att inte behöva bjuda, för att man inte har råd eller vill ta sig råd, utan att behöva känna sig sådär supersnål :P
  • Sjörå
    Sofie R skrev 2013-07-31 19:04:37 följande:
     Däremot funderar vi på att ev inte ha någon starksprit.
    Att inte ha starksprit är nog ett väldigt bra sätt att undvika fylla på. Det är svårare att dricka sig ordenligt berusad på öl, cider och vin. 
  • Aniara4

Jag tror som flera har sagt att det beror på vad man har för umgängeskrets. Vi hade fri bar men någon som skötte den så att det inte skulle spåra ur, eftersom några få av gästerna kunde tänkas få för sig att dricka i överkant. De allra, allra flesta höll sig lagom salongsberusade max, men det var några som fick i sig lite i överkant. En var en småbarnsförälder som inte kommer ut så ofta och inte är van, och råkade ut för det klassiska att inte känna hur mycket man druckit så länge man sitter ner, sen får man en obehaglig överraskning när man försöker ställa sig upp.

Sen hörde vi om någon som mått lite dåligt på vägen hem, men det visade sig att några gäster gått vidare eftersom de tyckte vår fest slutade för tidigt, så de hade fyllt på en del på en närliggande krog och inte överkonsumerat alltihop på bröllopet. Likaså någon annan som hade fortsatt när de kom hem (eh...?) och inte mådde så bra nästa dag när vi sågs.

Tyvärr inträffade det trots allt en alkoholrelaterad incident där en gäst betedde sig som ett riktigt kräk mot en annan (eller mot två, men sambon verkar inte ha uppfattat vad som hände), vilket känns jäkligt trist faktiskt. Jag hade faktiskt förväntat mig att folk skulle kunna uppföra sig. Jag vet att personen i fråga kan vara lite av ett kräk, men på vårt jäkla bröllop, liksom?!

• LARSp10

Det hör ju lixsom till!Inte stupfulla gäster men lite småfulla.Skulle jag gifta mig skulle jag alla ggr ta två extra glas! SkålJa man gifter ju sig bara ngn gång så!Har inga direkta erfarenheter men slopa typ starkbålen.El låt en bartender sköta all dricka drink öl påfyllningen.

• Sjörå
    LARSp10 skrev 2013-07-31 23:50:53 följande:
    Det hör ju lixsom till!Inte stupfulla gäster men lite småfulla.Skulle jag gifta mig skulle jag alla ggr ta två extra glas! SkålJa man gifter ju sig bara ngn gång så!Har inga direkta erfarenheter men slopa typ starkbålen.El låt en bartender sköta all dricka drink öl påfyllningen.
    Där håller jag inte med dig alls. Det hör inte alls till att gästerna är småfulla på ett bröllop och som värd hade jag blivit ganska arg om mina gäster hade den inställningen. Att man ska dricka bara för att det är ett bröllop. Men så har jag väldigt svårt för fulla människor också. 

Vi har valt betalbar av den orsaken, att gästerna inte ska dricka för mycket. Samt att det hade blivit för dyrt att bjuda på allt.  
  • joe2012

Vi hade fri bar med starksprit. Vi hade ingen överdriven fylla utan folk tog det ganska lugnt, vissa drack mer andra mindre. För oss gick det mest öl, nästan ingen vodka alls. Så det beror nog helt på sällskap.
     Men som många tidigare sagt, det är du som känner dina gäster!

• Grodprinsens brud

Gratis=gott

Tyvärr är det så med gratis alkohol att det är väldigt lätt att ta det där extra glaset som får det sunda förnuftet att fly sin kos. Efter det har väldigt många svårt att inte ta en till, och en till... Jag är sådan och många jag känner är sådana. Men jag klarar ju liksom av när det är ett glas till maten och en avec eller liknande.. Men är det fritt vin till maten har jag snabbt trillat dit..  

Därför gäller samma regler för oss som för gästerna på vårt bröllop:
    1 glas mousserande till snittarna
    1 glas vin/1 öl till buffén
    1 glas mousserande till tårtan

däremellan får folk handla till fullpris i restaurangens bar. 

• FruForsmark
    Chicita skrev 2013-07-31 19:08:34 följande:
    Å andra sidan så har du ju bjudit på kalas om du har bjudit på brudskål, måltidsdryck, mat, efterrätt, tårta och hela balunsen.
    Det som kommer efter själva middagen behöver man inte räkna in egentligen Flört

För mig är det bara extra generöst om man bjuder på drycken hela kvällen. Det är defenitivt inget jag förväntar mig som gäst. Jag tycker att det är upp till mig själv om jag vill dricka mer när middagen är över Flört

Håller med till fullo! Har aldrig blivit sur över att det inte är gratis i baren på ett bröllop. Jag tycker betalbar har följande fördelar:

Håller nere kostnaderna som ni kan lägga på annat Håller nere fylla (folk tappar inte räkningen lika lätt över hur många glas de fått i sig) Håller ordning och ni slipper onödig åtgång. När det är gratis är det lätt att ta ett glas, dricka lite för att sedan ställa det på första lämpliga plats för att sedan ta ett nytt glas.
  • amerika

Jag har oxå funderat över det där faktiskt då det nämnts i många trådar här. Jag har varit på nästan tjugo bröllop genom åren och har faktiskt aldrig varit med om att det varit fylla på något av dem! Så himla präktig bekantskapskrets jag har då! tänker ni nu, men nej, så är icke fallet. Däremot har det inte förekommit överdrivet mycket sprit. Brudskål/mingel, vin till maten, dessertvin, avec till kaffet - det har flödat och det räcker.

På de flesta av de bröllopen jag varit på har det inte funnits någon bar, varken öppen eller betal och det tror jag har hjälpt till. För efter X antal glas vin/bubbel/konjak så behövs det egentligen inte fyllas på med mera alkohol utan folk har fått det de behöver för att festen inte ska urarta. Om man som gäst måste ha mer alkohol än så, har man problem med alkohol, anser jag.

Sen säger jag inte att det är fel att ha en bar. Men jag tror dessvärre att sannolikheten för just fylla ökar markant... 

• daniiel

Givetvis är det lättare att välja det där extra glaset med vin om det är gratis, än om man måste betala för det.

Vi bjöd på all dryck före middagen och under middagen, samt alkoholfritt under hela kvällen. Däremot fick gästerna som ville dricka alkoholhaltiga drycker efter middagen själva köpa det i hotellets bar, och då till vanliga "krogpriser". Vi hade ingen överdriven fylla, men nog hade vi gäster som var lite småfulla och det störde mig inte alls eftersom dom kunde uppföra sig alldeles utmärkt och jag hade inte behövt betala för deras "fylla" ;)

Vi hade också gäster som var helt nyktra, däribland jag (ingen gäst, men ändå), och det blev en bra mix.

Inga större missöden (en marskalk dansade och ramlade så vi trodde han fick hjärnskakning, men det berodde mer på dansen än alkoholen) och så vitt jag vet hade alla trevligt, det är huvudsaken :)

• daniiel

Och en fd. vän till mig gifte sig för ett par år sedan, vi var inte med på bröllopet, men en del gamla gemensamma vänner. Där kan vi snacka om gäster som inte uppförde sig alls!

Några började ta ur buffén medan den höll på att ställas fram, medan alla andra var ute och minglade och väntade på att få sätta sig till bords. Några gäster slog sönder glas. Någon råkade riva sönder bröllopstårtan när han skulle titta på den. Det var flera större diskussioner och rent utav bråk, nära slagsmål. Någon råkade knocka omkull brudgummen under en dans så han (brudgummen) bröt armen, olyckshändelse visserligen, men man kan ju försöka vara lite mer uppmärksam ändå. Ja, osv osv.

Och vet ni? Det serverades inte ett droppe alkohol på det bröllopet! Men det brudparet har rensat ordentligt i vänskapskretsen sedan dess och jag förstår varför.

• Sofie R

Vi har tänkt fri bar, men bartender så det blir lite ordning. Sen har vi även diskuterat att när gästerna vill ha mer,får de vackert komma tillbaka med sitt gamla glas. Mindre svinn och städ på det viset åtminstone.

• kärlekensbrudpar

Folk brukar skärpa sig vi hade betalar bar och så höll sig fyllsarna vid bilarna det var skönt :)

• CoG

Det fins väl alltid en och annan som inte vet när det är dags att sluta dricka,
    men väldigt mångga borde väl ha vett att dricka måttligt så att det går bra att var trevlig.

• LARSp10
    Sjörå skrev 2013-08-01 06:10:13 följande:
    Där håller jag inte med dig alls. Det hör inte alls till att gästerna är småfulla på ett bröllop och som värd hade jag blivit ganska arg om mina gäster hade den inställningen. Att man ska dricka bara för att det är ett bröllop. Men så har jag väldigt svårt för fulla människor också. 

Vi har valt betalbar av den orsaken, att gästerna inte ska dricka för mycket. Samt att det hade blivit för dyrt att bjuda på allt.  
    Det är ju en bröllopsfest och inge fyllefest.Menar varje individ får känna när det är nog med alco.Gillar inte heller fulla människor.Därför skrev jag att efter skål & mat är baren öppen med en ''kolla bartender''
  • TheD

Håller med dig!Sjörå skrev 2013-08-01 06:10:13 följande: LARSp10 skrev 2013-07-31 23:50:53 följande: Det hör ju lixsom till!Inte stupfulla gäster men lite småfulla.Skulle jag gifta mig skulle jag alla ggr ta två extra glas! Ja man gifter ju sig bara ngn gång så!Har inga direkta erfarenheter men slopa typ starkbålen.El låt en bartender sköta all dricka drink öl påfyllningen. Där håller jag inte med dig alls. Det hör inte alls till att gästerna är småfulla på ett bröllop och som värd hade jag blivit ganska arg om mina gäster hade den inställningen. Att man ska dricka bara för att det är ett bröllop. Men så har jag väldigt svårt för fulla människor också. 

• TheD

va f*n hände nu. Två citeringen i ett...det var det här som skulle citeras, sjörås: Där håller jag inte med dig alls. Det hör inte alls till att gästerna är småfulla på ett bröllop och som värd hade jag blivit ganska arg om mina gäster hade den inställningen. Att man ska dricka bara för att det är ett bröllop. Men så har jag väldigt svårt för fulla människor också.   

• Smaulan89

Vi hade en gäst som jag var orolig över då han dricker för mycket för ofta och blir arg när han dricker. Han förstod att det inte passar att bli stupfull och ilsken på ett bröllop, så han tog några öl till maten och sen var det bra. Vi hade ingen röjfest även om det fanns gott om alkohol så det lätt hade kunnat bli det. Vi hade ett jättebra bröllop med alkohol med i bilden, men folk drack inte mer än att vi kunde ha roligt =)

• Allis

Vi köpte 25 flaskor kanonfint rött vin och kanske tjugo flaskor öl av en speciell sort till förrätt och buffén. Allt gick åt och då var det femtiotalet vuxna som drack. Sen hade vi sju, åtta olika sorters avec, fyra backar Tuborg Grön (mellanöl) och två boxar Allegro. Av avec dracks det ytterst måttligt, boxarna öppnades öht inte och trots en varm sommarkväll och låååååååååång fest gick bara två backar åt.

Ja, just det, vi hade åtta flaskor champagne till skålen också. Vi bjöd på allt.

Det låter som mängder men inte en enda gäst var mer än trivsamt salongsberusad så jag tror att det mesta hänger på vilken inställning varje enskild gäst har till alkohol.

Skulle jag rekommendera något så är det att se till att det finns obegränsad tillgång till kallt vatten för det var en synnerligen populär dryck :)

• Vichy

Jag har varit med om både ock... Var på en bröllopsfest där majoriteten var superfulla! Nu lämnade vi den festen relativt tidigt, men jag är säker på att det blev ännu värre när vi gick...

På vårat bröllop kommer vi nog inte ens servera alkohol (efter som jag inte dricker och min m2b dricker väldigt sällan) och ingen av våra gäster förväntar sig en "blöt kväll", och de vet att det inte heller kommer bli en torr kväll! ;) 

Svar på tråden Är det vanligt med överdriven fylla på festen?