• FrökenErika

Hur löser sig det praktiska?

Jag vet att det finns liknande trådar sedan tidigare, men nu kan jag inte hitta dom, så jag frågar igen. Glad

Vi gifte oss nu i lördags, och jag tar hans namn. Min man är jätteglad och har redan tagit varje chans att få säga mitt nya efternamn, men hur löser sig allt det praktiska?

Alltså, kyrkan skickar väl in pappret om namnbyte, är det inte så?

Kommer det då hem ett papper som jag får skriva på, så att jag kan få ett nytt körkort tex? Det är väl det som bekymrar mig mest egentligen, får jag bara ett nytt körkort så kan jag ju ordna det mesta annat själv, tex nytt pass osv.

Är det någon annanstans jag behöver vända mig till och meddela mitt nya efternamn?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur löser sig det praktiska?
  • MTB

Kolla på ratsit.se om det har gått igenom, det hade det för mig (gifte mig 27/7). Så vad jag förstår nu så måste jag själv kontkta banken om nytt namn, körkort, pass osv.

• karamell

Vi gifte oss för 2 veckor sen och min man tog mitt namn. typ en och en halv veckor senare fick han ett papper från skatteverket med bevis att nan-ändringen har gått genom, sen fick han papper hem om att göra ett nytt körkort.
    Vi börjar väll där, sen fixar vi pass osv.. 

• joe2012

Som jag minns det skickade vi in en blankett till skatteverket gällande namnbyte. Fanns att beställa/skriva ut på samma ställe som hindersprövan. http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html
    Den blanketten börjar inte gälla förräns kyrkan skickat in att ni gift er. Så om du inte meddelat Skatteverket om namnbyte så har du inte bytt namn.

Om du redan skickat in blanketten så kommer ett utdrag på personbevis med namnbyte på posten om några dagar. Transportstyrelsen skickar sedan ut en blankett om att förnya körkortet.

Pass och bankkort är bra att updatera så snart som möjligt. Glöm inte att öva på nya signaturen ;)

Hoppas att det var till hjälp!

Svar på tråden Hur löser sig det praktiska?