Inlägg från: Helipa |Visa alla inlägg
  • Helipa

Velpanna

Detta kan vara lite känsligt, men kan det vara något annat som stör i planeringen? Ni kanske inte känner er riktigt redo, eller har tvivel kring om ni vill gifta er nu.

Visst tvivlar man och ändrar sig under bröllopet, men ifall det är såsom du beskriver det, att ni ändrar er gällande allt från kyrka, datum, lokal, tema, etc. så kanske det finns någon osäkerhet som gror innerst inne kring huruvida ni vill gifta er överhuvudtaget?

red ut det först, alltså försök utesluta att osäkerheten bottnar i något annat än bara att ni har svårt att bestämma er..

Självklart kan man tvivla en massa och ändra sig, särskilt ifall man inte har en klar bild från början och ni kanske helt enkelt bara börjar i fel ände? Ni kanske försöker bestämma för mycket på en gång? Bestäm ett datum eller iallafall en säsong och ett årtal, storlek på bröllopet, en övergripande inriktning (lyxigt på hotell/slott eller hemtrevligt i trädgård/lada) och sätt en budget. Släpp det sen ett tag och låt er inspireras i lugn och ro utan press på att ni måste hitta allt på en gång. Bestäm en sak åt gången och fastställ beslutet, dvs. boka, inte förrän ni har sett över slla alternativ och är säkra på ert beslut, sätt som tumregel att ni inte får avboka när ni väl har bestämt er utan ni får helt enkelt jobba utifrån den bokningen, även om ni hittar ett bättre alternativ senare.
    Vi ändrade oss i teorin flera gånger, men eftersom vi hade satt upp ramarna från början och ett klart färgtema kunde vi också släppa iväg de idéer som inte passade in och det blir lättare att säga "så är hade jag haft det ifall det hade passat in i temat" snarare än att man börjar fundera på att ändra allt bara för att man blev superinspirerad.

Och sluta klanka ner på er själva för att ni velar, man har ofta en bild (som matas av media, omvärlden, bloggar oxh här på BT) att allt "måste" vara perfekt, men samtidigt har jag nog aldrig hört om ett bröllop där allt har varit helt perfekt (förutom på film), antingen har det praktiska blivit frl, något blir försenat, någon blir sjuk, blommorna ser inte ut som man tänkt sig, etc. Och det har blivit äktenskap av de bröllopen också. Jag ger samma råd som min käre far gav mig när jag stressade som mest: "kom uhåg att det enda som betyder nåt är det där löften ni ger varandra och det är det enda du behöver ha tänkt igenom". Bra råd tycker jag :)

lycka till!

• Helipa

Men åh så många slarvfel det blir när man skriver på ipad.
    Bröllopsplaneringen* inte bröllopet
    alla* alternativ
    och* här på BT
    Blivit fel*
    de där löftena*

Svar på tråden Velpanna