• HannaP

Etsy? Jag fattar inte hur det funkar

Jag har hittat lite grejer på Etsy jag vill ha men jag är nog lite trög. Ska jag betala två frakt? Hur funkar PayPal?

• Svar på tråden Etsy? Jag fattar inte hur det funkar
  • CJ5

På etsy samlas olika företag. Om grejerna du hittat inte kommer från samma företag så ja, då blir det två fraktkostnader.

Jag kan tyvärr inte svara på hur PayPal fungerar.

• CJ5

Beställs grejjerna utanför EU tillkommer tull och moms, information om det hittar du på tullverket.

• amerika

Jag har handlat från Etsy.
    Det är en samlingsplats för flera olika företag. Så om du beställer från olika ställen så blir det flera fraktavgifter. Mitt tips är att titta på andra köpares omdömen om just den säljaren och att gärna ha lite mejlkontakt med säljaren först. Alla jag har varit i kontakt med har varit otroligt trevliga och serviceminded.

När jag har beställt har jag varken behövt betala tull eller moms, men det beror nog på summan du beställer för.

Titta på Tullverkets hemsida för regler kring det: moms och tull eller här 

När det gäller PayPal så behöver du först registrera ett konto där som kopplas ihop med ditt kontokort. När du sedan handlar, loggar du in på PayPal som håller reda på dina kontokortsuppgifter åt dig. Det är oxå ett säkert sätt att betala eftersom PayPal kan hjälpa dig få tillbaka dina pengar om något skulle bli fel, t ex om du inte får varan du betalat för. PayPal hittar du här
    I USA är PayPal vanligast, men här i Sverige är många anslutna till Payson istället.

Lycka till med dina affärer!!

• Alyllyra

Om du har hittat grejer från samma säljare så ska du inte behöva betala två fraktkostnader.

Skriv till säljaren och be om en "reserved listing" med just dina grejer. Då lägger de upp en annons med dina grejer och räknar ut frakten för de grejerna tillsammans. Så slipper du betala massa extra! 

Svar på tråden Etsy? Jag fattar inte hur det funkar