Tulpanvinter skrev 2013-08-25 11:57:58 följande:
Både rosacea och acne påverkas troligen av hormonbalanser i kroppen. Det finns väldigt mycket bra information, och dessutom med bilder, om du söker på internet. Du kan du göra en opartisk jämförelse.Annars tänker jag mig att om du behandlas för rosacea och märker en kraftig förbättring, så borde det tala för rosacea. Antibiotika borde inte vara lika effektivt på acne? Men du bör absolut inte ta antibiotikapreparat om du inte har rosacea, så lite av ett moment 22. Om du inte har besvär med rodnad, att det svider och hettar så tycker jag inte att det låter som rosacea, alterantivt en så pass mild form av rosacea att det är tveksamt om du ska ta antibiotika för det. Jag skulle säga att ni tagit i rejält i överkant om du behandlar 1-3 utslag med kräm och tabletter, det låter inte rimligt i mina öron. Men jag är ju bara en amatör.
Ja grejen men tetralysal är att det ska motverka både akne och rosacea, så jag kommer ju inte direkt få veta vad jag har efter den här kuren :/ Jag har ju som sagt lite rodnad, och det hettar ibland. Den senaste veckan har det knappt hettat alls. Det kan bero antingen på antibiotikan, eller att jag har bytt smink som jag misstänkt kan ha irriterat min hud. Vet att 1-3 utsag inte låter som mycket, men dom jag ont och blir det illa kan man riktigt känna en "bula" under huden som lämnar märken efter sig som försvinner efter ca ett halvår. Det vill jag såklart inte behöva få ;)
2014maj skrev 2013-08-25 13:54:36 följande:
Jag skulle ge dig rådet att läsa på om Roaccutan innan du börjar behandla med den.
Tycker också att det verkar som att läkaren vill gå ut rätt hårt i din behandling men du kanske har provat mycket innan som inte fungerat??
Ja, oftast säger man att om man har "blemmor" där man inte har pormaskar så är det rosacea, MEN de finns ju även de som har väldigt små trånga porkanaler vilket gör att när de fylls med talg så blir det stopp i kanalen så att säga och acne uppstår.
Man behöver inte bli jätteröd av rosacea utan man kan ha en lätt rodnad som ibland känns lite stram och kan hetta.
Men man kan ju även ha överbehandlet sin hud med starka produkter som har torkat ut huden och gjort att de döda hudcellerna ligger kvar och pluggar igen utgången för porerna, även då brukar man kunna få en rodnad och en hettande stram känsla.
Så det är svårt att säga vare sig de ena eller de andra av de du beskriver men din ålder talar ju lite grann emot för rosacea även om det såklart kan vara det.
Vad har du för övrig hudvårdsrutin??