• Pingel

Smälta ner förlovningsring och göra till vigselring

Jag är verkligen ingen smyckesperson... Jag har lärt mig att använda förlovningsringen och nu tänker jag inte på den men att ha två ringar känns sådär. Och jag vill ju inte att förlovingsringen ska ligga i någon låda...

Jag hade velat smälta ner förlovningsringen (en slät guldring) och återanvända det för att göra en vigselring (sätta i en sten) och gravera in båda datumen. Vad tror ni? Går det ens?

Vänder man sig till en guldsmed då?

• Svar på tråden Smälta ner förlovningsring och göra till vigselring
  • Marione

Om du vill ha samma guld (att det verkligen återanvänds) så är en privat guldsmed att rekommendera. Jag kommer att smälta ner min morfars vigselring för att göra min vigselring, och den guldsmeden har lovat att använda just det guldet. Annars kan du alltid använda den guldringen som du har som betalning/delbetalning för din nya ring.

• Roosen2013

Men om båda ringarna är släta och den andra bara skall ha stenar i sig, kan du väl anvanda samma ring men enbart sätta dit en sten? Inte behöver du smälta ner den för att den skall bli en vigselring! Jag bryde mig inte ens om att göra det, jag har samma ring, och bara i med ett datum!

• Chicita
    Flyingsolo skrev 2013-09-06 11:18:28 följande:
    Är du säker på att dom använder samma guld.
    De allra flesta köper in guldet och sen skickar (säljer) dom det till ett ställe som smälter ner, ser till att det blir rätt karat och gör tackor som sen guldsmeden kan köpa för att göra smycken av.
    Det är alltså inte samma guld i ringen du får tillbaka som i den du lämnade in. 
    Och om det är väldigt viktigt för en själv så måste man verkligen kolla upp det med just den guldsmed man ska anlita.
  • nattisochjohn

finns en sida som heter guldalliansen.se där jättemånga gulsmeder i hela landet är med på. Där kan du nog hitta någon som kan hjälpa dig?

Svar på tråden Smälta ner förlovningsring och göra till vigselring