• Karroo1

2,8 mm hög ring - går det ens att ha?

Har just fått reda på att ringen jag (iaf trodde) vill ha måste bli 2,8 mm hög pga stenens infästning. Sjukt osäker, men bryter ihop av tanken på att börja leta igen...Någon som har en så hör (eller högre) ring? Funkar det?? Hjälp...

• Svar på tråden 2,8 mm hög ring - går det ens att ha?
  • SkärGårdsJuveler
    Hej! Vid infattningar direkt i ringskenan måste höjden på ringen svälja höjden på stenen, annars sticker culetten(spetsen på stenen) igenom på insidan. Om man vill ha en eller några få stenar så kan man dossera ringen lite, har du någon bild på ringen eller en beskrivnig, antal och stl på stenarna samt vad det är för stenar./mvh Isabel
  • johannisen

Den ring jag fick i morgongåva (denna: www.silvankorut.fi/img_sormus_00121720WP_xl.jpg) är ca 5 mm hög och jag tycker inte att det är ett problem. Bär den ibland på höger ringfinger och ibland på vänster ringfinger (tillsammans med min förlovningsring som är 1 mm hög och min vigselring som är ca. 1,5 mm hög. Ringen kommer ju inte att vara 2,8 mm hög hela varvet runt, utan bara på ovansidan Glad

• tnoivles
    Karroo1 skrev 2013-09-02 20:10:44 följande:
    Har just fått reda på att ringen jag (iaf trodde) vill ha måste bli 2,8 mm hög pga stenens infästning. Sjukt osäker, men bryter ihop av tanken på att börja leta igen...Någon som har en så hör (eller högre) ring? Funkar det?? Hjälp...
    Samma här! Måste ha en väldigt hög ring pga stenens infattning och gillar inte heller den tanken. Har varit runt hos olika guldsmeder och några påstår att den inte alls måste vara så hög medan andra påstår att den visst måste vara ungefär den höjden för att bli stabil och inte gå sönder när man använder den. Vill ju inte ha en ring som går sönder så lutar åt att det blir en ganska hög ring, orolig för hur det ska se ut med en alliansring som jag vill ha som vigselring sen som troligtvis är mycket lägre. Suck. Det är inte lätt detta med ringar. Hur ska din se ut? Min tanke är en relativt smal skena med klofattning på stenar runt halva, och sedan en solitär i mitten som är upphöjd, men det verkar somsagt vara lite svårt att få till!
Svar på tråden 2,8 mm hög ring - går det ens att ha?