Lemyr skrev 2013-09-07 08:48:44 följande:
Visste inte vart jag skulle lägga tråden riktigt, har ett gäng frågor!
Jag och min sambo gifter oss 140802.
1. När måste fotograf och catering vara bokat?
2. Hur planerar man på bästa sätt för att det inte ska bli rörigt?
3. Är det okej att dela på par vid bordsplaceringen?
Sambons antal gäster är många fler än mina, är rädd att det kommer bli två läger.
4. Har ni nått tips där man kan hitta inspiration för ett vintagebröllop?
1. Det beror väldigt mycket på. Vissa är bokade minst sex månader i förväg, andra kanske klarar sig med en månads framförhållning. Kolla runt på olika alternativ och hör av dig till dem för att kolla hur långt innan de normalt vill att man bokar.
2. Tja, det där är väl rätt personligt. Själv gillar jag att skriva ner saker. Jag har ett block jag skriver i, en tidskriftsamlare för tidningar, kataloger etc. Sedan har jag också Pinterest för att spara inspirationsbilder från nätet.
3. Enligt traditionell etikett ska gifta par säras eftersom man antar att de umgås rätt mycket med varandra ändå och därför gärna vill prata med andra när de är bortbjudna. Enligt samma tradition ska förlovade par sitta ihop eftersom de förväntas vara nyförälskade och bara ha ögon för varandra.
I modern tid stämmer kanske inte detta helt och dessutom har vi många fler varianter på par är gifta och förlovade. Magdalena Ribbing brukar rekommendera att sära på etablerade par (t.ex. sambos) och låta nya par sitta ihop. Det tycker jag är en bra princip.
4.
Den amerikanska bloggen Ruffled är en guldgruva för vintage-inspiration. Det finns också mycket att hitta på Pinterest om du söker på vintage wedding.