Jag tycker att det går alldeles utmärkt att ha titanring tillsammans med guld, både vitguld och annat guld. Angående höjden på titanringar, kolla med en kunnig guldsmed, någon som jobbar med titan, de kan säkert göra en ring som passar med ringen du hittat.
För övrigt så är det en MYT att man inte kan såga av en titanring! Det kan man visst! Titan är ett hårdare material än guld, det är sant, men att det inte går att såga av en titanring, det stämmer INTE! Och alla titanringar är INTE mörktgrå och matta i färgen, det finns blanka titanringar och matta titanringar, precis som det finns blanka och matta guldringar. Däremot verkar det vara vanligare att de stora kedjorna som typ Guldfynd har matta titanringar och de som jobbar där kan ofta väldigt lite om titan så ska man köpa en titanring så ska man fråga någon som verkligen kan titanringar. Vissa smeder kan inte jobba i titan och kunskapen om titan är begränsad även bland smederna också tyvärr. Så fråga en smed som jobbar i titan,annars får du felaktiga svar.
Om du ska köpa titan så ska du tänka på att det finns 2 varianter av titan (precis som det finns olika karat av guld). Titan med 90% titan i kallas" flygplanstitan" och det vet jag inte om man kan gravera eller storleksändra och det vet jag inte om man kan få med blank yta. "Rent titan" är den andra varianten och i "rent titan" har 98,9% titan och det går att storleksändra och gravera och går att fås med olika ytor som tex blank yta och sidenmatt yta.Om jag vore du så skulle jag köpa "rent titan".
Om du vill se hur titan ser ut med andra metaller så kan du kolla här: http://www.titanringar.com/titan_farg_jamforelse.htm