• Petra01

Kombinera diamantring

Hej, jag undrar om ni tycker att man kan kombinera en förlovningsring som har diamanter med en vigselring som innehåller någon annan sten. Min förlovningsring ser ut som en schalins Bahamas i modellen fast med större stenar och jag vill gärna ha en solitär till, men den behöver vara relativt stor annars ser det så litet ut till min nuvarande ring. Stor diamant = stora pengar. Vad tycker ni? Förstör jag min nuvarande ring om jag kombinerar den med en annan sten?

• Svar på tråden Kombinera diamantring
  • filibustern

inte då. finns egentligen inga fel och rätt gällande ringkombinationer. ett tips är en moissanitesten. dom ser ut precis som diamant, fast mycket billigare :) bara att välja vad du vill!

• Petra01

Jag har tittat lite på sådana ringar, men har inte hittat dom i Sverige. Det är ju svårt att föreställa sig hur två ringar ser ut tillsammans. Men om man bara får en uppfattning om hur bred och hög skena man vill ha så kanske det inte är några problem att beställa. Jag känner att jag också har dålig uppfattning om hur stora stenarna är. Ringen jag har nu ligger på sammanlagt ca 1,5c och den består av 5 stenar på 0,25 och 12 mindre stenar. Hur stor solitär tror ni blir lagom? Jag funderar även på halo eller inte, vad tycker ni?

• Tessa

Det finns inget rätt och fel i hur du kombinerar din förlovningsring med vigselringen. Allt handlar ju om smak. Men något att tänka på är ju att ringarna ska komplettera och framhäva varandra. Så inte ena ringen tar över helt och hållet.

Om dina fem stenar ligger på 0.25ct bör de vara ungefär 4mm i diameter (plus minus beroende på vilken form diamanterna har). Jag skulle välja en soltär med samma diamantform som de stenar som sitter i förlovningsringen, för att behålla harmonin i utformningen.

Jag skulle välja en karatstorlek på någonstans mellan 0.75ct till 1ct beronde på om du ska ha en halo eller inte. Med en halo blir ju hela infattningen genast mycket större. Från 0.75ct - 1ct ligger diametern på ca 5,7 - 6,5 mm.

Här har du en länk så du ser de olika storlekarna på diamanterna utefter carat.

www.google.se/imgres&imgrefurl=www.diamondimports.com.au/diamond-carat-weight-estimator.html&h=600&w=526&sz=69&tbnid=ozua6Nui2I47_M:&tbnh=90&tbnw=79&zoom=1&usg=__5m2fsEMZMY6ie1nqWppKKQBmC2Y=&docid=CN7KymzkUNn_KM&sa=X&ei=1vAyUu_2Caqm4gTQnYHwAQ&ved=0CDIQ9QEwAQ&dur=570

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Tessa

Länken blev konstig... Testa denna istället:

bit.ly/1817rcD

Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
Svar på tråden Kombinera diamantring