• emeroy

smälta ringar

Jag har ärvt min farmors vigselring och skulle gärna smälta ner den och göra det till min vigselring. Det är även 4 stenar i den som jag vill ha i min ring. Är det dyrt att göra om ringar? Tar det långt tid? Bori Blekinge..tacksam för svar

• Svar på tråden smälta ringar
  • Chicita

Något som är viktigt att veta är att otroligt få guldsmeder smälter ner inlämnat guld.
    Det används istället som "betalning" för nytt guld som dom får i tackor eller i trådform. Stenarna kan däremot tas reda på och användas i ringen igen.
    Om det är viktigt att det är exakt samma guld så måste du kolla upp guldsmeden ordentligt och verkligen ställa ingående frågor om hur han skulle göra. Be gärna att få kika in i smedjan också och att han/hon visar vart det smälts ner i så fall...

Det är nämligen en del som ljuger om att dom använder samma guld också.
    För hur skulle du kunna veta det?
    Guld som guld liksom... 

• Allis

Jag har två gamla ringar över och under förlovningsringen. Precis som Chicita skriver var det lönlöst att få någon att göra om just dessa, dessutom är de 23K ringar (vilket säkert din farmors också är).

Mina var för stora men jag ville absolut behålla gravyren i den ena. Guldsmeden har tryckt ihop dem lite, tagit bort gravyren i den andra, putsat upp dem och graverat in våra namn och datum. Det kostade sammanlagt drygt 1200 kronor så det är inga jättesummor.

Du skulle kunna höra om det är möjligt att förstora/förminska den befintliga ring du och vad de i så fall kan göra med stenarna.

• sophiebus

i västerås finns en guldsmed som heter arthur som smälter ner befintligt guld å designar ringen som du sen vill ha den.
    jag hade min 1.a förlovnings ring + min farfars vigsel ring + min farmors guldörhängen som vi smälte ner  till våra två vigselringar.
    hade även annat guld som han bytte in/köpte.

han gör din egen designade ring i ett cadd program å du får själv bestämma å välja hur den ska se ut.
    extremt kunnig å dukitg kille.
    men man måste beställa tid hos honom, men en varm rekonendation från mig får han.

lycka till 

Svar på tråden smälta ringar