• Alexanders Maria

Mini weekend till Stockholm

Om man ska på en liiiten miini weekend till stockholm lördag till söndag vilket område bör man då bo i för att ha det mesta lätt tillgängligt?Känner mig aningen vilsen då jag inte varit i stockholm sedan jag var liten och då bryr man sig föga om sådana frågor. 0.0Tacksam för alla svar och tankar och ideer! :)     

• Svar på tråden Mini weekend till Stockholm
  • Anette86

Centrala delarna helt klart om ni vill vara mitt i smeten.
    Finns ju en hel del hotell kring centralstationen, Stureplan etc. =)

• SofiaMagdalena

Vad vill ni göra? shoppa från kedjorna? second hand? gå på museum? tänker ni er att gå ut på restaurang?

• Alexanders Maria

Vet inte riktigt, vi brukar vara väldigt spontana. Det är en present till min man så jag kan inte diskutera det hela heller med honom som jag brukar göra. Men äta tre rätters på någon spännande god resturang, strosa runt och shoppa kanske. framförallt gå runt.Har bokat ett hotell i gamla stan nära en tunnelbanestation. Hoppades att det skulle kunna vara ett enkelt och mysigt sätt att komma runt. Finns det någon resturang att rekomendera  i det området? 

• Alexanders Maria

Hahha "bokat ett hotell", jag låter ordentligt rik! Nej ett hotellrum på hotellet Rica :) 

• PiaB igen

Jag skulle strosa runt på söder och i gamla stan. Citykärnan tycker jag är som vilken storstad som helst. Det finns restauranger överallt och det är svårt att rekommendera någon, beror på vad ni gillar. Mitt favoritområde är södra, som man kan säga sträcker sig längs tunnelbastationerna Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen. Läns alla de tre löper Götgatan där det finns massor med affärer, restauranger och pubar. Bla ligger där fd Skatteskrapan, som numera iinnehåller galleria och högst upp ligger en bar med milsvid utsikt åt alla håll. Rekommenderar absolut ett besök där. Om du vill kan skriva lite mer specifikt vadni vill göra så är det lättare att tipsa. Och många är säkert bättre citydelen än mig då jag undviker att åka dit, men som turist är sevärt ett besök

• Aniara4

Om ni vill ha en romantisk middag föreslår jag Brasserie Le Rouge, som ligger i Gamla Stan.
    På samma gata som ert hotell ligger också Djuret, som har riktigt bra mat.

Det är ju fint att promenera i Gamla Stan, själv undviker jag helst Västerlånggatan eftersom det är mest kitschiga souvenirbutiker och dåliga och dyra restauranger. Man kan ta parallellgatan Prästgatan om man vill se fina gamla hus utan allt tingeltangel, tills man kommer bort till Österlånggatan där det finns lite finare butiker med riktigt hantverk och design. Precis vid statyn St Göran och draken ligger det en smyckesbutik som har väldigt fina smycken i silver och halvädelstenar, ofta färgstarka, och väldigt vackra och personliga. (Kostar inte som på Glitter, men man får vad man betalar för.)

Om ni vill kan ni ju promenera (eller ta en buss) bort förbi slottet, och bort mot Strandvägen för att se de tjusigare delarna av stan. Eller till Slussen för att flanera på Götgatan eller gå upp på Fjällgatan och titta på utsikten.

Fotografiska muséet tycker jag är väl värt att besöka om man har det minsta intresse, det ligger fint vid vattnet och har ett fint café längst upp (kan vara lite dyrt, men har väldigt fin utsikt).

Svar på tråden Mini weekend till Stockholm