• Sofia Credo

Vettigt pris diamantring?

Blir inte riktigt klok på ringpriser, svårt att göra jämförelser.

Tänkte satsa på halvallians i rött guld (dvs gult...)
    med totalt 0,50 carat i diamanter fördelat på 5 eller 7 stenar.

Vad i denna djungel är ett bra pris tro? 

Tips på prisvärda butiker med denna sorts ringar i sthlm?

• Svar på tråden Vettigt pris diamantring?
  • FruForsmark

Hej,

Det är jättesvårt att säga eftersom du inte skriver vilken kvalitet stenarna skall ha.

Priset bestäms efter: slipning, färg, klarhet och storlek. Alla fyra faktorer påverkar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diamant

När det gäller fler mindre stenar på rad så tycker jag du i första hand skall sats på slipningen : brilliant (mest fasetter) och bra färg-inte gå under färgen W. Om priset sticker iväg så tycker jag det är storleken på stenarna eller klarheten du skall göra avkall ifrån men jag skulle inte gå under SI i klarhet.

Jag tycker du skall uppsöka en juvelerare, de har stenar i alla storlekar och kvaliteer och olika klobefattningar eller skenor. Jag tycker det är bättre att där kombinera ihop din egen ring istället för att köpa ett standardmärke.

Jag rekomenderar: http://www.fahlstrom.se/

på sveavägen.

• Sofia Credo
    FruForsmark skrev 2013-10-18 16:25:24 följande:

Hej,

Det är jättesvårt att säga eftersom du inte skriver vilken kvalitet stenarna skall ha.

Priset bestäms efter: slipning, färg, klarhet och storlek. Alla fyra faktorer påverkar.

sv.wikipedia.org/wiki/Diamant

När det gäller fler mindre stenar på rad så tycker jag du i första hand skall sats på slipningen : brilliant (mest fasetter) och bra färg-inte gå under färgen W. Om priset sticker iväg så tycker jag det är storleken på stenarna eller klarheten du skall göra avkall ifrån men jag skulle inte gå under SI i klarhet.

Jag tycker du skall uppsöka en juvelerare, de har stenar i alla storlekar och kvaliteer och olika klobefattningar eller skenor. Jag tycker det är bättre att där kombinera ihop din egen ring istället för att köpa ett standardmärke.

Jag rekomenderar: www.fahlstrom.se/

på sveavägen.

Hej FruForsmark!

Jag tänker väldigt lite på det pengamässiga värdet & väldigt mkt på om det passar på min hand & till min stil. 

Vill absolut ha billor, ingen annan slipning. 
    W/SI är väl de vanligaste i svenska kedjor? 

Fahlström verkar lite för dyra för oss, har kollat på
    http://www.indonordic.se/eshop/guld/ringar/allians.aspx 
  • FruForsmark

Hej, ja det tycker jag. W/si är absolut ok. Tror inte det är så många butiker som tar in stena med lägre standard än den nivån. Har du möjlighet att påverka ringen själv skulle jag tipsa om att ha klorna i vitt guld (om du kör gult/rött guld på skenan) det får stenarna att träda fram mer. Det är fina bilder du visade men alltid bra att testa på plats och se vad som är fint på just dina fingrar som du skrev. Lycka till!

• Sofia Credo
    FruForsmark skrev 2013-10-23 08:51:48 följande:
    Hej, ja det tycker jag. W/si är absolut ok. Tror inte det är så många butiker som tar in stena med lägre standard än den nivån. Har du möjlighet att påverka ringen själv skulle jag tipsa om att ha klorna i vitt guld (om du kör gult/rött guld på skenan) det får stenarna att träda fram mer. Det är fina bilder du visade men alltid bra att testa på plats och se vad som är fint på just dina fingrar som du skrev. Lycka till!
    Haha, ja jag har frågat om just det! Dock fått nekande svar. Kanske kan man köpa ringen där & ta m den till annan guldsmed som kan rodinera infattningen?

Just nu totalt vacklande i valet & kvalet, kanske bara blir släta guldringar med vårt bibelord graverat på utsidan istället om jag inte får till det precis som jag vill med stenar till överkomligt pris. 
Svar på tråden Vettigt pris diamantring?