• zero

Visa era ringar från Michael O'dwyer !

Som rubriken lyder så är jag enormt intresserad av att se era ringar skapade av denna smed.
    Funderar själv på att låta honom hjälpa mig med min ring i framtiden (föutsatt att han vill fatta min sten sas).

Så visa era bilder på hans ringar, gärna från fler vinklar/ avstånd Skrattande

• Svar på tråden Visa era ringar från Michael O'dwyer !
  • zero

Vad valde du för något? *nyfiken*

• zero

Bride2b : Jättefin ring! :)

Tnoivles: Den är riktigt snygg,hur bred tog du den istället och med vilken storlek på mittenstenen?

Tokig: Ännu en fin ring. Hur bred är skenan på mittenringen? Samt hur stora är stenarna på skenan och i själva halon?

Jag försöker få mig en uppfattning om olika bredder på skenor.Jag har 3mm på en slät ring och 2- 2,2mm på förlovningsringen och på mig ser 3mm hemskt ut, så jag försöker få en uppfattning hur brett jag kan gå utan att det ser förjävligt ut.

Hade tänkt mig en halo runt stenen, lite som emelieringen, men stenen jag vill ha  har ju mer av en old mine cushion i formen så vetifarao hur det skulle se ut.
    Skulle vilja ha någonting som "händer" under ringen också (under halon alltså). Jag var så extremt sugen på att köra på en tacori 2620 men av att bara kolla på den så är jag relativt säker på att hela ringen skulle bli gravt deformerad med tiden och därför funderade jag på att låta någon smed i Sverige göra ringen istället och då fanns det bara ett val för mig eftersom jag avskyr klumpiga ringar.
    Problemet är ju att jag älskar designen på amerikanska, antikinspirerade ringar men vill samtidigt ha kvalitet, så jag undrar om man på något sätt kan komma på en lösning så att man får både och? hehe.

• zero
    120926 skrev 2013-10-21 14:11:27 följande:
    Tacori 2620 är verkligen en superfin ring. Hur kommer det sig att du tror att den kommer bli deformerad? Brukar man säga det om tacoris ringar? 

Jag förstår precis vad du menar med att  man vill åt de amerikanska nätta ringarna. Klara själv inte av klumpiga ringar så valde att låter BGD göra hela ringen i stället. Den är bara  1,5 mm där den är som tunnast :)

Jag tror att den august vintage cushion kommer bli sjukt fin i en halo. Har alltid älskat ringen på bilden nedan.
    Både Leon Mege och Steve Kirsch gör fantastiska halos. Har du kollat på deras arbeten?

Trevligt med någon som har samma smak Glad
    Jadå jag har kollat både Leon och SK men det är för tunnt för att hålla för vardagsanvändning och det är det jag hemskt gärna vill ha ringen till, dvs jag vill alltid kunna ha på mig den förutom när jag absolut inte kan det eller sover.

Problemet med många Amerikanska designers är att looken liksom går före kvalitet. Och japp, jag tror inte deras ringar kommer se lika bra ut om 10+ år .Jag märker ju redan nu att en platina ring med 1,9mm höjd börjar forma om sig smått.
    Jag vill så gärna ha ringen i platina men nackdelen med platina är att det bender sig extremt lätt, samtidigt har ju guld sina nackdelar också. Det finns en del som fått sina tacoriringar ordentligt deformerade, dem är ju så himla tunna undertill så det räcker med att man stöter till kronan sen är ringen inte så vacker längre. Jag försöker också undvika Pavé så gott som möjligt.

Detta låter fulare än vad det är,men på min helallians har jag  8 klor per 0,01 sten (dubbla klor alltså) och det ser faktiskt inte tokigt ut alls,tvärtom och tror inte några stenar faller av där på väldigt länge. Så jag funderar om jag ska göra detsamma med vigselringen på skenan och halo. Det är synd för jag älskar verkligen looken på tacori så om jag ska sno något av designen så är det ju kronans look uppifrån. Undertill får jag nog tänka mer "stabilt" dessvärre.
    Det är verkligen jättesvårt det där. Glad att jag har gott om tid på mig iaf Skrattande
  • zero

Bride2b: Japp det är en stilren klassiker! Det jag är mest orolig över är frågan om någon svensk smed är skilled nog att göra en mer avancerad design och att jag skulle bli kvävd av priset. (menar sjölvklart inte att underskatta någon på något sätt) Men jag tror inte det är så fullt vanligt att man leker för extremt mycket med design.

Ringen jag funderade på tidigare är alltså denna:
    ">

(det är samma typ av sten jag ska välja också) 

• zero

Ja, höjden är ju alltid viktigare än själva bredden. Jag vet inte alls vad för bredd jag ska köra på, jag vet inte ens hur bred alliansen är, men 2-2,2mm skulle jag tro men när jag har den brevid den som är 3mm ser den ut som den är under 2mm bred. Jättesvårt det där.
    Jag ska försöka ordna en bild, försökte hemma nu precis men det blir för mörkt. Har försökt fotografera den tidigare också men av någon anledning ser den helt skev ut på bild haha. Jag ska be sambon ta en bild av den imorgon om han hinner. Jag vet inte riktigt vad den ser ut som egentligen (förutom en ring då förståss Flört) Det är en "Cut down" fast med dubbla klor.

Hur stora är stenarna på din skena?  Ringen är jättefin!  

• zero

Urk ja, jag försökte fota ringen i blå/vitt ljus i en miljon gångers förstoring och tog bort allt bling.
    Haha ja,det ser inte ut som en skönhet precis.
    Jag måste verkligen be killen att ta en bättre bild på hur den ser ut på handen. Alltså den ser ut som vilken ring som helst egentligen fast den ser ut som den har milgrain på avstånd. Vad det nu heter på svenska.

• zero

Tnoivles: Det verkar ju bra att han ställer upp och kollar den gratis. Har iof en lokalsmed som inte heller brukar ta betalt för det. Om jag köper från MO så har jag en bit och resa dock, typ 60 mil eller så hehe. Så allt känns ju långt bort oavsett. MEN! Precis som du säger så vill man ju ändå prova och känna ringen i fysisk butik, det kan ju dessutom bidra till massor av inspiration. det är ju inte så värst stor skillnad på 0,46 och 0,5 ganska skitsamma och dessutom billigare :) 

Jag har ju bara 0,01 i min förlovningsring så det ser kanske skumt ut att ha större i vigselringen då. Vet inte alls hur jag ska göra där riktigt.

• zero

Min allians kommer ju med all säkrhet att vara tunnare så jag vet inte om jag ska byta hand eller vad jag ska göra. För oavsett vilket så lär ju designen bli helt olika.
    Vill så gärna veta hur höga MO´s ringar är generellt också.

• zero

Höjden är ju också relativt viktig om ringen är smalare (och på tex platina). Alltså som jag skrev tidigare så blir platina lättare deformerat då metallen flyttar på sig. Jag vet inte alls hur stor min sten kommer att vara men någonstans mellan 1ct-1,5 ct och jag blir så osäker på om ringen blir såpass hög att jag inte kan ha förlovningsringen på samma finger ( den är ca 1,9mm hög.)

• zero

Jag får ta tag i det när det blir dags.Pratade med honom för ett år sedan eller något och ångrar faktiskt att vi inte köpte förlovningsringen av honom istället eftersom allt kanske slutar med att jag kommer vara tvungen att göra om den ändå. Men då var jag väldigt osäker på vad jag ville ha. och sen är det ju inte säkert att han vill fatta stenen och då får jag ju köpa en ring från USA istället.
    Jag har ingen aning om hur mycket han skulle ta för sina ringar utan mittsten heller. Min budget för själva ringen är ganska strikt (och helst så låg som möjligt), också därför det inte blir någon tacori. Finns budget alternativ från USA typ Gabriel & comp och Beverly K har ju någon model samma med Ritani . Men ingen av dem lär ju som sagt funka med min förlovningsring. Tacori hade funkat :/

• zero

120926: Du som köpt sten från GOG, de tar alltså 100 us för frakt och försäkring extra eller är det inräknat i bankwire priset? Samt betalar man moms och tull till fedex direkt eller får man faktura? Hur mycket tog fedex extra för att täcka sina utgifter ovanpå det?

• zero

Tack :)

Då är dina stenar betydligt större än mina. Vilket får mig att få ännu mer panik gällande att hitta en vigselring som passar. jag har bara ca 0,40 på en helallians så 0,01 stycket.DAMN!
    Du får visa din kombination sen när du är färdig :)

Och japp, GOG är ju dyrare eftersom de äger sitt lager själva. Det är dock svårt att hitta finare old mine cushions billigt. Har kollat på de flesta ställen men det är dyrt eller synliga inneslutningar. Tur är väl det som krävs.

Jag får höra med GOG när tiden är inne för köp av stenen. Jag är så grymt osäker på valutakurser och andra avgifter bankerna tar ut också när man gör transfer. Vet inte om man kan komma överens om att överföra det man har som betalning för att hålla stenen åt en och om dem kan föra tillbaka det som blir över. Det hade känts bättre iaf.
    Jäkla tur du hade som kunde plocka upp allt i USA hehe det sparar man ju väldigt mycket på. 25% moms är ju löjligt mycket och behöver man dessutom tulla ovanpå det gällnde smycken så..ja tycker det är onödigt mycket extra pengar. Hade vi haft bättre avtal med USA hade man ju kunnat köpa större stenar ;)
    Blir helt ihjälstressad av att ens tänka på all stress för att bara köpa sten alltså. Det står ju på deras hemsida också att de bara håller stenen i 24-72 timmar och jo,lycka till att banken är så snabba, tog oss 4 dagar att bara flytta över pengar till england. Jag hoppas man kan göra någon typ av överenskommelse gällande det där. Min syster har hela vårt sparkonto av flera anledningar och hon bor inte nära mig så stressigt kommer det att bli,garanterat!

Svar på tråden Visa era ringar från Michael O'dwyer !