• RedBride

Bjuder ni +1?

Hej!Nästa år kommer vi gifta oss, och jag planerar nu för inbjudningarna. Jag har självklart inte kunnat hålla mig och pratat lite med några vänner och klasskompisar om detta ;)Vi har ganska begränsat antal personer som får plats vid middagen, 75 st är liksom smärtgränsen, sen blir det för trångt! (Även budgeten är lite tight som student...)      Mitt problem är nu - självklart har vi tänkt bjuda "etablerade" par, även om vi kanske inte känner partnern så bra. Eftersom det blir väldigt blandat med folk och endel knappt känner någon sen tidigare kan det vara skönt att ha med sin respektive tänker jag. Men några av mina vänner  som jag pratat med är singlar, och har uttryckt lite förvåning (oberoende av varandra) över att de inte kommer få en inbjudan för dem +1, så de kan ta med en dejt eller vad man ska säga. Är det här vanligt?!   Om man måste göra så måste jag tänka om hela gästlistan, för om alla singlar ska ha +1 gäst så kan jag ju inte bjuda så många. Känns ju väldigt tråkigt att kapa i gästlistan bland folk VI känner för att våra gäster ska ta med sina andra kompisar?  

• Svar på tråden Bjuder ni +1?
  • Nettan69

Mina singelvänner fick en inbjudan till sig - sen får de fråga om det är ok att ta med en dejt, men det var inget jag uppmuntrade på inbjudan. Nej, kompisar tar man inte med... Och en dejt som man träffade för en vecka sen... Hmmm - nja. 

Förklara för dina vänner att ni har många släktingar och ni vill väldigt gärna att just "DU" kommer på vårt bröllop.

Lycka till  

• Chicita

+1 är något som sker i amerikanska romantiska bröllopsfilmer.
    Dom har sett för mycket på film helt enkelt Tungan ute 

Så nej, dom ska inte ta med någon kompis. Inbjudan gäller dom, och bara dom.
    Möjligtvis skulle ni kunna OK:a att deras dejter kan få vara med i kyrkan och sen komma tillbaka när middagen är över och dans och sånt drar igång om det funkar för er Glad 

• sagoprinsessa
    Chicita skrev 2013-10-26 10:02:08 följande:
    +1 är något som sker i amerikanska romantiska bröllopsfilmer.
    Dom har sett för mycket på film helt enkelt Tungan ute 

Så nej, dom ska inte ta med någon kompis. Inbjudan gäller dom, och bara dom.
    Möjligtvis skulle ni kunna OK:a att deras dejter kan få vara med i kyrkan och sen komma tillbaka när middagen är över och dans och sånt drar igång om det funkar för er Glad 
    Där fick du det bästa svaret du kan få, så jag säger inget mer Solig
  • RedBride

Tack för alla svar!Haha, jag misstänkte att det var Hollywoodrelaterat. Jag är först ut i min bekantskapskrets att gifta mig så vi har kanske inte så mycket att relatera till, men har aldrig hört talas om att man gör så i Sverige... Men jag har bara varit på två bröllop, det ana när jag döptes (mina föräldrars) och det andra när jag var ca 5 år! Så då var ju inte inbjudningarna något man fokuserade på direkt ;) Skönt, då jag kan fortsätta på mitt spår ang. inbjudningarna!   Chicita skrev 2013-10-26 10:02:08 följande:+1 är något som sker i amerikanska romantiska bröllopsfilmer.Dom har sett för mycket på film helt enkelt  Så nej, dom ska inte ta med någon kompis. Inbjudan gäller dom, och bara dom.Möjligtvis skulle ni kunna OK:a att deras dejter kan få vara med i kyrkan och sen komma tillbaka när middagen är över och dans och sånt drar igång om det funkar för er  

• filibustern
    filibustern skrev 2013-10-26 11:27:10 följande:
    vi tänker då inte sätta +1. jag vill inte ha massa främlingar på mitt bröllop!
    eller "vårt" bröllop ska det stå hehehe
  • TheD

Nej så hade vi verkligen inte. Det namnet som stod på inbjudan = inbjuden. Punkt! Livet är inte en hollywoodfilm.

• daniiel

Nej, givetvis inte. Etablerade par, men där drog vi gränsen. +1 känns för mig också som något yngre plockar med sig från Hollywoodfilmer och tror att det funkar så på riktigt också.

• CoG

Man måste ju utgå från sin budget om man kan ta emot fler än de som först står på gästlistan.

Vi bjöd in några singlar med +1 om det skulle dyka upp någon.
    Det vara bara för att gästen själv skulle få känna sig bekväm bland många främlingar :)

Svar på tråden Bjuder ni +1?