• Spinner

Byta ut förlovningsringen?

Jag är så kluven just nu. När jag och min sambo förlovade oss för ett år sedan så valde jag ut en slät ring i gult guld. Min tanke var att jag skulle ha en nättare alliansring som vigselring till den sen.

Nu har min mamma sagt att jag kan få hennes ring som vigselring om jag vill ha den. Den är i vitguld och passar inte alls ihop med min förlovningsring. Om jag skulle byta ut förlovningsringen så skulle det ju bli en helt annan typ av ring för att kunna gå ihop med mammas ring. Och då känns det som om min sambo inte är "med" i ringarna alls. Samtidigt blev det väldigt fint med mammas ring och en allians i vitguld. Hur hade ni kännt och gjort? Är det vanligt att man byter ut sin förlovningsring?

här är en bild på mammas ring, den med tre stenar och en random allians som jag provade i en butik. Det blev ju väldigt fint tycker jag.

• Svar på tråden Byta ut förlovningsringen?
  • zero

Tror det är ganska vanligt att förlovningsringarna byts ut. Vi svenskar är lite smått efterblivna gällande det där.
    Det hade ju varit enormt mycket enklare om man valt ringen med den större stenen/stenarna i först och sen valt den släta ringen eller alliansen.
    Såg någon bild på dina ringar i en annan tråd, skillnaden är väl mestadels höjden. är det en helallians du har? går den att storleksändra? Jag är ju ingen smed eller så men det går väl att göra ringar högre genom att göra en inlägggskena eller dylikt? Allt detta är ju givetvis om du själv stör dig på det.

• zero

Glöm vad jag skrev tidigare. Märks att jag är förvirrad idag. Det var en slät ring du hade i gult guld ja, (Do´H). Allt är ju en smaksak som sagt. Vill du hellre ha en alliansring så kör på det. Du kan ju alltid sätta förlovningsringen på andra handen om du störs av höjd/metallskillnaden.

• Spinner

hehe ja det var ju en platt historia i gult som sitter där nu och det passar inte alls, speciellt inte sen jag såg hur fint det kan bli med en annan ring till mammas. Jag är bara så rädd att sambons betydelse i ringarna blir så liten om jag byter ut den. Det är ju ändå vi som ska gifta oss. Samtidigt är ju den ringen jag har nu inget som han har valt ut utan den har jag valt själv.

såhär ser de ringarna ut tillsammans och det passar ju inte alls :/

• zero

Stör du dig jättemycket på det så prata med honom. Och du kan ju alltid bära den på högerhanden. Jag har exakt samma problem. Dvs jag vet redan nu att min förlovningsring absolut inte kommer att passa till vigselringen. Det kan ju vara kul för dig att bära din mammas ring också. 

• daniiel

Vill du byta ut ringen, så gör det. Du ska förmodligen bära ringarna varje dag under många år och då är det viktigt att du trivs med dom. Som skrivet ovan, så kan du flytta den gamla förlovningsringen till höger hand istället eller hänga den runt halsen, om du vill ha kvar den också. Prata med din blivande om hur du känner, så ska det nog gå bra :)

• FruForsmark

Jag tycker du ska byta om du vet med dig att du inte kommer bli nöjd med nuvarande kombo. Du kommer se den varje dag och då är det viktigt att den känns rätt. Som nämndes ovan, varför inte ha den tidigare förlovningsringen på höger? Det verkar ju bara vara i Sverige som vi har både förlovning och vigselring på vänster ringfinger.

• Spinner

åh men jag är så rädd att han "försvinner". Det är nog mer jag som har svårt att bestämma mig. Enligt honom spelar det ingen roll och nyss sa han att han kan tänka sig att byta till en ring i vitguld också. Skulle det inte se konstigt ut med dessa två i vitguld på ena handen och min släta på andra? Då har ju iofs den vita alliansen ingen större betydelse än att den ska matcha mammas ring. oj oj oj vad det snurrar i huvudet...!

• zero

Alltså jag förstår dilemmat. Jag blir aldrig nöjd själv. har fått två ringar änsålänge (varav en förlovningsring)och ingen av dem kommer att passa till vigselringren (ja vafan tänkte jag).  Jag kommer dock  ha förlovningsringen på högerhand och bära vigselringen ensam på vänster.

Förlovningsringen har ju sin betydelse,det har den absolut och det är väl därför det känns bäst att bära den ändå på något sätt.
    Och nej, jag tycker inte att det skulle se konstigt ut alls om du ville bära den på höger hand även om den har en annan färg.
    Att ha två ringar på vänster  ringfinger är ju mer "ett statement" liksom, men inte nödvändigt. Allt är ju vad du tycker om och det tar faktiskt lite stake att säga att man faktiskt vill ha något annat, men i längden är det väl värt det eftersom det är du som ska bära ringarna.
    Eller varför inte (för att ha en ursäkt till sig själv: förlovningsring på höger, vigselring och MORGONGÅVA ;))) ovanför! 

Svar på tråden Byta ut förlovningsringen?