• PelleoStina

psalmer till vinterbröllop?

Hallå!

Vi behöver förslag på fina psalmer under vigseln? Inte för mycket Gud och Jesus Bröllopet är 1 februari nästa år, så 'Den blomstertid' är kanske inte helt lyckad

/P&S 

• Svar på tråden psalmer till vinterbröllop?
  • Eliin

Denna tråden följer jag med i Glad Tacksam för hjälp här med...
    Vi kommer också att gifta oss 1/2 2014 och tycker också att det är klurigt att hitta passande psalmer utan alltförmycket Gud och Jesus i Flört Känns som att det finns fler, i alla fall kända, psalmer med sommar tema som inte är sådana jättehyllningar till Gud utan mer till kärleken...

• filibustern

här är en lista på psalmer som jag tror inte har något med sommar att göra, kan dock itne garantera att det inte är så mycket gud i dom. den enda som inte har ordet "gud" eller "jesus" i är nog du vet väl om att du är värdefull. 

Psalm 82 - Gud, se i nåd till dessa två Psalm 84 - Vi lyfter våra hjärtan Psalm 85 - Som mannen och kvinnan i glädje tillsammans Psalm 411 - Gud har omsorg om vårt släkte Psalm 791 - Du vet väl om att du är värdefull Psalm 754 - När dagens fylls av fågelsång Psalm 751 - O, vad världen nu är skön Psalm 297 - Härlig är jorden Psalm 903 - Jag tror att Gud är kärleken
  • 2015

En toppenbra tråd! Ska följa denna tråd verkligen .

• Aniara4

Psalmer handlar väl per definition om Gud? Det blir ju lite svårt att ha en vigselgudstjänst utan gudstjänst...

• Eliin

filibustern: Tack för tips, ska kolla närmare på dessa! Glad

Självklart förstår jag att det kommer vara Gud i psalmerna, det är väl en tanke att det ska vara lovsånger till Gud, men jag vill inte ha de sånger där det är som mest uppenbart att det är till gud som lovsången är ämnad till, utan mer till kärleken mellan människor och kärleken i stort.

PelleoStina: förlåt om jag kapat tråden...

• Fannypettersson

Hej! :) vi gifter oss nu den 14 dec och har också haft lite frågor om psalmer! :) Dom vi valt som inte är så "gudiga" är Du vet väl om att du är värdefull Och stilla natt! :) Kolla runt i julpsalmerna, vi vill inte ha något julbröllop MEN stilla natt är inte så julig! Haha

• aleydis

Det finns två sommarpsalmer med vintertext: Din skönhet som i vintern bor ( psalm 861) Hur härligt vittna land och sjö ( psalm 518)

Svar på tråden psalmer till vinterbröllop?