Alla bröllop jag varit på har haft brudfölje. Ibland en tärna och en marskalk, men andra gånger flera.
Vi hade två tärnor, fyra marskalker samt en brudnäbb.
Vi betalade klänningar och skor, samt smycken, till våra tärnor. Det var min syster och makens syster. Jag hittade allt väldigt billigt, så det blev inte många hundralappar. Till marskalkerna köpte vi likadana skor samt slipsar. Även där billiga varianter, så det blev inte dyrt. Vi sa att om dom hade möjligthet, så fick dom gärna ha svart kostym och vit skjorta, men eftersom vi inte hade råd att betala det, så fick dom i slutändan välja själva. På bröllopsdagen stog alla fyra där i svarta kostymer och vita skjortor och var så stiliga :)
Hår och smink betalade vi inte för, men jag ordnade så att jag och tärnorna kunde fixa håret och sminket tillsammans och hjälpas åt, samt äta lunch tillsammans (gjorde en pastasallad) på bröllopsdagen. Det var väldigt trevligt :)
Vill ni inte ha brudfölje, så skippa det. Vill ni ha brudfölje, så säg som det är. Att ni inte har råd att stå för något, så dom får välja kläder fritt. Ju mer man som brudpar vill ha att säga till om och tycka till om, desto mer bör man också stå för anser jag. Kan man däremot tänka sig att tärnorna får ta vilken klänning dom vill ur garderoben hemma, så finns det inga hinder för att ha flera tärnor trots att man inte har råd att betala för dom. Vanligtvis har man ju satt en klädkod för bröllopet och den bör ju brudföljet följa åtminstone :)