Inlägg från: elijongbg |Visa alla inlägg
  • elijongbg

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

Älskar att titta på diamanter, så känner för att hoppa in här! För att du ska få så mycket som möjligt för pengarna, köp från USA. Har själv köpt från denna sida och är supernöjd! Fått min sten värderad i Sverige och bara fått hyllningar. Samma sten hade kostat det dubbla i Sverige! Anledningen till att jag valde denna sida är att man får se de faktiska stenarna på bild, på så vis vet man vad man får.

Så mitt tips: köp diamanten från USA och gör ringen hemma i Sverige!

Ett par länkar till stenar som du kan få inom 30-35000 som slutpris för färdigtillverkad ring i Sverige:

www.jamesallen.com/loose-diamonds/cushion-cut/0.71-carat-h-color-vvs1-clarity-sku-121002
    22000 inkl. moms

www.jamesallen.com/loose-diamonds/cushion-cut/0.53-carat-e-color-vs1-clarity-sku-155127
    14000 inkl. moms

Tog även med en princess då jag själv tycker att det är ursnyggt! Framförallt blir det snyggt till din förlovningsring;)

www.jamesallen.com/loose-diamonds/princess-cut/0.73-carat-g-color-vvs1-clarity-sku-237691
    22000 inkl. moms

Våga beställa från USA!

• elijongbg

zero har rätt, ingen tull på lösa stenar och momsen är 25%.

Det verkar vara en helt ok sten du hittat. Skulle själv inte välja VS2 dock. Skulle valja antingen SI1, VS1 eller VVS1. Just för att inneslutningarna sitter ute i kanterna, och om du väljer en 2a så sitter de mitt i stenen. Vet inte om du inte såg det på stenen, men man kunde faktiskt se inneslutningar i mitten av den. Väljer man en 1a så kan man dölja möjliga inneslutningar av klor. Om det känns oviktigt så var det ändå en helt ok sten som sagt.

• elijongbg

SI1 syns de tydligare ja, men som sagt då sitter de i kanterna. En VS2 har inneslutningar i diamantens mitten. Även om man inte kanske kan se dem med blotta ögat, så finns de i mitten. Detta är min erfarenhet.

• elijongbg
    ellysmom skrev 2013-12-06 17:14:07 följande:
    Men alltså, nu när man tittar på en 27 tums skärm så ser man ju stenen typ 100 ggr större än i verkligheten. Inte sjutton ser man de där inneslutningarna när den äl sitter i en ring??? Då får man ju ha lupp?!
    Exakt, man behöver lupp;)
  • elijongbg

Eftersom det är den faktiska stenen du får se på JA, så får du gå på vilken du tycker ser bäst ut:)  Stämmer helt med vad man får! Man får även med en liten lupp så man kan sitta och titta när man får hem den! Hittar absolut noll på min!

• elijongbg

Japp det var det ungerfärliga priset jag fick på Nordstans guld när jag värderade min sten. Min kompis är guldsmed så hon gör den för i princip bara materialkostnad;)

• elijongbg

Ja det var han som värderade. Han sa att om jag skulle köpt samma sten i butik i Sverige hade jag fått betala det dubbla av det jag gav. Känns väldigt skönt faktiskt! Han tyckte jag skulle vara jättenöjd! Ja han ville absolut göra ringen och kom med många bra förslag, även fast han såklart helst sett att jag köpt stenen av honom;)

• elijongbg

jools: Om du har fått betalat 27% i moms så har nått gått lite fel tror jag? Momsen på lösa stenar är 25%. Har du fått betalat mer så tycker jag att du ska pröva om ditt ärende hos tullverket. Har du däremot köpt en färdig ring så tillkommer tullavgift.

zero:  Fedex tar en avgift på 125 kr.

• elijongbg

zero: Kan inte svara på hur det blir när posten kör ut, men antar att det sköts på samma sätt! Med fedex så kör de inte ut paketet förrän man betalat momsen och ev. tull. Fick ett sms med info och ringde in och betalade. De körde ut den dagen efter! Smidigt!:)

I mitt fall blev det tyvärr lite problem som ingen kunde göra nått åt. Köpte diamanten från JA och av någon anledning så hade de skrivit fel värde på tulldeklarationen, så för att jag skulle få mitt paket var jag tvungen att betala över det dubbla i moms! Ett enkelt fel som vem som helst kan göra, men ändå surt att vänta på svar! Fick alltså pröva om mitt ärende hos tullverket. Får vänta i nån vecka till tror jag.. Kommer ju såklart att få tillbaka pengarna! Tullverket tyckte att det var smidigast att betala det felaktiga och få tillbaka pengarna, istället för att vänta på omprövningen och riskera att hamna hos inkasso. Jag höll med;)

• elijongbg

Det blev en smärre chock kan man lugnt säga! haha! Men jag vet att jag kommer få tillbaka pengarna, är ju såklart ändå surt att ligga ute med pengarna i en månad.. Speciellt i juletider! haha Får ändå säga att tullverket har skött det väldigt bra hittills och varit riktigt hjälpsamma och förstående!

• elijongbg

Tror inte det hör till vanligheterna dock! Handlar man i sådana summor så är det ju klart att det svider ORDENTLIGT;)

Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?