• Allrakäraste

Förlovningsring - med eller utan sten?

Jag och nyblivna fästmannen är på jakt efter ringar. Han friade i onsdags (11/12-13) så därför har vi inte direkt bråttom att hitta ringar utan vill verkligen att det ska kännas rätt! Jag vet att jag vill ha en ring i vitguld, raka kanter men står och velar mellan om jag ska ha en helt slät eller med sten. Hur ser eran förlovningsring ut? Har ni sten eller inte? Traditionen säger ju att förlovningsringen ska vara slät (vilket gör den lätt att matcha i framtiden) men jag skulle gärna vilja ha lite "bling-bling"... ;)

• Svar på tråden Förlovningsring - med eller utan sten?
  • bettansss

Jag ville gärna ha en icke-slät sten som förlovningsring med blingbling så den syns! Svårt att fånga själva grittrandet på bild men så här ser den ut, vitt guld, rundade kanter och en diamant på 0,23 ct.

Ska kombinera denna med ännu mer blingbling :), en smalare vigselring i vitguld med raka kanter och många mindre stenar runt halva. 
  • filibustern

om du vill ha lite blingbling, så kör på blingbling! :) vi körde släta. och det mest för att våra ringar var snyggare utan sten, och billigare dessutom. jag var ute efter en i guld (och slät) men så hittade göbben dessa och jag tyckte "varför inte?" lägger upp en bild på våra. de är i titan med guldinlägg (jag har gult guld och han har vitt) bilden är faktiskt från idag^^

som vigselring har jag fastnat för en smal halvalliansring i vitt guld^^ tror den är 2-3mm bred, och mer får jag inte plats med. :P 
  • zero

Jag har kört på helallians. Vill du ha med sten(ar) i så tycker jag du ska köra på det!

• PimPim83

Här är mina ringar. Den med 7 st stenar i är min förlovningsring och den släta är min vigselring. När jag valde vigselringen provade jag även ringar med stenar i, men den släta var den enda som kändes rätt. Jag struntar i vad som är "tradition" och körde på det jag själv tycker bäst om. :)
    Lycka till!
  • Larssonmaria86

Jag personligen är inte alls glad för släta ringar och älskar bling så min förlovningsring är från Schalins, Himla. Här är en länk till ringen: www.schalins.com/alla-serier/guld/norrsken/v/197/himla-0-45-ct.
    Sen har jag hittat den perfekta ringen till vigselring som är denna: www.schalins.com/alla-serier/guld/passion/v/106/237-33-12 Samma bredd på 3 mm och diamanterna slutar på samma ställe. Och både förlovningsring och vigselring är i rött guld :)

Det är viktigt att du väljer en ring som DU vill ha och inte en som är "tradition" (slät). Har själv fått kritik pga ringen vi valde men det är ju jag som ska ha den på mig och inte dem...

• almostasmile

Mina ringar är båda från Schalin,
    Förlovningsringen med en sten och heter Skina 0,30ct
    Vigselringen heter Jamaica 0,56ct

Min mans ring kommer ifrån www.elindesign.se och är en MarriedMetals; V1
    Gjord i rödguld och kirurgiskt stål
  • KarroBrun

Jag har raka kanter på mina ringar i vitguld. Den släta ringen är min förlovningsring och den med en diamant på 0,2 karat är min kommande vigselring (gifter mig 2014).

• Millan

Min förlovningsring har en rak skena med 9 prinsesslipade diamanter i kanal. Vigselringen kommer att vara en enstensring i V-fattning. Jag gillar bling bling, så gör du de med så skippa vad normen är å köp de du gillar! Lycka till!

• Mathildatiger
    KarroBrun skrev 2013-12-16 10:13:02 följande:
    Jag har raka kanter på mina ringar i vitguld. Den släta ringen är min förlovningsring och den med en diamant på 0,2 karat är min kommande vigselring (gifter mig 2014).

Din sten ser mycket större ut än 0,2 ct, jag blev väldigt förvänad när jag läste att den inte är större.
    Jättesnyggt infattning, jag har tänkt ha en liknande, men en kuddslipad diamant. 
  • MariaMarcus
    Larssonmaria86 skrev 2013-12-15 19:27:18 följande:
    Jag personligen är inte alls glad för släta ringar och älskar bling så min förlovningsring är från Schalins, Himla. Här är en länk till ringen: www.schalins.com/alla-serier/guld/norrsken/v/....
    Sen har jag hittat den perfekta ringen till vigselring som är denna: www.schalins.com/alla-serier/guld/passion/v/1... Samma bredd på 3 mm och diamanterna slutar på samma ställe. Och både förlovningsring och vigselring är i rött guld :)

Det är viktigt att du väljer en ring som DU vill ha och inte en som är "tradition" (slät). Har själv fått kritik pga ringen vi valde men det är ju jag som ska ha den på mig och inte dem...
    och jag har valt exakt samma ringar som du, men i omvänd ordning. 
    Vi förlovar oss nu på nyår, och jag kommer ha andra länkens ring (Passion i vitguld) som förlovningsring och kommer sen när vi gifter oss ha första länkens ring (Himla). Jättefin kombination!! Glittrar lagom mycket. :) och är lätt att kombinera med vilken vigselring som helst då det är en halv-allians, 

bild fr. www.svedberghsguld.se
  • KarroBrun
    Mathildatiger skrev 2013-12-18 12:05:55 följande:
    Din sten ser mycket större ut än 0,2 ct, jag blev väldigt förvänad när jag läste att den inte är större.
    Jättesnyggt infattning, jag har tänkt ha en liknande, men en kuddslipad diamant. 
    KarroBrun skrev 2013-12-16 10:13:02 följande:

Ja det är för att skenan bara är 2,5 mm, lurar ögat lite Flört
Svar på tråden Förlovningsring - med eller utan sten?