• Lina Å

Vad börjar jag med??

I söndags gick han ner på knä och frågade om jag ville bli hans fru.. självklart var svaret ja.
    Men nu då?

Vad börjar jag med?
    Vi har nog bestämmt lite halvt att vi vill ha bröllopet i augusti 2014..
    Jag kollar igenom bröllopstorgets planeringslista men fattar nada..

Någon som har lust att förbarma sig över mig?
    :)

• Svar på tråden Vad börjar jag med??
  • Marie Malmö

Det som är svårast är festlokal och ev. kyrka så titta på det först. Mycket är ju redan uppbokat inför nästa år.

• Lina Å

Tack.
    vi har valt att ha bröllopet på en herrgård. Så ska börja med att höra oss för inför det. :)

• Alyllyra

Som sagt, börja kolla på datum, vigsellokal och festlokal. Och sätt upp en budget!

Gör också en egen inbördes prioritering gällande vad ni vill lägga era pengar på. Vad är viktigt för er?
    Lokalen? Maten? Ringarna? Klänningen? Bröllopsresan?
    Det är ju olika för olika brudpar vad man helst vill lägga pengar på, men det kan vara skönt när ni sitter och väljer mellan Den och Den fotografen, eller Den och Den ringen att ni tillsammans har bestämt vad ni vill lägga mest pengar på och vad ni kan tänka er att dra ner på eller kanske skippa helt.

Därefter kan ni ta det i den ordning som ni vill, men gästlista och inbjudningar är ju bra att få till :)

• niriel

Vad skoj, grattis!
    Som de flesta andra säger: festlokal och kyrka. Och en budget är väldigt bra, för att få ihop vad som ska prioriteras. Jag fick mycket hjälp av bröllopstorgets lista (har jag för mig att det var) gällande när man ska ansöka om hindersprövning och liknande för att det ska vara giltigt när det är vigseldags. Gästlista och inbjudningar är bra, men det kan vänta. Om ni har planerat början av augusti kan det vara bra att tänka på att vissa kanske redan efter årsskiftet måste meddela semester till jobbet och därmed har börjat skissa på semesterplaner, så någon typ av "heads up" kan vara bra, sedan om det är i ett mail, som en fotnot i julkortet, ett save-the-date-kort eller en inbjudan spelar nog mindre roll. Vi gifte oss i slutet av juli och skickade inbjudningar runt trettonhelgen, det blev perfekt. Klänning kan vara bra att kolla om du vill ha en "traditionell" klänning och vill köpa den ny, de flesta har lång leveranstid och man har sällan en bra bild av vad man faktiskt vill ha förrän man har provat..

Lycka till, och njut av planeringstiden! Den är himla rolig! Solig 

• PimPim83

Jag tycker att du har fått bra tips och råd här.
    Mitt tips är att börja bröllopsplaneringen med att besvara frågorna: När? Var? Hur? och För hur mycket?

I vårt fall blev svaren följande:
    När? - September 2013
    Var? - På en herrgård
    Hur? - Borgerligt och med endast bröllopsmiddag och ingen "fest".
    För hur mycket? - 50.000 - 70.000 kr

Sedan använde vi oss av planeringslistorna som finns här på BT, på bröllopsguiden samt på sidan Wedding Wire för att gå vidare i planeringen.

Lycka till!

Svar på tråden Vad börjar jag med??