Fröken fantastisk skrev 2013-12-20 15:42:52 följande:
Vi har ett barn, ett planerat efterlängtat lagom jobbigt barn som gör vår familj komplett och livet är fantastiskt och blablabla. Men folk omkring tjatar HELA TIDEN på att det är dags att skaffa syskon, att vi måste skaffa fler och det är elakt mot barnet om vi den inte får syskon och det stressar sönder oss. Jag är väldigt tveksam till att jag vill ha fler, mannen vill helst inte och vi har det JÄTTEBRA och ändå tjatar folk om syskon. Vad jag menar är att folk alltid tro sig ha rätt att yttra åsikter om ens privatliv, oavsett hur man gör. Jag tycker att det är kanonjobbigt att folk tjatar om syskon. OM jag vill ha fler barn så dröjer det många år.
en kusin till mig hade samma problem, dom skaffade ett barn (som var helt oplanerad, dom upptäckte att hon var gravid i 6e månaden.. och då gick hon på preventinmedel), och så började speciellt vänner attt tjata "ni måste ju skaffa ett syskon" "ska ni inte skaffa ett till snart?" ok. men då när deras barn blev en sådär 5-6 år, då lät det istället: "nu är ni ju dum i huvet om ni skaffar ett syskon åt xxxxx", " nu kan ni ju inte skaffa fler". blabla.. alltså.. folk har ju inget vett.. och därför sa dom inget om att dom var gravid, fick själv inte veta något förrän dom lagt ut på facebook att förlossningen gick bra.
till TS: håller med ovanstående - antingen låter du det gå genom öronen, eller så säger du som det är. jag själv är inte helt säker på om jag vill ha, det går i vågor, ena stunden vill jag ha jättegärna!! nästa så tycker ajg att barn bara skulle vara besvärliga.. :P min karl har under många år varit väldigt avig, men han kan tänka sig ett i alla fall.