• Vancouver

Brudgummen har frack. Måste klädkoden vara frack?

Min sambo funderar på att ha frack på vårt bröllop. Betyder det då att vi har satt klädkoden som frack för resten av gästerna också, eller är det okej att ange "Mörk kostym" för dem?

Undrar också om marsalken ska ha samma typ av kläder som brudgummen?

• Svar på tråden Brudgummen har frack. Måste klädkoden vara frack?
  • Johanna806

Nej då, det behöver dom inte!

Jag vet ett bröllop i somras där brudgummen, best man och barnen hade frack men resten av gästerna hade väldigt casual kläder. Sommarklänningar, kostymbyxor med bara skjorta t.ex.

Man gör som man vill på sitt bröllop. =) 

• JW2014

Enligt etiketten så ska brudgummen aldrig ha högre klädkod än sina gäster. Det anses väldigt ofint att låta gästerna vara "lägre klädda".               MEN idag så skiter många i denna reglen :) Så det är väl upp till er om ni vill följa etiketten eller bestämma själv. 

• TheD

Min make hade frack likaså marsalken för att det ska vara något speciellt både för bruden och brudgummen för det är fult att det bara är bruden som skiljer sig. Gästernas klädkod var kavaj.

• Äppelpaj

Min sambo vill gärna ha frack på vårt bröllop då det finns en fin frack i familjen som gått i arv. Gästernas klädkod blir mörk kostym och detta av två skäl. För det första vill min sambo gärna vara lite extra uppklädd, vi har haft lite diskussioner om det eftersom jag vet att det är att bryta mot etikettreglerna.... Sen kan jag tycka att i vår släkt är det nog för mycket begärt att be gästerna köpa/hyra frack, bara be dem ha kostym möter en del motstånd... Så för oss passar det bäst att sambon har frack, troligtvis även marskalken, men gästernas klädkod blir mörk kostym. Som sagt, gör det som passar er och ert bröllop bäst :)

• Principisessan

Magdalena Ribbing säger såhär: 

Det korrekta och mest eleganta är att brudgummen har samma klädnivå som övriga gäster. Om ni vill att han ska ha frack så bör brudgummen vara ensam om sin frack, även om det som sagt vore snyggast att även han har mörk kostym.
    Men skulle best man ha frack för att brudgummen har det, så skulle det ganska snart bli lite utklädsel över det hela. Att bruden har hellång klänning är en annan sak, det är en tradition som står över klädkoderna. Men tärnorna ska inte ha fracknivå på sina klänningar, utan till mörk kostymnivå vadlångt. Bara om det är frack som är klädkoden ska de ha golvlångt.

• Mathildatiger

Det mest korrekta borde väl vara att brudparet är jämligt på sin bröllopsdag. Alltså kan brudgummen klä upp sig precis som bruden och ha en annan klädsel än gästerna. 

Och angående det där med tradition, traditioner ändras hela tiden så varför inte även den här? 

• bettansss

Jag tycker faktiskt det känns lite konstigt att bruden får klä upp sig hur mycket som helst (och ingen gäst ska vara i närheten av hennes klädsel) men att brudgummen ska se ut precis som alla andra män under dagen. Om han vill ha frack på sin bröllopsdag kan han väl få ha det!?

Vi ska ha klädkod mörk kostym men jag ville gärna att min blivande ska ha smoking då jag tycker det är snyggt, så det ska han ha! Han är ändå lite orolig över att se för "nerklädd" ut brevid min gigantiska tyllklänning ;)

• CoG

Under middan blire varmt och den nyblivne maken hänger av sig sin frack/ kavaj/ kostymjacka/ smokingjacka och ser ut precis som övriga lika fullt....typ...

Låt kille0n stå där framme under och se väldigt fin ut på sin egen stora dag,
    jag tror det är bättre att låta gästerna ha en ngt lägre klädkod än att be alla klä upp sig till hakan för att passa in och istället känna sig väldigt obekväma eller tycka att det känns skit att behöva lägga ut pengar för att fixa kläder de aldrig tänkt anv igen.

Jag tror att gästerna har överseende med att brudparet är lite finare klädda en sån dag iaf.

• lilla flodhäst

Min man hade frack när vi gifte oss, klädkod för övriga var mörk kostym. Vi fick enbart positiva reaktioner av dom som noterade det. Jag tycker att denna tradition redan har förändrats.

Dessutom såg jag nyligen min farmor och farfars bröllopsfoto, och farfar hade frack han med :) (Och det var inte en fracktillställning, de tillhörde typ arbetarklass/lägre medelklass) 

• Mathildatiger
    bettansss skrev 2014-01-02 12:05:18 följande:
    Jag tycker faktiskt det känns lite konstigt att bruden får klä upp sig hur mycket som helst (och ingen gäst ska vara i närheten av hennes klädsel) men att brudgummen ska se ut precis som alla andra män under dagen. Om han vill ha frack på sin bröllopsdag kan han väl få ha det!?

Vi ska ha klädkod mörk kostym men jag ville gärna att min blivande ska ha smoking då jag tycker det är snyggt, så det ska han ha! Han är ändå lite orolig över att se för "nerklädd" ut brevid min gigantiska tyllklänning ;)

Eller hur! Som om bruden är den viktiga och brudgummen bara en bakgrundsfigur. Trist!

Vi ska också ha klädkod Mörk kostym och min blivande smoking. Men jag har tvärt om funderat på om jag blir för enkelt klädd eftersom jag ska ha knäkort klänning Glad 
Svar på tråden Brudgummen har frack. Måste klädkoden vara frack?