• hemlis2014

Måste man ha förlovningsring?

Vi ska gifta oss kyrkligt men med en liten familjär ceremoni då det blir en överraskning för våra föräldrar. Vi har alltså inte gjort någon officiell förlovning, måste/bör man ändå ha förlovningsringar och sedan komplettera med vigselringar. Eller hur funkar det?!:)

Tar även gärna emot tips på hur vi gör musikval osv med tanke på vigselns storlek. Vi gifter oss på annan ort och har inte möjlighet att anlita någon som sjunger:(

• Svar på tråden Måste man ha förlovningsring?
  • filibustern

ne absolut inte, faktiskt rätt så många som kör bara vigselring. :) finns även de som "omvandlar" förlovningsringen till vigselring och har på så sätt bara en. så det går jättebra. :) kör man borgerligt tro jag man inte ens behöver någon ring över huvud taget :P 

• Pixi

Man får göra precis som man vill :D har vänner till familjen som gifte sig direkt efter att ha känt varandra i sex månader, idag ca 25 år senare har hon börjat prata om en förlovningsring... Varav hennes man tittar leende på henne och konstaterar: det skulle bli för dyrt för mig ;) Musiken löser ni med att få tag på kantorn/organisten för eran vigsel så kan ni önska musik som passar er :)

• Innuendo

Som sagt; man måste inte inte men om du gärna vill ha en förlovningsring kan du ju bära den på höger ringfinger tills det är dags. Fast din mamma är kanske som min och har falkögon när det gäller sådana där saker...Flört

De flesta kvinnor har ju förlovnings- och vigselring, men det finns en del som "bara" bär en. Det finns inga måsten eller regler utan man gör precis som man vill!

Roligt med ett överraskningsbröllop, jag och min man gifte oss också så. Fast vi var tvungna att inviga Makens föräldrar i hemligheten eftersom min svärmor skulle sy min klänning. Men alla andra bjöd vi in till dop av vår son, och när de satt där i kyrkan drog Pachebels Canon igång på orgeln och min son ledde mig till altaret....

Makens son var best man och hans dotter (Makens alltså) var min brudtärna. Så alla barnen fick vara involverade i det hela. Och vi döpte minstingen förstås! Flört

Det blev väldigt lyckat, alla blev precis så överraskade som vi hade hoppats.

Svar på tråden Måste man ha förlovningsring?