• Anonym (förvirrad)

Välja en 0,75ct eller 1,0 ct diamant?

Jag har ett litet problem som jag inte kan släppa. 

Jag har kollat ut ringarna och vet vilken jag skall ha. Däremot så måste jag välja storlek på diamanten och jag kan inte bestämma mig. Jag står i valet mellan en 0,75 ct sten eller en 1,0 ct sten...vad hade ni valt om ni inte behövde ta hänsyn till priset? Gärna också varför ni hade valt så som ni gjorde.  

• Svar på tråden Välja en 0,75ct eller 1,0 ct diamant?
  • JW2014

Jag väljer diamant erfter vad som är praktiskt. Vigselringen ska jag ha på mig varje dag. Jag har gård med en massa djur och en skog att sköta, och ett jobb där jag arbetar med färg och skulptur, jag väljer därför en mindre diamant till vardags. Istället har jag festsmycken som jag bär när jag klär upp mig :) En carat passar bra på bjudningen men på hästryggen eller i skogen så väljer jag ungefär 0,5 carat som mest, sen blir det opraktiskt.

• sofiamyr

Jag håller med ovanstående inlägg, det är viktigt att tänka på hur praktisk den är med tanke på att du förmodligen kommer vilja bära din ring varenda dag. Om du lever ett aktivt liv där risken är stor att du slår i stenen ofta skulle jag välja den mindre storleken, även om jag hade råd med den större. Fast för mig går funktionalitet först. 

När jag valde min förlovningsring (som är .64 ct) så spenderade vi otroligt mycket tid vid val av sten enbart med fokus på vilken färg och klarhet den hade. För mig var det viktigare att ha en fin färg (D-F) och en klar sten framför en större sten. Men vi såg många som enbart valde stenen efter storleken och kom ut ur butiken med en färg som var närmare gul än vit. Men det är verkligen personligt! Sen insåg vi ganska snabbt när jag provade ringar att en sten över .7 ct såg på tok för stor ut på mitt finger. Det var helt enkelt inte snyggt och såg bara opropertionerligt ut. 

Jag tror att det spelar viss roll var du bor någonstans också. När jag förlovade mig bodde jag med min fästman i London där det är vanligt med större stenar men när vi nu flyttat hem till Stockholm är det sällen jag ser stenar i samma storlek som min, och det kan kännas lite konstigt att gå runt med en så fin ring då även om jag älskar den! Jag skulle nog råda dig till att välja den mindre stenen, även om du har råd med den större pga. att du kommer känna dig mer bekväm att använda den (och du kan ju alltid uppgradera om några år om du börjar tycka att den känns för liten!) och verkligen se till att hitta en med fin färg som är klar i färgen. Prova och känn efter, vad ser finast ut i dina ögon och vilken tror du att du kommer trivas bäst med om 10 år. 

Lycka till! :) 

• Bride2b

Jag tittade också på lite olika storlekar, och en hel carat är ju betydligt dyrare än det som är under 1,00 carat. Jag själv kommer att ha en 1.00 carat för jag tycker det blir finast till min förlovningsring, och jag har velat ha en carat sedan vi började titta på ringar :) Så jag säger kör på 1,00 carat :D

• Amandicus

Min mittsten är på 0.9 carat och tycker inte alls att den är opraktiskt mer än att ja.. vissa saker kan man inte göra med ring; arbeta på båten, gymma hårt eller baka.. men det hade jag inte kunnat göra med en slät ring heller. Jag håller också med en föregående talare som förespråkar en vit sten som är ren, men är det inte ett pengaproblem för er så är det bara att titta på dina händer! Kolla på din fingertjocklek och hur du brukar ha naglarna. Du (jag) vill/e inte ha något som såg överdimensionerat ut,  men ville ändå ha en mittsten. Stenen kommer du ju få oavsett. Ladda gärna upp bilder på ringen!

• Lenblo

Jag hade personligen kört på 1 carat, om nu inte stenen ser överdimensionerad ut på fingret. Man vänjer sig vid det mesta och ibland får man plocka av ringen. Däremot hade jag försökt köpa en som var snäppet under, eftersom de kan vara väsentligt billigare än den jämna caraten.

Svar på tråden Välja en 0,75ct eller 1,0 ct diamant?