• Innuendo

Hur smal ser en 2,5-mmsring ut på fingret?

God morgon igen allihop!

Några av er vet att jag letar som en besatt efter nya förlovnings- och vigselringar, och jag kan väl säga att det inte går särskilt bra... Just när jag hittat "de perfekta ringarna" gör jag tabben att titta lite till på ringarna på internet - varpå jag givetvs hittar några ännu bättre. Budgeten är väldigt tight på grund av vår ekonomi, så de får inte kosta mer än runt 5-6000, vilket förstås gör det svårt. Dessutom har jar upptäckt att jag är väldigt petig, de får inte ser ut hur sm helst, och det gör inte saken lättare precis. Ett krav jag har är är att vigselringen inte får vara för smal, den ska ju synas ordentligt. Nu har jag sett ett par väldigt vackra "vigselringsaktig" att välja mellan till ett mycket bra pris - men de är 2,5 mm breda. Låter ju som att de inte syns alls! Men det är kanske dumt av mig att tänka så, jag kanske bara inbillar mig att det blir för litet, så nu undrar jag om det finns någon eller några som har en ring av det bredden? Ni kanske rentav kan visa bild av hur det ser det ut?
    Jag har världens sämsta ögonmått, så 2,5 mm säger mig ingenting, det låter dock oerhört litet tycker jag. Men det kanske det inte är? Snälla rara, finns det några tjejer där ute med ringar av bredden 2,5, skulle ni vilja vara gulliga och visa mig bilder av hur det ser ut? Jag skulle bli så oerhört tacksam! Och vem vet, kanske skulle ni bli till hjälp för mitt ringval? Det börjar bli brådis nu, och jag har fortfarande beslutsängest deluxe...Skrikandes

Jag sade til Maken att det nog var bäst att han valde. men han trodde han bara skulle välja fel och göra mig sur. Och det ligger nog något i det är jag rädd...

Jag hoppas det finns någon som kan vara till hjälp med att visa hur storleken ser ut! Tack på förhand!

PS! Jag har ingen aning om varför tråden är skrivn i olika ponktsnitt, eller hur man ändrar det. Hoppas det gick att läsa ändå. DS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-13 15:04
    Jag kan ju tillägga att jag har ganska långa och smala fingrar, jag vet inte om det har någon betydelse men tänkte att det kanske är värt att nämnas. Jag har svårt att ta mig till en guldsmed för att titta, det är därför jag frågar er om hjälp!

Om jag skulle skaffa en så smal ring kommer jag skaffa en förlovningsringsring som är 4 eller 5 mm bred, det borde väl bli bra?

Det här är ringarna jag är intresserad av:

www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-uziel-stella-signo-9.html

www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-uziel-stella-signo-10.html

Jag tycker nog att den översta är vackrast. Skulle jag bestämma mig för någon av dem kommer jag ta den i vitt guld eftersom jag inte är så förtjust i rött guld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-13 15:08
    När jag skrev inlägget blev det olika storlekar på texten, det var därför jag skrev mitt PS om punktsnitt. Men jag ser nu att all text är i samma storlek. Jag har ingen aning om vad som hände...Antar att datorn lever sitt eget liv ibland.

• Svar på tråden Hur smal ser en 2,5-mmsring ut på fingret?
  • niriel

Min vigselring är 2,5 mm och som ensam på fingret hade den nog sett väldigt smal och lite ynklig ut. Men jag har den tillsammans med en 4 mm förlovningsring, tillsammans tycker jag att det blir ganska lagom. För mina fingrar, vill säga. Det bästa är väl att prova? Jag har tyvärr inga bilder på mina ringar på mina fingrar vad jag kan se..

• Sofie R

Gå in på en guldsmedsaffär och pröva! Där får du ju pröva massa olika och veta måtten.

• Sandra01

Jag har en 2,5 som förlovningsring... Tanken är att vigselringen ska vara 2,5 också... då blir det totalt 5 mm, precis så som min kära man har :)
    Jag har försökt ladda upp bild.. men det funkar inte.

Håller med ovanstående, gå till en gulsmed.. Vilken som helst och testa.

Jag är i alla fall jättenöjd med bara den här ringen. På mig känns det inte alls klent eller tunt.
    Lycka till!!!!

• Innuendo

Visst borde jag gå till en guldsmed och titta, saken är bara den att jag bor långt ute "på vischan", har 5 km till närmaste busshållplats och inget körkort...så därför tänkte jag  fråga här för att få en uppfattnning om hur smalt 2,5 mm är. Visst skulle Maken kunna köra mig, men han jobbar väldigt mycket och när han är ledig vill han nog helst ta det lugnt och inte köra miltals för att titta på ringar (jag vill inte fråga honom, vill också att han ska få ta det lugnt på sina lediga dagar). Han tyckte det var så bra att man kunde se ut ringar på nätet och beställa, det borde ju vara lätt tyckte han. Så fel han hade! Glad

niriel skrev 2014-01-13 08:55:27 följande:
    Min vigselring är 2,5 mm och som ensam på fingret hade den nog sett väldigt smal och lite ynklig ut. Men jag har den tillsammans med en 4 mm förlovningsring, tillsammans tycker jag att det blir ganska lagom. För mina fingrar, vill säga. Det bästa är väl att prova? Jag har tyvärr inga bilder på mina ringar på mina fingrar vad jag kan se..
    Ja, jag ska naturligtvis ha en förlovningsring också, och kikar på sådana som är runt 4 eller 5mm breda. De vigselringar jag har sett ut måste man nog ha förlovningsring till, annars ser det nog konstigt ut. Kan ju visa dem, om någon är intresserad:
    www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-uziel-stella-signo-9.html
    www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-uziel-stella-signo-10.html

Jag vill nog helst ha den översta.,fast  i vitt guld. Jag gillar inte rött guld så mycket. Jag är ju väldigt inställd på roséguld, men man skulle ju kunna ta en förlovningsring i rosé. Kanske. Har som sagt en fruktansvärt beslutsångest!

Tack för lyckönskningen Sandra01! Den behövs! Glad
  • filibustern

nu är detta en URUSEL bild så jag ursäktar, men jag hoppas du får någon sorts uppfattning. 

min förlovningsring är ca 6-7mm bred. och den vigselring jag vill ha runt 2-2,5mm. som du ser så ser det rätt så bra ut om man har en bredare bredvid. nu syns mest bara ett bling på mitt finger. som sagt, hoppas du får någon sorts uppfattning

• Innuendo
    filibustern skrev 2014-01-13 15:03:10 följande:
    nu är detta en URUSEL bild så jag ursäktar, men jag hoppas du får någon sorts uppfattning. 

min förlovningsring är ca 6-7mm bred. och den vigselring jag vill ha runt 2-2,5mm. som du ser så ser det rätt så bra ut om man har en bredare bredvid. nu syns mest bara ett bling på mitt finger. som sagt, hoppas du får någon sorts uppfattning

Tack! Jo, jag tror jag jag får en ganska bra uppfattning. Hjälp, vad svårt det är att bestämma sig...
  • Enilea

Några frågor Är 5-6000 för 2 ringar, eller är det för vigselringen och sen tillkommer förlovningsringarna?

Behöver du 2 ringar el kan du satsa på en lite bredare vigselring istället?

Både albrekts och guldfynd har 20 % just nu

• filibustern
    Enilea skrev 2014-01-13 19:45:17 följande:
    Några frågor Är 5-6000 för 2 ringar, eller är det för vigselringen och sen tillkommer förlovningsringarna?

ja det var ju en bra idé, varför inte köra en enda ring, en vigselring bara och köra den bredare? :) 
  • Innuendo
    Enilea skrev 2014-01-13 19:45:17 följande:

Ni tycker kanske vi är snåla, men dels har vi rätt dålig ekonomi och dels tycker jag de ringarna är vackra, känner inget behöv av att köpa dyrare ringar.

Maken sade senast i kväll att jag kan lägga runt 7,500:- - 8,000 som allra mest, lite mer än jag trodde alltså. Men då är det för två ringar. Men så mycket skulle jag aldrig lägga ut på en eller två ringar, jag tycker det är lite för mycket. Jo, jag har även funderat på en ring av lite bredare modell.

Från början funderade jag på denna:

www.guldhuset.se/lovely-b72465-p-3670-c-430.aspx

men då var det svårt att hitta en matchande förlovningsring. Hittade den här:

www.safira.se/produkt/forlovningsringar/forlovningsringar-roseguld/forlovningsring-18k-roseguld-rak-4-mm-selected

men tycker den ser så mörkt rosa ut jämfört men den första ringen. De måste ju inte vara exakt likadana, men jag vill inte att det är för stor skilnad heller (kräsen, jag? Neeeej då Flört). Har bara haft strul alltså, tills en kompis ringde för en tund sedan och tipsade om denna:

www.dahlstromsguld.se/sv/produkter/flemming-uziel-lovely-6.html

Den skulle ju passa perfekt!

Vi har varit förlovade i 10 år och gifta i snart men jag har antingen tappat eller blivit bestulen på mina ringar. Skaffade en bred silverring med stenar i som ser ut som en vigselring, men det känns ju inte så roligt att inte ha "riktiga" ringar. Så på julafton fick jag ett fint skrivet "presentkort" av Maken, där han skrev att jag får köpa nya ringar. Glad  Så nu har jag haft beslutsångest och letat ringar sedan julafton. Det har ju varit kul förstås, men nu börjar det faktiskt bli lite tröttsamt. Vill hitta de perfekta ringarna nu!
  • Enilea

Nej förlåt det var inte alls min åsikt!!! Utan jag undrade för att kunna hjälpa!

• Enilea

Hur mycket pengar man vill och kan lägga på sina ringar är väldigt olika!
    Själv hade jag en tunn och smal ring sommin första förlovningsring, sen har jag bytt upp mej allt eftersom. Min vigselring vill jag dock inte byta ut så där satsar jag på att få en som jag vill ha!

Som gammal säljare i guldbutik kan jag bara rekomendera att köpa en ring som itne är för tunn för då finns risken att den slits mycket eller ändrar form med tiden. Det behöver dock inte vara en dyr ring för att den ska vara rejäl!

De här ringarna tycker jag är fina och värda pengarna

www.albrektsguld.se/article/diamantring_i_18k_guld_0387282 pris 5774:- med rabatt (om jag la in rätt rabatt på 20% och inte 25% som medlemmar har)

www.albrektsguld.se/article/diamantring_i_18k_guld_0434381 pris 3824,25 med rabatt

www.albrektsguld.se/article/diamantring_i_18k_guld_0434696 4124:- med rabatt

www.albrektsguld.se/article/diamantring_i_18k_guld_0434910 3599:- med rabatt.

www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_0381509 pris 3838:- med rabatt

www.guldfynd.se/article/diamantring_i_18k_guld_0433318  pris 5359:- med rabatt

Har du kollat på 21diamond? de har också jättefina ringar! Men jag har fortfarande inte fattat hur man ser bredd och höjd på skenorna.

Ett annat tips om du nu hellre vill ha två ringar är att vänta lite närmare pingst med inköp, för flera stora kedjor brukar ha 3 för 2 på sina smycken då

• Innuendo
    Enilea skrev 2014-01-13 20:54:56 följande:
    Nej förlåt det var inte alls min åsikt!!! Utan jag undrade för att kunna hjälpa!
    Det var inte riktat till till just dig, det var bara en "allmän kommentar"! Du har verkligen varit till hjälp, ringarna i ditt nedersta inlägg är otroligt vackra (och til bra prisr).

Av någon tramsig anledning är jag kanske lite orolig för att någon ska skriva något drygt, egentligen bryr jag mig inte om vad folk tycker och jag behöver ju egentligen inte förklara mig. Det angår ingen annan hur mycket jag betalar för betalar för mina ringar och varför, ändå känns det som att jag är tvungen att förklara mig. Usch så larvigt... Undrar om man någonsin växer ifrån sådana tendenser?

Tack för dina tips, de uppskattas verligen och jag är ledsen om det verkade som jag hoppade på dig! Glad Det gjorde jag inte , i alla fall inte medvetet.
  • Sandra01

Här är två bilder på min 2,5 mm ring... Ursäkta mina stubbiga nariga fingrar :)

• Innuendo
    Sandra01 skrev 2014-01-14 09:14:50 följande:
    Här är två bilder på min 2,5 mm ring... Ursäkta mina stubbiga nariga fingrar :)

Tack för att du delar med dig av bilder, trots dina hemska fingrar!  Flört Nej, jag skojar förstås. Du har inte alls "stubbiga och nariga" fingrar, de ser så fina ut så. Och det är ju inte fingrarnas utseende som är det viktiga här, utan hur ringen ser ut.

Jag måste ju säga att om man tycker att ens fingrar inte ser bra ut så är man stark som som lägger ut bilder på dem. Kudos till dig, Sandral01! Glad
  • Enilea
    Innuendo skrev 2014-01-14 01:07:19 följande:
    Det var inte riktat till till just dig, det var bara en "allmän kommentar"! Du har verkligen varit till hjälp, ringarna i ditt nedersta inlägg är otroligt vackra (och til bra prisr).

Av någon tramsig anledning är jag kanske lite orolig för att någon ska skriva något drygt, egentligen bryr jag mig inte om vad folk tycker och jag behöver ju egentligen inte förklara mig. Det angår ingen annan hur mycket jag betalar för betalar för mina ringar och varför, ändå känns det som att jag är tvungen att förklara mig. Usch så larvigt... Undrar om man någonsin växer ifrån sådana tendenser?

Tack för dina tips, de uppskattas verligen och jag är ledsen om det verkade som jag hoppade på dig! Glad Det gjorde jag inte , i alla fall inte medvetet.
    Så bra! Ville bara tydliggöra för att min mening som sagt inte alls var illa menad!
    Vad man lägger för pengar på ring, kläder eller själv bröllopet har ingen annan med att göra tycker jag. Man kan ha mycket pegar och ändå inte vilja lägga hundra eller flera hundra kronor på sin bröllopsdag.
    Hoppas att du hittar en eller två ringar som du tycker om!
  • jools

Hej!

Min ring förlovningsring är bara 2nånting och vigselringen kommer vara lika tunn.
    Jag tycker inte att det ser för smalt ut, bara elegant och stiligt. Så det beror nog helt hur man tänker! Jag tycker snarare att breda ringar ser för klumpiga ut. Jag hade hellre tagit en tunn som ser stilig ut än en bred bara för att. Jag får väldigt mycket komplimanger just för att min ring är tunn, det trodde jag aldrig men många verkar faktiskt gilla det!

Du ser min ring på min presentationsbild, men hojta om du vill att jag lägger ut en där man ser tydligare!

• Innuendo
    Enilea skrev 2014-01-14 23:04:55 följande:
    Så bra! Ville bara tydliggöra för att min mening som sagt inte alls var illa menad!
    Vad man lägger för pengar på ring, kläder eller själv bröllopet har ingen annan med att göra tycker jag. Man kan ha mycket pegar och ändå inte vilja lägga hundra eller flera hundra kronor på sin bröllopsdag.
    Hoppas att du hittar en eller två ringar som du tycker om!
    Saken är ju den att vi redan är gifta, men jag har förlorat mina ringar. Gråter Jag gick ner i vikt så ringarna blev alldeles för stora, jag hade dem på en kedja runt halsen. Men jag lade ifrån mig alltsammans när jag skulle sova, även när jag låg på sjukhus en tid. Så jag antar antingen gick kedjen  av och allt föll i golvet, eller också stal någon kedjan med ringarna på natten. Jag har letat överallt här hemma utan att hitta ringarna, så det känns som ett troligare alternativ att någon hittat sem och stulit dem.

Det är alltid dålig stil att sno saker, men just sådana ringar är ju faktiskt speciella, så att stjäla dem är extra dåligt. Det är vad jag tycker, i alla fall. Jag skaffade en vacker silverring med stenar som jag burit på ringfingfingret en lång tid, har inte vågat berätta för Maken att  ringarna är borta och han har faktiskt inte sett skillnaden! Naturligtvis trodde jag inte han skulle klå upp mig eller så, men jag trodde nog han skulle bli ganska ledsen. I höstas berättade jag till slut, och som jag trodde blev han ledsen.

På julafton fick jag ett papper där han skrivit att jag fick nya ringar, men jag fick inte ta alltför dyra eftersom vi har mycket dålig ekonomi just nu. Men det är inte viktigt för mig att ha dyra ringar, man kan få vackra ringar till bra pris.

Där är är förklaringen till min "ringjakt"! Glad

Jag tror jag hittat de ringar jag vill ha nu, men det var verkligen inte lätt! Jag var mer kräsen än än jag trodde...Skäms
    jools skrev 2014-01-15 09:49:10 följande:
    Hej!

Min ring förlovningsring är bara 2nånting och vigselringen kommer vara lika tunn.
    Jag tycker inte att det ser för smalt ut, bara elegant och stiligt. Så det beror nog helt hur man tänker! Jag tycker snarare att breda ringar ser för klumpiga ut. Jag hade hellre tagit en tunn som ser stilig ut än en bred bara för att. Jag får väldigt mycket komplimanger just för att min ring är tunn, det trodde jag aldrig men många verkar faktiskt gilla det!

Du ser min ring på min presentationsbild, men hojta om du vill att jag lägger ut en där man ser tydligare!
    Det kan nog vara elegant, det har du rätt i. Jag har uselt ögonmått, så det låter så tunt bara.Jag kritiserar absolut ingens val av ring, oavsett  om det är en smal eller bred ring, det är naturligtvis helt upp till till personen själv.

Jag såg en  ring som var väldigt vacker, den var 2,5 mm bred, den blev jag intresserad av men jag ville veta hur en ring av den bredden såg ut på andra och det var därför jag startade tråden!

Jag har gjort mina val nu (måste bestämma mig innan Maken blir galen) men jag kikar gärna på din ring om du vill visa! Det är alltid roligt att se andras eingar! Glad
  • Allrakäraste

Jag förstår din frustration över att inte hitta ringar som känns helt 100 % rätt! Fästmannen friade 11 december och jag började redan nästa dag att googla på ringar, men hur jag än letade så var det svårt att få någon direkt uppfattning om hur de skulle se ut på min hand. Han suckade lite när jag visade bild efter bild på olika ringar och ville att han skulle tycka till ;)
    Jag vet att man på en del nätbutiker kan beställa hem provringar för att testa modell och storlek, kanske du skulle prova att göra det? Då kan du ju se hur en 2,5 mm ring ser ut på just dina fingrar :)

• Innuendo
    Allrakäraste skrev 2014-01-17 17:32:56 följande:
    Jag förstår din frustration över att inte hitta ringar som känns helt 100 % rätt! Fästmannen friade 11 december och jag började redan nästa dag att googla på ringar, men hur jag än letade så var det svårt att få någon direkt uppfattning om hur de skulle se ut på min hand. Han suckade lite när jag visade bild efter bild på olika ringar och ville att han skulle tycka till ;)
    Jag vet att man på en del nätbutiker kan beställa hem provringar för att testa modell och storlek, kanske du skulle prova att göra det? Då kan du ju se hur en 2,5 mm ring ser ut på just dina fingrar :)
    Haha! Det där suckandet känner jag allt igen! Jag: "Titta på den här, den var väl fin?" Maken tittar och suckar lite. Efter en stund: "Men titta på den här då, den var väl nästan ännu finare?" Maken tittar och suckar lite högre. Vid tredje eller fjärde ringen jag vill att han ska titta på suckar han så djupt att jag tror han ska lyfta från soffan... Jag riktigt ser hur han tänker att han ångrar att han låter mig köpa nya ringar. Flört

Jag sade till honom att det kanske vore bäst om han valde ringar, men hade sade "Aldrig i livet! Då blir du nog bara sur för att jag valt fel." Och det här låter kanske hemskt, men jag tror han har rätt...Skäms Jag tror det är bäst att jag får välja själv - om jag lyckas välja.

Men Halleluja! Jag har nog lyckats välja nu! I alla fall en, jag ska bara hitta en som matchar. Och det finns bara 3 eller max 4 sådana, så det ska väl inte bli svårt. Maken har lovat att hjälpa till också (han känner väl att han måste, så han slipper höra allt tjat) så snart ska nog valet vara klart!

Ursäkta allt mitt pladder, nu ser ni vad stackars Maken har att leva med...Glad
    Bland de största pessimisterna finner man tidigare optimister.
Svar på tråden Hur smal ser en 2,5-mmsring ut på fingret?