Vi hade inget värdpar. Vi hade däremot ett toastpar. Vi valde en av makens bästa vänner (som också var en av marskalkerna) samt hans syster (som vi också umgås med).
I kyrkan var väl hon lite av "kyrkvärd". Hon hälsade gästerna välkomna, visade till platser, delade ut vigselprogram och bubblor. Hon var där i tid och hade koll på läget :)
Efter vigseln åkte hon i förväg till festlokalen, toastmastern fotades med oss en stund innan han gjorde henne sällskap där. Vi hade en paus mellan kyrkan och middagen, då gästerna åkte hem en sväng. Under tiden fotades jag och maken. Då var toastparet i festlokalen och kollade så att dukningen såg bra ut, ordnade med (den frivilliga) tipsrundan, att tårtan var på plats, att bordsplaceringen stämde osv. Dom hälsade också gästerna välkomna till festlokalen när dom började anlända. När vi sedan kom dit, så höll toastmadame välkomstskålen. Toastparet hade sedan koll på läget under kvällen. Höll kontakten med personalen i köket och serveringspersonalen, så att tal och lekar kom på "rätt plats". Dom hade förberett några, jätteroliga, lekar för oss. Dom talade om "bra att veta"-saker för gästerna och gästerna kunde vända sig till dom under kvällen ifall det fanns några frågor.
Tack vare toastparet kunde jag och maken alltså bara slappna av och umgås med gästerna under kvällen, utan att tänka på när tårtan skulle serveras, om det skulle vara bensträckare mellan varmrätt och efterrätt, svara på personalens frågor osv.
Att ha ett toastpar tycker jag alltså är en bra sak! En avlastning för brudparet och några som har extra fokus på gästerna under kvällen. Oavsett om det är 20 eller 200 gäster. Hur mkt toastparet ska göra, det måste brudparet komma överens med toastmaster/madame med i förväg. Vårat toastpar behövde inte göra så mkt i förväg, inför bröllopet, utan det var mest under själva bröllopsdagen. Förutom lekarna dom hade förberett, men det var på deras initiativ. Vill man absolut inte ha sådant, så kan man ju bara säga det. Vi, och majoriteten av våra gäster, är dock såna som tycker lekar, allsånger osv är jätteroligt :)