• Isasa

Är det stor skillnad på 0.40 ct och 0.50ct?

Hur stor skillnad är det på 0.40 och 0.50 carat på en diamant (solitärring)? Jag har tittat ut en ring och där skiljer det nästan 3000:- mellan de olika storlekarna (om jag vill ha samma diamantkvalite). Hur stor skillnad syns på kvalitén när stenen är så stor? Vågar man gå ner till si eller bör man hålla sig på vs? Och är det stor skillnad i "bling" på E och G-H? Känner mig helt vilse i diamantdjungeln...

• Svar på tråden Är det stor skillnad på 0.40 ct och 0.50ct?
  • zero

Kan du se stenarna live så är det bäst att gå och in och prova för att se skillnaden i förhållande till just dina fingrar. Det är ingen skillnad i "bling" mellan H och E men en skillnad i färg. Sen beror allt på vad man föredrar och hur man ska fatta stenen,dvs vilken metall.
    Om du inte kan se stenen så är vs ett säkrare alternativ.

• Roxanna

Jag tror inte att du själv direkt kan se skillnad på si eller vs faktiskt. Det är ju bara guldsmeden som kan göra med ett "lupp" typ.

Jag tycker det är jättefint med solitär och tänkte köpa en själv när vi gifte oss. Men som du säger så är det en djungel och jag tycker att det är mycket pengar 15-20000:- för en ring man ändå inte kan bära hela tiden. Man kan ju göra fynd på auktionssajter iof sig.

Jag blev lite nojig att stenen kanske skulle ramla ur. Sen sa en vän som också har en solitär att hon ångrade sig för hon fastnar med den överallt och man kan riva barnen då den sticker upp osv.

Som zero säger, gå till en guldsmed o be att få titta och jämföra färg och si och vs.

• Isasa

Jag har tänkt beställa från etsy och då kan jag ju inte se stenen IRL, känns lite dumt att gå till en guldsmed och be att då se stenar som jag ändå inte har för avsikt att köpa hos honom :p Tänkte höra här om folks generella uppfattning först iallafall jag har oxå förstått att skillnaden mellan si och vs avgörs under tio ggr förstoring men blev ändå nojjig när stenen blir "lite större" att den kan se grumlig ut med si...

• zero

Det går i vissa fall att se inneslutningar även i vs stenar med blotta ögat. Så om du köper sten utan att se den så måste du förlita dig på försäljaren om denne hävdar att stenen är 100% ögonren (från det avstånd du önskar).
    Sedan är det också så , stenen är si/vs enligt vem då? Försäljaren? Vad har denne för standard? Menar jag hade kunnat ta en random 0,5 utan cert och kalla den för vvs även om gia hade tyckt att det var en vs2 liksom. Många si stenar är ögonrena, men alla är det inte och det kan finnas inneslutningar som påverkar hållbarheten i vissa stenar också, så väljer man si, vill man väl helst veta var inneslutningarna sitter och veta säkert att det är en si sten enligt gias standard och inte typ egl int.

Svar på tråden Är det stor skillnad på 0.40 ct och 0.50ct?