• Bemine14

Kommer jag se skillnad på diamant G/VS1 och H/SI1

Ni som kan diamanter!!! Kommer jag att se skillnad på en 0,25 ct som är i kvalité G/VS1 och H/SI1??? Det är 1480 kr skillnad mellan kvalitén och det jag undrar är det värt pengarna att köra på den dyrare diamanten?

• Svar på tråden Kommer jag se skillnad på diamant G/VS1 och H/SI1
  • jools

Nej du kommer inte se skillnad!
     Det är ingen skillnad som går att se med blotta ögot och med lupp måste du vara kunnig för att se skillnad. Om du lägger diamanter på rad kan du se (om du är vass) skillnad mellan d-f (colorless) och g-j (near colorless), men mellan g och h lär du nog inte se skillnad, särskilt inte om de inte ligger bredvid varandra. Vad det gäller klarheten så är ju det inget som syns när du tittar på den, särskilt inte när stenen "bara" är 0.25 ct, utan något som syns när du granskar den under förstoring. Hade det vait en sten på säg 1.0 ct hade det kanske varit skillnad, men som sagt, du som lekman hade nog ändå inte sett skillnad.
    Jag hade kört på H/SI1. Sen vill ju en del veta att de har den klaraste, finaste diamanten men har du inte koll på det och är ingen diamantnörd så spelar det ingen som helst roll!

Lycka till!

• IdaRebecca

Först och främst: Ska du ha den infattad i vitguld eller vanligt rödguld? Färgtoner i diamanten syns tydligare i vitguld. Nu är det ju inga gigantiska skillnader i färg vi pratar om G - Top Wesselton, eller H - Wesselton. Men som sagt, värt att tänka på beroende på vilken färg metallen det ska sitta i har.

Kvaliten däremot är alltid trevligare ju renare den är. Sen beror det på vilken sorts inneslutningar stenen har. Svarta prickar syns ju mer än ett litet vitt moln någonstans i stenen. VS1 är ju trots allt två klarhetsgrader bättre än SI1, och dessutom bättre färg.

Nu är ju din sten dock (relativt sett) ganska liten, och ett otränat öga ser nog inte skillnad på färgerna eller inneslutningarna, men för säkerhets skull, prata med din guldsmed om hur de passar i vitguld resp rödguld, för rödguld är lite mer förlåtande färgmässigt sett. 

Hoppas texten inte blev alltför rörig, ligger däckad i världens förkylning och är kanske inte på topp, så fråga om det är någon oklarhet! 

• IdaRebecca
    jools skrev 2014-01-31 11:33:47 följande:
    Nej du kommer inte se skillnad!
     Det är ingen skillnad som går att se med blotta ögot och med lupp måste du vara kunnig för att se skillnad. Om du lägger diamanter på rad kan du se (om du är vass) skillnad mellan d-f (colorless) och g-j (near colorless), men mellan g och h lär du nog inte se skillnad, särskilt inte om de inte ligger bredvid varandra. Vad det gäller klarheten så är ju det inget som syns när du tittar på den, särskilt inte när stenen "bara" är 0.25 ct, utan något som syns när du granskar den under förstoring. Hade det vait en sten på säg 1.0 ct hade det kanske varit skillnad, men som sagt, du som lekman hade nog ändå inte sett skillnad.
    Jag hade kört på H/SI1. Sen vill ju en del veta att de har den klaraste, finaste diamanten men har du inte koll på det och är ingen diamantnörd så spelar det ingen som helst roll!

Lycka till!
    Formulerade det bättre än mig - kör på det!
Svar på tråden Kommer jag se skillnad på diamant G/VS1 och H/SI1