• plottify

Vem bjuda?

Vi gifter oss i sommar och ska skicka ut inbjudningskorten nu i mars. Vi har dock inte helt kommit fram till vilka vi ska bjuda. Vi kommer ha två fester, en på själva bröllopsdagen och en veckan efter. Anledningen är att lokalen vi hyrt endast rymmer 36 personer, så vi har valt att bjuda in familjen, den allra närmaste släkten. De som kommer vara utanför familjen den dagen är de som är min blivandes bestmen och min ena tärna. Veckan efter har vi en stor fest för alla våra vänner i vår trädgård. Nu till problemet; min blivandes ena bestman skaffade nyligen en flickvän, de har vart tillsammans i drygt 2 månader när inbjudningskorten skickas ut. De träffades i december. Vi har däremot inte haft möjlighet att lära känna denna kvinnan. Hon är ganska mycket äldre än oss, och de tre gångerna vi träffat henne har hon blivit väldigt berusad och jag upplever att jag inte får något grepp om henne som person. Killen som då ska vara bestman är en vår granne och väldigt goda vän som vi har umgåtts väldigt mycket med innan de träffades, det var också innan de träffades som det bestämdes att han ska vara bestman. Min blivande har även en kusin som har en flickvän. Kusinen har jag träffat en del gånger och han har en given plats på gästlistan. Hans flickvän har jag träffat en gång och inte alls pratat med, inte min blivande heller. Men de har vart ett par i två år. Vem väljer vi? Som sagt, platserna är få, jag känner ingen av dessa kvinnor... Hjälp!

• Svar på tråden Vem bjuda?
  • Karlin
    Man splittrar inte par. Bjuder man den enai ett par är den andra inbjuden. 
    Bjuder ni dessa flickvänner på denna intima vigsel och inkluderar dem så har ni verkligen chansen att lära känna dem? De kommer vara förhoppningsvis vara nyktra under vigselen också. Tungan ute

• daniiel

Jag håller med ovanstående om att man inte bara bjuder ena personen i ett etablerat par. Vad är då ett etablerat par? Ptja, ni vet ju om förhållandena och det tycker jag räcker. Alla som har en respektive när inbjudningarna skickas ut bör bjudas in med respektive. Man kan givetvis strunta i det och bars bjuda ena personen i ett par, men då bör man vara medveten om att det lätt tolkas som att man inte "erkänner" förhållandet och inte "godkänner" dens respektive. Nu har ni ju dock begränsat antal platser och är det så att ni verkligen inte ryms, så skulle jag rekommendera att ni pratar med tex grannen/marskalken om det och förklarar att ni har bara 36 platser och att ni gärna vill prioritera familjen, men att hans flickvän givetvis är välkommen på festen helgen efter och pejla läget lite om vad han tycker om det. Rätt som det är, så är det helt okej, men ta också i beräkning att han kan reagera mindre bra på en sådan sak.

• frkmaria

Jag var "den nya flickvännen" en gång i tiden när min sambos kompisar gifte sig. När det väl var bröllop hade vi ju varit tillsammans över halvåret. Nu umgås vi relativt frekvent med detta par, eller min sambo träffar honom rätt ofta, och vi ses ändå på nyår/midsommar osv varje år. Jag blev alltså inte inbjuden till deras bröllop, tror jag inte var känd för dem när inbjudningarna skickades ut då min sambo var ganska så tystlåten med det till en början (inte som jag som verkligen berättade för alla ;) ) men jag blev faktiskt lite ledsen att jag inte blev inbjuden i efterhand och fick vara med. Det kändes lite konstigt i början, även om jag vet att de inte menade något illa med det eller har något problem med mig. Men jag tycker det hör till kutym att bjuda med respektive. Jag blev som sagt ledsen över det, framförallt för att min sambo inte berättade om oss snabbare för då hade jag kanske varit bjuden. Han bryr sig inte och de som gifte sig är väldigt trevliga, rara och gästvänliga så jag vet att det inte handlar om någon snikenhet. Men kan ändå kännas lite tråkigt när jag tänker tillbaka på det. Det kan faktiskt vara så att hon också kommer bli er granne i framtiden.

• Trattkantarellen

Jag följde med min sambo när han var bjuden på ett bröllop (gamla vänner till familjen) jag hade inte ens träffat någon av dom, men hade supertrevligt på bröllopet.
    Vi kommer bjuda alla respektive på vårt bröllop, inkl pojkvännen till en av våra bekanta som ingen av oss ens kan komma ihåg namnet på :p
    Just för att det som de andra säger hör till god ton att bjuda med respektive. 

• Js Fästmö

Jag hade inte splittat på ett par. Kusinens flickvän tycker jag är självklar, sen kanske hon inte kommer visserligen, Men att klämma in två till hade jag nog allt försökt.

• plottify

Tack för bra svar! Givetvis ska vi prata med grannen innan inbjudningarna skickas ut. Jag är ändå rätt säker på att han kommer vilja ha med henne, såklart! Det förstår jag. Men jag tycker det är tråkigt, vi har bjudit in dem flera gånger som par flera gånger sedan de börjat träffas, men hon har avböjt varenda gång. Inte heller visar hon något intresse av att vilja lära känna oss. Dessutom så ska grannen även fota oss direkt efter vigseln, under tiden åker resten av gästerna till lokalen och påbörjar festen. Kvinnan han nu är tillsammans med är väldigt blyg nykter, och jag är rätt säker på att hon inte kommer åka till den festen ensam. Att ha med henne vid fotograferingen är inget alternativt. Det vill varken jag eller fästmannen. Fortfarande mycket kluven. Tycker inte att hon "förtjänar" att komma på vårt bröllop, samtidigt som jag vill göra så "rätt" som möjligt. Men det är vår dag och vårt bröllop! Tänker jag helt knasigt?

• daniiel

Jag förstår hur du tänker, absolut. Vi hade också en sådan respektive på vårat bröllop. Flickvännen till en av makens marskalker. Vi ville dock inte göra honom ledsen och eftersom det var tjejen han valt att vara tillsammans med, så fick vi helt enkelt acceptera det. Han visste dock att hon inte var någon favorit, men vi ville försöka ändå och jag vet att han uppskattade det. Jag måste säga att när det väl var bröllopsdagen, så tänkte jag inte på det. Fokus låg på annat och hon höll låg profil. När han fotar er, så får hon helt enkelt lov att åka och umgås med övriga gäster. Säg ifrån där!, ni vill ha en intim stund för er själva med så lite folk som möjligt. Hon blir inbjuden, men får ingen speciell behandling. Hon är en gäst som alla andra.

Svar på tråden Vem bjuda?