Paris och Berlin är i och för sig mina favoritstäder i hela världen, men förutom dessa kommer mina bästa europatips här:
Prag, fantastiskt och billigt. Bodde där ett tag och åt ute varje dag - bra mat till en bråkdel av priset i Sverige.
Brugge/Bruges i Belgien är sjukt gulligt.
Valencia i Spanien: Lika festligt som Barcelona men mindre och gulligare.
Även många mindre städer längs den franska östkusten är fantastiska och rätt bortglömda! Södra frankrike är helt underbart också.
Cambridge utanför London är fantastiskt om man gillar vackra universitetsbyggnader.
Köpenhamn: Trist att det ligger så nära att det knappt känns som utomlands men jag gillar verkligen stan!
Genua i Italien - sjukt fint. Kan inte säga något mer.
Helt OK städer som jag varken gillar eller ogillar:
Wien: Fattar inte riktigt grejen.
Bryssel: Fint på sina ställen men rätt trist.
Amsterdam: kul men lite hysteriskt tycker jag.
Hamburg: Säkert kul om det är fint väder, men det har spöregnat varje gång jag var där. Otur kanske.
Edinburgh: Vackert men inte särskilt romantiskt, det är finare på den skotska landsbygden i så fall.
Riga/Tallinn: Väldigt fina städer båda två, verkligen, men hade lite svårt att hitta restauranger jag gillar.
Helsingfors: Skoj men lustig stad, som Stockholm på fyllan.
Däremot gillar jag inte:
Florens/Pisa/Venedig i Italien. Vackra städer men tusen miljoner amerikanska turister överallt... Samma gäller Paris om man inte lyckas ta sig ur turistdistrikten.
London: Dyrt och grått. Samma gäller Glasgow.
Oslo: Som Stockholm fast sämre.
Geneve: Säkert fint om du är typ, skitrik. Men för oss andra är det bara trist.
Jaja det var en högst personlig lista, inser nu att jag nog ändå rest en del i Europa! Är väldigt sugen på att se Korsika, St. Petersburg och Grekland. Hoppas du fick nån inspiration!