• Sthlm

Ni som varit på Korsika!

Jag vet att det var många brudar här som skulle på bröllopsresa till Korsika i slutet av sommaren.
    Vi planerar att åka dit på bröllopsresa nästa år i maj, så jag vill gärna höra allt!
    Vilket resmål ni var på, hur var standarden och servicen på hotellet, maten, m.m.
    Vill gärna höra både vad ni tyckte var positivt resp. negativt!
    TACK!!!

• Svar på tråden Ni som varit på Korsika!
  • Sofia 23/8

Hej, vi var där i början av september med Langley Travel.

Första veckan var vi på Hotel Bonaparte, Ile Rousse och andra veckan på Hotel Orizonte, på andra sidan ön.

Vi hade en jättebra smekmånad och var nöjda med det mesta. Dock är det ju alltid vissa saker som inte är bra, för oss var bla att personalen på hotellen "ockuperar" hotellbaren på kvällarna och att det känns lite som att man inkräktar där.

Rummen på Bonaparte var rätt slitna (det är ju ett gammalt hotell) men i och med att hotellet är som ett gammalt kråkslott och andas historia så uppvägde det en del.

På hotell Orizonte hade vi blivit lovade en sandstrand men stranden och 30 meter ut var så fylld av hala stenar att det knappt gick att ta sig ut i vattnet och speciellt inte som vågorna ofta gick rätt höga.

Maten var emellertid väldigt bra på båda hotellen och större delen av personalen var jätteduktiga! Standarden på Orizonte var mer än bra.

Utflykterna var suveräna. Poolen på Bonaparte var kanon likaså stranden nedanför det hotellet. Poolen på Orizonte var sådär. Dålig diskning av bestick, glas och tallrikar på båda ställena. Dyr mat, dryck osv.

Hoppas att ni får en mysig semester!

• Sthlm

TACK för ett intressant svar!

Vi har planer att åka just till Orizonte, hoppas de lärt sig diska bättre till dess bara...
    Hur var sängarna, madrasserna? Fräscha? Undrar eftersom jag har kvalsterallergi.

Fler som vill dela med sig!?

• usan

Har också bott på Orizonte genom Langely Travel, dock inte på bröllopsresa, och kan dela med mig lite av mina erfarenheter.

Vattnet var som sagt fullt av stenbumlingar så det var lite knivigt att ta sig i. Rummen var medelklass, varken lyxigt eller budget, men en natt fick en av gästerna en mus krypandes i huvudet när hon låg och sov (kan ju hända på vilket hotell som helst förstås, men efter det var jag lite skraj). Hotellet ligger lite öde så vi höll oss mestadels på hotellet på kvällarna, tog väl nån promenad men det fanns inte så mycket att se.

Så till det positiva :) Maten var jättegod och fräsh, med förrätt och allt varje kväll. Personalen var väldigt trevlig och tillmötesgående och vi var på en härlig utflykt till Bonifacio en dag - väl värt ett besök! På grund av avskildheten hade hotellet ett lugnt läge och det gick verkligen att koppla av. Sen är ju alltid Frankrike Frankrike ;)

Hoppas att ni får en trevlig resa!

• Sthlm

En mus- BLÄÄÄÄH!
    Rekommenderar ni det annars?

• Tiny

Vi var på Ille Rousse i juni. Bodde på Bonaparte. Jätte nöjda med maten på hotellet, verkligen super och lyxigt. Hotellrummen var slitna. Vi fick senare veta att det finns en renoverad del, annexet som hade mycket fina rum. Vi var besvikna över att inte fått den infon tidigare, hade lätt lagt till lite extra för att få det finare. Personalen är mycket trevliga och utflykterna de arrangerar är väl värda att åka med på. Själva staden är mysig men VÄLDIGT lugn. Ingen direkt aktivitet på kvällarna utan man får ställa in sig på tidiga kvällar och att relaxa. Det är dyrt med mat, glass, dryck. Det finns en hel del att hitta på om man är kreativ. På det stora hela var vi nöjda!!!

• Tigger

Vi har varit på vanlig semester på Korsika, Corte närmare bestämt. Den staden var väldigt mysig med en gammal fästning som utgångspunkt. Vi hyrde bil och tog oss runt hela Korsika vilket var väldigt trevligt. Vägarna längst kusten är dåliga men omgivningen är otroligt vacker.

Lycka till!
    /Tigger

• Snufsan

Hotel Orizonte var helt ok, fast mycket off om man inte har bil.

Tipps. Hyr bil och åk runt på egen hand. Ta in på hotell på vägen. Det finns gott om och man kommer närmre Corsicanarna själva.

Jag älskar Corsica och har varit där några gånger. Första gången bilade jag från sverige. Det är billigt att ta Katamaranen från bl.a Nice.

Tänkte oxå ha min smekmånad på Corsica ;)

• Snufsan

Ps. Det var jättemycket barn på Orizonte Ds. Det är ju både possitivt och negativt, hur man nu vill se på saken ;)

• Sthlm

Tack för mkt intressanta svar! Flera tack!

• Hyppeln

Hej Sthlm!

Min sambo och jag var på semester på Korsika i somras, närmare bestämt med Langley's, Hotel Orizonte. Både ris och ros kan man väl sammanfatta det hela med - ön är verkligen jättevacker, och som flera redan nämnt var stranden vid Orizonte fin men mycket stenar i vattnet och ingen brygga att bada ifrån. Det fanns laserjollar, windsurfingbrädor och strandkajaker etc att låna gratis. Ön är ganska dyr, ca 25% plus på priserna jämfört med övriga Frankrike skulle jag säga. Maten på hotellet (inkluderad i resans pris) smakade för det mesta riktigt bra.

När vi var där (26 juli och 2 veckor framåt) så var det också en "mus-incident" på ett hotellrum, kanske samma som Usan skrev om, eller är det vanligt förekommande tro??? Vi slapp möss, men däremot hade vi ett annat problem, och det var att vi flera gånger om dagen under 8 dagars tid stördes av att cigarettrök vällde in genom airconditionanläggningen in i vårt rum. (Detta trots att Langleys vid bokningen meddelat att alla rum var rökfria...) Trots ett antal påstötningar så lyckades inte Langleys ansvariga få stopp på "tjuvrökarna" vilket tyvärr drog ned vårt betyg på resan en hel del.

En dag åkte vi med det lilla smalspåriga tåget från Casamozza ned till Ajaccio, en fantastisk vy, men ta med vatten för AC finns inte. Vi åkte också på utflykt till Bonifacio längst i söder. En spektakulär klippstad! Varning dock för restaurang i hamnen, sambon fick salmonella av en spaghetti carabonara där...

Svar på tråden Ni som varit på Korsika!