Hej Sthlm!
Min sambo och jag var på semester på Korsika i somras, närmare bestämt med Langley's, Hotel Orizonte. Både ris och ros kan man väl sammanfatta det hela med - ön är verkligen jättevacker, och som flera redan nämnt var stranden vid Orizonte fin men mycket stenar i vattnet och ingen brygga att bada ifrån. Det fanns laserjollar, windsurfingbrädor och strandkajaker etc att låna gratis. Ön är ganska dyr, ca 25% plus på priserna jämfört med övriga Frankrike skulle jag säga. Maten på hotellet (inkluderad i resans pris) smakade för det mesta riktigt bra.
När vi var där (26 juli och 2 veckor framåt) så var det också en "mus-incident" på ett hotellrum, kanske samma som Usan skrev om, eller är det vanligt förekommande tro??? Vi slapp möss, men däremot hade vi ett annat problem, och det var att vi flera gånger om dagen under 8 dagars tid stördes av att cigarettrök vällde in genom airconditionanläggningen in i vårt rum. (Detta trots att Langleys vid bokningen meddelat att alla rum var rökfria...) Trots ett antal påstötningar så lyckades inte Langleys ansvariga få stopp på "tjuvrökarna" vilket tyvärr drog ned vårt betyg på resan en hel del.
En dag åkte vi med det lilla smalspåriga tåget från Casamozza ned till Ajaccio, en fantastisk vy, men ta med vatten för AC finns inte. Vi åkte också på utflykt till Bonifacio längst i söder. En spektakulär klippstad! Varning dock för restaurang i hamnen, sambon fick salmonella av en spaghetti carabonara där...