• daniiel

För livet eller tills du tröttnar?

Innuendo skrev 2014-02-25 22:41:31 följande:
    Nu blir nog många arga på mig, men jag har ju samma rätt att uttrycka mina åsikter som alla andra...

Jag håller med dig helt och fullt! Det verkar som att allt fokus läggs på förberedelser, enormt viktiga frågor som om man måste ha både förlovnings- och vigselring, om ens diamant på 0,60 carat är för liten (vad i hela evighetsbastun?) mm mm i all oändlighet. Ingenstans diskuteras hur livet efter bröllopet kan komma att se ut, meningen med ett äktenskap, tankar och förhoppningar kring äktenskapet och annat. Nu kan vi ha helt fel förstås, eftersom detta är just ett bröllopsforum och det då helt naturligt blir så att man diskuterar just förberedelser inför bröllopet, hur Den Stora Dagen ska se ut osv, men precis som du får jag intrycket att man inte riktigt tänkt på det ska komma skall efter att orgelmusiken tystnat och det sista riskornet har kastats: Äktenskapet!. Har jag fel är jag bara glad (hur ofta säger man det? Flört) förstås!

Men även om du och jag har fel i stort tror jag det finns för många som ser fram emot bröllopet och den vackra klänningen och att få bära en vacker ring. Att det kommer en vardag efter den stora festen och påträdandet av ringen verkar (OBS! Jag säger verkar, jag säger inte att det är så här!) somliga inte ha klart för sig. Förhoppningsvis har vi fel, förhoppningsvis är alla medvetna om att bröllopet innebär att man sedan ska vara gift, förhoppningsvis hela livet. Jag hoppas (och tror!) att vi har fel och att vi bara projicerar våra tidigare dåliga erfarenheter på det vi läser.

Och de som inte riktigt tänker på att det kommer en dag efter bröllopet, en dag som är en vanlig vardag där man ska hålla ihop äktenskapet även när det är grått och trist - ja, de får ju själva inse vad de gett sig in på och göra det bästa av situationen. Somliga kommer aldrig lyssna när människor med mer erfarenhet försöker berätta för dem, de sätter händerna för öronen och lallar vidare. Deras äktenskap kommer ju hålla resten av livet och det kommer alltid vara stoj och stim. De måste själva få upptäcka att det är bröllopet, det, inte äktenskapet.

"Man fokuserar 120%  på att BLI gift att man helt glömmer bort innebörden i att vara gift." Mycket bra sagt. Glad
    Kan det inte vara så att många väljer att prata om sådana saker med nära och kära i verkliga livet? Medan man väljer att diskutera det lite mer ytliga med främlingar på internet. Jag vet då att jag själv är sådan. Jag pratar gladeligen om brudklänningar (som jag personligen är fullkomligt kär i), buketter, dukningar osv här på BT och njuter av att lättvändigt få prata kring saker jag tycker om. Sedan pratar jag lika gärna om livet som gift, om vardagen och allt vad det bär med sig osv med människor jag känner bättre. Lite mer privat så att säga. Sådana diskussioner förekommer ju också här på BT, men jag måste ändå säga att jag förstår att forumet främst används för mer ytlig planering av själva bröllopet och bröllopsdagen. Utan att tolka in alldeles för mkt angående bröllop, äktenskap och relationer i det.

Och jag tror att många redan har en vardag, före man gifter sig, och har haft i många år. Jag och maken hade ju varit ett par i 6år när vi gifte oss och hade bott tillsammans i princip lika länge. Barn hade vi också före. Många har redan ett liv tillsammans som inte förändras nämnvärt av att man gifter sig. Vår vardag såg likadan ut månaden före bröllopet som månaden efter. Sedan förändras ju även vardagen eftersom, men det gör den ju oavsett om man är gift eller inte. Jag tror inte att det är så många som glömmer bort innebörden i att vara gift, mer att man redan lever som gift före och att det därför inte innebär någon större förändring efter man sagt "ja" och alla papper är påskrivna och inskickade osv. Dom flesta räknar redan med att dom är i en relation som ska vara livet ut, för jag tippar ändå på att majoriteten av alla som gifter sig hoppas och tror på relationen och att den kommer vara livslång.

Sedan att ha en stor fest och fira ordentligt osv tycker jag är underbart! Man kan aldrig göra för många roliga saker, fira för mkt, glädjas åt kärlek nog! :D
Svar på tråden För livet eller tills du tröttnar?