Värdering, gravering & lite annat - var?
God kväll mina damer och herrar! Jag har några frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med!
Börjar väl med denna: Jag köpte nyligen en diamantring på Pantbanken i Stocholm City. Jag gav 1,995:- för den, vilket försäljaren [naturligtvis] hävdade var rena fyndet, den skulle gå på unt 8,000:- i nypris enligt honom. Nu kvittar det vad den är värd, jag tycker den är underbar och vill absolut inte sälja den, men det kan vara bra att veta värdet av försäkringsskäl. Var får man sådant gjort, till ett bra pris? Vad brukar det kosta, på ett ungeefär?
Jag skulle vilja gravera den (den har ingen gravering nu, som tur är!), samma frågor där: Var och till ungefär vilket pris?
Jag funderar på att löda ihop mina förlovnings- och vigselringar. De är av samma modell så det torde vara helt bekymmerslöst. Vad kostar det, var bör jag göra det? Har dock ett litet bekymmer; just nu sitter diamantringen mellan förlovnings- och vigselringen, vilket jag och Maken tycker ser bra ut. Men löder jag ihop de ringarna måste diamantringen naturligtvis sitta på annat sätt. Hur, tycker ni? Ytterst eller innerst? Jag tror inte de tre ringarna kan lödas ihop tillsammans. Bifogar bild så ni ser hur det ser ut nu!
Jag bor nära Stockholm, så ni inte föreslår guldsmeder i Malmö eller dylikt!
De tre ringarna tillsammans.
Vigsel- och förlovningsringar (vigseringen innerst).
Tack på förhand för hjälp!