Ockerpris på dryck?
Vi håller just nu på att förhandla med lokalen vi tänkte ha vår fest i. Det är i Norrlands inland och det är ingen högklassig lokal där man brukar ha bröllopsfester. Kan va bra att ha med sig...
Vi kommer ha betalbar efter middagen och ägaren till stället kommer stå i baren. Där är det inga problem. Vi har fått en offert på 6000 för lokal och en personal i baren till kl 01. Det var ca 4000 dyrare än det andra stället vi har tittat på. Det som skiljer är att det dyrare stället även har stugor till uthyrning, vilket löser övernattning för våra långväga gäster. Stugorna ingår inte i det priset, gästerna får själva boka och betala sin övernattning. (ca 200:-/natt) Men vi känner väl ändå att det är värt 4000 för att lösa problemet...
Det som jag däremot känner är lite sniket är att de vill ha 50:-/glas eller 150:-/flaska för drycken till maten. Vi får inte ta med egen. Det vinet vi har valt kostar 71:-/flaska! Det är över 100% påslag... För öl skulle de ha samma, 50:-, där har vi valt en öl som kostar 19:-/flaskan. Det är 150% påslag. Det tycker jag är ockerpriser. De VET att vi inte har så stor budget och de vet att vi inte har så många alternativ.
Hur tar jag upp det här med uthyraren på ett fint sätt utan att förstöra våra chanser att hyra?